Inlägg från: Curlingmorsan |Visa alla inlägg
  • Curlingmorsan

BF Augusti 2016

Snuttispluttis håller tummarna för lägenheterna ni har på g!! :)

• Curlingmorsan
    Nmg skrev 2016-07-17 17:39:02 följande:

Ja idag fick jag höra att hon tycker det ät konstigt med föräldrar som inte lämnat barnet över natten de första 6 månaderna. Alltså kan man inte få vänta och se vad man får för sorts barn först?? Man kanske får ett jättelugnt barn som trivs att vara med andra eller en som skriker när de är med andra man får Väl vänta och se! Sen är det ju klart att man uppskattar att

Man har Folk runt om en som vill vara barnvakt men då ska de vara för att vi behlver det.

Sen sa jag att hag ska vara med jobbet en heldag i höst alltså 8-16 så hag sa att bebis får vara

Med pappa då, Säger hon att hon kan vara ledig från jobbet ich vara barnvakt. Orkade inte ens kommentera det kände jag. Jag lämnar väl inte bort en bebis på några veckor till nån annan än pappan en hel dag. Det är klart att de ska få vara barnvakt när bebisen är Några månader men i början kanske bara nån timme och inte hel dag eller

Över natten.

Alla är ju olika, det är väl inget konstigt med det?! Konstig kommentar från din svärmor tycker jag! Precis som du säger så vill man ju lämna bort barnet för att man skälv vill, inte för att någon tjatar.
    Vår dotter hade kolik. Skrek som en tok från ca kl 14 - 06. Vi var helt slut, funderade allvarligt på att kasta ut ungen genom fönstret! Turades om att köra barnvagnen över en tröskel hela nätterna, då var hon tyst. Så vi lämnade bort henne över natten ganska tidigt, tror hon var 1,5 - 2 månader. Men det fanns ju en anledning, vi behövde verkligen få sova en hel natt. Och det var inte till svärmor utan till mina föräldrar. Så som du säger beror det ju helt på hur barnet är.
  • Curlingmorsan

Börjar helt plötsligt tycka att min svärmor kanske är rätt bra ändå! ;) Hon lär ju aldrig tjata om att få komma och hälsa på eller lägga sig i vad vi gör och inte gör.

Ni som har bebisar som ligger på tvären, hur ser era magar ut? Sticker det ut på båda sidor och är tomt/mjukt längst ner och längst upp? Funderar på om min ligger lite på tvären. När han rör sig så känns det oftast ganska långt upp på höger sida och ganska långt ner på vänster sida samtidigt. Känns som rumpa och ben är på höger sida och huvudet på vänster. Ska till bm imorgon, hoppas hon kan känna hur han ligger. Min bm har semester och vi är i vår husvagn 8 mil hemifrån så jag ska till en ny bm här imorgon. Ska göra de två sista besöken här. Skönt att slippa åka hem bara för det.

• Curlingmorsan

Förstår din frustration när du inte kom upp ur badkaret moen. Men skrattade gott när jag läste det. :)

Jag har löst benrakandet med en upp å nervänd spann som jag sätter upp benet på.

Idag var jag hos bm i Falkenberg där vi har husvagnen. Jättetrevlig! Bebis låg inte på tvären som jag trodde utan med huvudet neråt. Skönt! Järnvärde, hjärtljud och sf-mått var bra. Däremot fortfarande för högt blodsocker. Ska dit imorgon igen för att ta ett nytt prov på fastade mage. Lite orolig för vad som händer om det fortfarande är för högt. Är tyvärr sockerberoende och dessutom grymt spruträdd.

• Curlingmorsan
    Mal Mal skrev 2016-07-20 08:08:13 följande:

Någon är som kan svara på en fråga om föräldrapenning? Gick tillbaka till jobbet i samband m tvåans ettårsdag. Utan fp, jobbade jag 50% två månader, sen 80% året ut (2 mån). Gick på 100% efter årsskiftet. Blev gravid igen jobbmånad 3. Vad jag läser mig till kommer min sgi att sänkas. Det jag undrar är om jag kommer få samma fp eftersom jag blev gravid när tvåan var 1 år och 3 mån. Har läst ngt om att man får samma om man blir gravid innan barnet är 1 år och 9 mån även om man jobbat lägre arbetstid. Men sen läser man all text man kan hitta och blir bara väldigt förvirrad.

