Inlägg från: Nefermiw |Visa alla inlägg
  • Nefermiw

BF Augusti 2016

Tror att jag har en väldig lugn bebis. Han gnäller inte och skriker nästan aldrig. Han sover gärna tre timmar i rad och äter ca varje 4:e timme. Han kan bara sitta där och titta och vara nöjd, men i dag kanske han har börjat lite på den 8 veckas fas eftersom han var lite onöjd med att ligga själv och åt lite oftare.

Fredag var han på två månaders koll på BVC och han var 61,5 cm och 6220 gram. Han var 52 cm och 4076 gram när han föddes - otroligt att han har väkst nästan 10 cm på två månader!

• Nefermiw

Var på babymassage träff idag. Första bebisgrej jag har varit på med Viktor. Tänker också anmälla mig till mamma baby yoga här i Lund också. Kul att göra något som är bebisrelaterat. Tycker jag inte har hunnit koncentrera mig och mysa med honom än eftersom vi håller på att flytta och sälja hus.

• Nefermiw
    Mulan91 skrev 2016-10-21 07:33:12 följande:

Tack så mkt ska testa att mellan rapa! Jobbigt att lillan fortfarande spyr :( hoppas d går över snart!

Pysventilen fungerar bara ibland av nån anledning :/ typ 3/10 gånger, kanske jag e för snabb med att ta bort den? Har testat minifom magdroppar men de funkade bara första natten. Igår började vi med fänkål/anis te, får se om d ger nåt. Sen finns ju Sempers magdroppar men har inte testat de än, får göra det om det ej blir bättre.

Har lillan alltid svalt mkt luft? Min son började med det för några dagar sen :/

Läste i senaste nummer av Vi Föräldrar att man inte bör ge fänkåls te barn under 4 år och ammande kvinnor eftersom man inte vet tillräckligt mycket om effekterne. (nr 11/2016 sida 30)
  • Nefermiw

Jag mellanrapar min pojke - också på natten. Brukar ändå bytta blöja på honom efter han har ätit. Han somnar oftast igen efter inte så länge. Där går mellan 4 till 6 timmar på natten mellan att han äter så jag får oftast sovit 6-7 timmer totalt själv.

Ang. mens då tror jag också det är olika från person till person. Jag ska ha en hormon spiral igen. Den funkade väldigt bra för mig efter första barnet.

Ang. storlek på bebis. Min pojke var 61,5 cm lång och 6,2 kg och 41,7 cm runt huvudet vid 2 mdr kollen. Han är lika stor som storasyster var när hon var den ålder, så för mig känns det ju lagom.

• Nefermiw

Min pojke sover mycket. Han sover gärna tre timmar i sträck under dagen och har de senaste tre nätter sovit 6-7 timmer i sträck med 8 timmar mellan amningen. Han är 11veckor nu.

Jag har märkt att hans huvude är väldigt varmt och när jag mätte tempen med ett panntermometer sa det 38,5 så jag kollade med termometer i rumpan och då var den 37,1. Jag ska försöka komma ihåg att fråga på BVC idag till babymassagen om det är vanligt.

• Nefermiw

Jag blev magsjuk natten till måndag och som tur var då sov bebisen genom att jag sprang på toa och antigen hade diarré eller kräktes. Hade då hög feber efteråt men magsjukan var borta måndag och ingen annan i familjen har fått det. Känns lite som influensa nu. Det är tufft att vara sjuk med en bebis som man ska ta vara på.

• Nefermiw

Ja, det är inte ofta man har tid att sitta ner och läsa tråden i detta forum. Vi ska flytta på torsdag till nytt hus och det känns att där händer så mycket runt om oss just nu.

Imorgon blir Viktor 3 månader och vi ska på BVC. Ska bli spänande hur mycket han har växt. Han känns tung och lång i varje fall. Och jag undrar hur han reagerar på vaccinationen. Hoppas att han inte får feber särskilt nu när vi står mitt i att flytta.

• Nefermiw

Viktor börjar bli för lång till liggdelen. Nu har jag beställt en overall från Reima på nätet och ska kanske börja använda sittdelen till barnvagnen. Känns doch lite tidigt eftersom han fortfarande inte kan sitta själv med stöd. Han är inte bra på att hålla huvudet när han ligger på mage heller. Han träner aldeles för lite eftersom han sover så mycket. Faktisk så är han platt på höger sida av bakhuvudet och jag vänter på att få en kallelse till sjukgymnast med honom.

Och så var vi till kardiolog i måndags för udredning av blåsljud på hans hjärta. Han var väldig duktig hela den timme det tog att göra EKG och ultraljud och som tur är då så allt fint ut.

• Nefermiw
    Hazel Grace skrev 2016-11-18 14:05:44 följande:

Igår blev min pojke tre månader :) Var på kontroll och vaccinering idag. Stackars liten sprutorna var ju jättestora! Han är 59 cm lång och väger 5,3 kg nu. Hoppas han slipper bieffekter och skit med. Har ni haft problem med bieffekter?

Viktor fick lite feber på kvällen den dag han blev vaccinerat. Det är bra att ha Alvedon hemma. Vi använder Alvedon till rumpan.
  • Nefermiw

Viktors babynest går att öppna i ena änden så den använder vi fortfarande även om han är 65 cm lång. Han sover i nestet som ligger i en liten babysäng där ena sidan dras ner och så står den bredvid och intill vår säng. Jag försöker natta honom ca kl 19 och då våknar han mellan en och tre gånger per natt. Om han blir lite orolig på natten utan att vakna går det oftast att stoppa in en napp för att lugna honom.

• Nefermiw
    moen skrev 2016-11-24 02:53:24 följande:

Ingen av er som redan har barn som har erfarenhet av tänder och amning? :)

Jag ammade första barnet tills hon var ett år utan problem med tänder, men barn är olika.
  • Nefermiw
    moen skrev 2016-12-04 03:45:02 följande:

Vad är det för app ni använder?

Appen heter Wonder Weeks. Det är ursprunglikt en bok. Jag använde boken när min dotter var bebis 5 år tillbaka. Nu använder jag appen. Man går utifrån beräknat datum och inte födelsesdagen. Men alla barn är olika och jag tycker att Viktors utvecklingssprång kommer en vecka tidigare. Han blir lätt orolig och ledsen på kvällen nu. Enligt Wonder Weeks ska det bli bättre runt jul. ????
Svar på tråden BF Augusti 2016