• Zarizen

BF Augusti 2016

Hazel Grace skrev 2016-08-19 00:38:32 följande:

Varning Lång text

Natten till onsdag började jag få ont i bröstkorgen och mådde ganska illa men kunde inte spy. Smärtorna eskalerade så pass att sambon fick ringa en ambulans som kom och hämtade mig. Hade skyhögt blodtryck och jättesvårt att andas när jag kom in och värre blev det hela tiden. De satte in massa dropp och mediciner och konstaterade att det var en allvarlig havandeskapsförgiftning. Dom sa att vi skulle bli kvar ett par dagar för att sätta igång förlossningen, men mina värden fortsatte att kaosa och plötsligt pratar dom om hellps syndrom och akut kejsarsnitt. Jag får förklarat för mig att det är bråttom och vi måste få ut bebisen NU. På operation sprang 10 pers och presenterade sig och jag blir nersövd.

När jag vaknar så är jag groggy och vet knappt om jag drömmer. Får världens finaste lilla pojke på bröstet, 48cm lång och 2600 gram. Jag minns inte så mycket därifrån men man har tagit ytterligare tester på mig, satt en kateter och på ett ekg har dom sett avvikande hjärtaktivit som ska undersökas. Jag kan inte stå, gå eller göra någonting själv. Spyr upp allt jag äter och dricker. Blir förda allihop till hjärtintensiven där jag fortfarande ligger. Får massa dropp och mediciner så jag får inte amma. Snittad och orolig som fan för vad som händer. Sambon och pojken har fått gå till specialförlossningen för att undersöka lillens syreupptagning som tydligen inte är helt bra.

Jag är helt jävla förstörd här. Allt är så förvirrat och allt händer på en gång. Jag vill bara ha min bebis! Nu ligger jag ensam i en säng på hjärtintensiven och längtar bort. Jag har kateter, de svullnaste ben jag sett i hela mitt liv, är snittad och helt blå från naveln och ner. Jag önskar bara jag kunde hämta sambon och bebis och åka hem. Men tidigast måndag enligt en av alla läkare. Fy fan va allt suger. Stackars min bebis, vad har jag gjort med dig.....

Men åh! Stackars dig!! Hoppas att du mår bättre idag och att de kommit fram till vad det var för fel på hjärtat. Grattis till din fina pojke och hoppas ni får träffas och mysa snart. Vet hur det är att ligga på sjukhus och när allt inte blir som man tänkt sig.. Men allt kommer bli bra till slut. Resan dit blir ibland lite krokig. Hittade ett bra citat som jag funderar på att tatuera in när allt jobbigt hände när Brooklyn kom: Difficult roads often leads to beautiful destinations. Kram!
  • Zarizen

Moen: sjuukt jobbigt med alla besök du verkar ha! Stackare! Första tiden vill man verkligen bara va själva och lära känna nya familjemedlemmen. Så jag förstår verkligen hur jobbigt det måste vara!! Jag hade oxå en del ångest inför alla besök innan vi kom hem, Brooklyn är ju för tidigt född och extra infektionskänslig oxå så jag ville helst inte ha besök alls mer än de absolut närmsta. Nu har vi varit hemma ca 6 veckor och de som hälsat på är de närmsta familjen samt några kompisar. Sen har vi självklart åkt och hälsat på släkten men inte så mycket. Skönt att kunna begränsa besöken och alla frågar innan de kommer. Det som varit mest jobbigt att säga ifrån till är min syster och henens 2 små barn. De drar ju gärna på baselusker och minsta kusinen är 1 år och är verkligen på allt!! Men hon förstår och det blir lättare ju äldre han blir. Var nog väldigt orolig i början för besök och min sambo tyckte jag var överbeskyddande.. Tycker han nog lite än men jag har släppt lite på det nu :) Hoppas du kan säga ifrån till din sambos familj! Även om det är svårt..

• Zarizen
    Kela1981 skrev 2016-08-23 11:25:09 följande:

Tack snälla :)

Men tyvärr verkar det gå åt skogen redan. Fröken vill inte ta bröstet längre för hon vet ju att flaskan kommer sen och då behöver hon inte jobba lika mycket för maten :/ Fortsätter att erbjuda men det känns som ett dött lopp tyvärr.

Nån annan som upplevt att avslaget var ganska vattnigt första dagarna och att det sen kommit lite mer koncentrerat blod med lite klumpar i?

Har inte ont eller så förutom eftervärkar och allmänt öm där nere men det har kommit klumpar både igår och idag :/

Ge inte upp! Min syster ammade första veckorna sen tvärvägrade han bröstet i ett par månader. Hon pumpade under tiden och han tog flaska med hennes mat i. Sen efter ett par månader så testade hon bröstet igen och sen ammade hon som vanligt igen :)

Hade oxå så med avslaget, klumpigt ibland. Det är normalt.
  • Zarizen
    Nmg skrev 2016-08-28 18:56:13 följande:

Tack tack

Är sjukt Nervös Alltså!