När mina barn var små så var det så iaf. Blev man gravid innan första barnet var 1 år och 9 mån så fick man samma SGI som med första barnet.
  • Curlingmorsan
    Nmg skrev 2016-07-20 21:55:59 följande:

Nån mer Än jag som Är gråtmild? Dottern ska åka utomlands med hennes pappa i tre veckor och bara tanken får mig att vilja låsa in mig och gråta i 3 v. Brukar vara samma varje år men det könns extra i år. Speciellt när hon varit hos mig i 3 v nu, kommer bli så tomt

Fyy 3 veckor hade jag aldrig klarat! Mina barn var hos sin pappa 2 veckor, tycker det är länge nog. Men dottern ringde flera gånger varje dag, så det kändes inte så länge trots allt. Förstår att det kommer kännas tomt. Men samtidigt kanske det kan vara skönt att få vila och förbereda inför bebis? Det ägnade jag mina två barnfria veckor åt iaf. :)
  • Curlingmorsan

Tvärt emot er andra så känner jag av bebis mer nu när det blivit trängre och mindre plats i magen. Har varit inne tre gånger för minskade fosterrörelser, men allt har sett bra ut. Men nu senaste veckan så har jag börjat känna honom betydligt mer än innan. Skönt!

Jag kan inte heller gå så långt. Fötterna svullnar upp bara jag ställer mig upp. Blir dessutom jättetrött av att bara gå några meter. :)

Jag har köpt en trikåsjal, en Aldoria Bambu Soft. Har provknutit med dotterns gosedjur och det kändes bra. Lite meckigt med allt tyg men tror och hoppas att man lär sig snabbt.

• Curlingmorsan

Snuttispluttis min dotter föddes v 36+4. Var inställd på att även sonen skulle komma så tidigt, men han trivdes bättre i magen. Blev igångsatt v 38+2 pga svår foglossning. Kanske hade han stannat ännu längre annars.

Jag ser verkligen fram emot att få vara hemma i 1 1/2 år. Känner ingen annan som ska vara hemma. Men finns ju många ställen där man kan lära känna andra som också är föräldralediga, så hoppas hitta någon/några att umgås med. Jag behöver inte lämna några syskon. Men måste ju se till att de kommer upp, får frukost och kommer iväg till skolan. Sedan har dottern ofta träningar kl 15 så hon måste hämtas direkt efter skolan kl 14.30. Men hoppas det ska gå bra.
    När sonen föddes så gick dottern hos dagmamma, hade henne där 5 timmar 1-2 dagar/vecka. Var mycket på öppna förskolan och träffade andra föräldralediga så hon hade fullt med kompisar utan att vara hos dagmamman. Men där vi bodde då var många hemma ganska länge med sina barn, och hade även syskonen hemma mycket när småsyskonet kom.

• Curlingmorsan

Var inne på förlossningen igår (igen) för minskade fosterrörelser. Fick vänta en stund på läkaren som skulle göra ul och då började han röra sig. Skulle gå och säga till att vi åkte hem, men just då kom läkaren och hon tyckte vi ändå kunde göra ett ul. Allt såg bra ut. Ena njurbäckenet var fortfarande lite förstorat, men troligtvis ingen fara. Passade på att fråga henne hur det är när vattnet går och bebis inte är fixerad. I en grupp på FB har det diskuterats och det har varit många olika svar från olika bm. Den här läkaren sa att så länge huvudet ligger längst ner så brukar det inte vara någon fara. Och ofta fixerar sig bebis inte förrän värkarna sätter igång. Så hon sa att eftersom min bebis ligger med huvudet neråt så behövde jag inte lägga mig ner om vattnet skulle gå. Men om bebis låg på tvären så fanns risk att navelsträngen kunde fastna så då skulle man ligga ner.

Min dotter föddes v 36+4, hon vägde 2400g och var 47cm. Sonen föddes v 38+2, vägde 3050g och var 50cm. Hoppas Lilleman i magen också är rätt liten!

• Curlingmorsan

I vår kommun betalar man lika mycket oavsett hur många timmar barnen är på dagis/fritids. Det baseras på föräldrarnas inkomst. Här får barnen inte vara på fritids när en förälder är föräldraledig. Så jag fick säga upp min del av Felix plats. Men han behöver fritids några få timmar innan bussen går 1-2 dagar den veckan han är hos sin pappa. Innan har vi delat på platsen, men eftersom jag måste säga upp min del så får hans pappa betala för hela trots att han bara är där 2-4 timmar/varannan vecka. Helt sjukt!

Svar på tråden BF Augusti 2016