Sen tycker jag synd om bebisen, först ivf (känns som att man bestämde När han blev till liksom) och sen igångsättning, inte mycket som känns naturligt Här. hade det inte vart risk att han skulle bli en stor bebis hade jag hellre väntat lite till Än igångsättning. Men nu hopps jag verkligen att det har hänt nåt med livmodertappen till imorgon och att det inte behövs sååå mycket hjälp. Försöker övertala mig sjölv att det borde gå bra eftersom det är barn nr 2!

Det kommer säkertg gå bra! Det är inget synd om bebisen pga av det du skriver, han kommer må bra och inte bry sig om att det inte blev "naturligt". Jag åt tabletter för att bli gravid så det var inte helt naturligt heller, men lika älskad och underbart är det ändå :)
  • Zarizen

Kul att läsa om er som inte fått än och hur det går för er. Håller koll på er och hoppas det går bra för er alla. Tänk alla fick inte Augusti bebisar. Jag fick en Juni bebis och ni som är kvar får September bebisar :) men det är ju kul att tråden är kvar ändå och jag kommer inte lämna. Snart kan vi alla diskutera om våra små bebisar istället

För mig och lilla Brooklyn går allt bra iaf. Han är 52,5cm lång och väger 3900g (för en vecka sen). Jag helammar fortfarande och han äter jämt! Puh, ligger helst inte ensam heller (varken i vagn eller babynest) utan vill bli buren i famnen, ligga på/vid bröstet eller så sitter han i sjal det är mysigt men blir inte så mycket gjort för mig hihi.

• Zarizen
    Mulan91 skrev 2016-09-05 03:35:20 följande:

Känns som att allt gick väldigt fort men idag 22:42 kom vår pojke :) äntligen! 3,5 kg och 50cm haha (vi är korta). Kan skriva mer detaljerat imorgon (senare idag), nu måste jag sova lite.

Hejar på er som är kvar! Rätt som det är så händer det! Många styrke kramar, hoppas allt går bra på er koll :) <3

Vad roligt! Grattis till pojken
  • Zarizen
    Misszandra skrev 2016-09-07 18:21:26 följande:

Ni andra som ammar här i gruppen. 

Min son är nu 5 veckor och 1 dag. Och förut så ville han amma heela tiden, och kunde amma i timmar i sträck. Jag var så rastlös och visste inte vart jag skulle ta vägen, han kunde ligga i 4h och amma - sova lite - amma - sova lite. Och gick man ifrån när han sov så vakna han sekunder senare och skrek.

Nu, däremot så ammar han mer sällan och väldigt kort tid, ibland bara några minuter sen somnar han och då kan det ha gått timmar sen han åt sist. BVC pratade om att bebisar ammar mkt en tid tills de kommit upp i den mängden mat de vill åt och sen ammar man inte längre som förut. Det låter ju som han kommit dit, men man blir ju orolig att han inte får i sig som han ska. Dessutom kräks han en hel del också, så ibland tkr jag han kräker mer än han äter men sen vet jag ju inte heller hur mkt han får i sig när han ammar. 

Har ni märkt av denna förändring? 

Hm.. Nej denna förändring har inte varit med min pojke. Han har ammat i princip varannan timme hela tiden.. Ibland oftare.. Puh. Ibland kan det gå 3 timmar men det är sällan. När det gått så lång tid så gallskriker han och är sååå hungrig istället. Han går upp bra i vikt så jag vet att han får i sig. Vägde 4300g idag och var 55,5cm lång Bra ökning med tanke på att han var 44cm lång och vägde 1900g!

Hur ökar din pojke i vikt på BVC då?
  • Zarizen

MissZandra: ja han kom ju 10 veckor för tidigt :) hoppas din pojke går upp bra i vikt ändå trots att han äter annorlunda mot förut. Vad har han ökat i vikt per vecka innan?

Nmg: styrkekramar till dig och att det blir bebis snart!!

• Zarizen
    Misszandra skrev 2016-09-08 14:28:27 följande:

Oj, vilken kämpe till bebis du har. Det är verkligen underbart att höra att även fast de kommer så tidigt blir allt bra oavsett. Och verkligen skönt att höra att han går upp bra och så.

Min pojke gick upp sjukt mkt i början, runt 400g per vecka i två veckor och nu sist var det 200g på en vecka tror jag, så han har ju gått upp, men man blir ändå lite orolig att nåt ska vara fel när allt förändras. 

Ja Gud det är han verkligen Nu känns han liksom "stor" med tanke på att han vägt nästan 2,5 kilo mindre och varit en decimeter kortare. Får rensa bort kläder varje vecka som han växer ur

Ja det var riktigt mycket ju men 200g är ju jättebra det med. Sen avtar det väl lite per vecka ju äldre de blir? Jag menar skulle de gå upp 400g per vecka så blir det ju typ 20kg på ett år + födelsevikten och så mycket väger ju ingen 1-åring
  • Zarizen

Grattis Nmg! Jobbigt med snitt och bristning men glad för din skull med att han äntligen kom och mår bra!

Svar på tråden BF Augusti 2016