• Zarizen

BF Augusti 2016

Mal Mal skrev 2016-12-18 11:23:04 följande:

"Skönt" att veta att inte bara min lille är väldigt gnällig just nu (4,5 mån) Svår att lägga om dagarna, sover max en kvart sen vaknar han och ska bli buren... Han sover antingen i sin säng eller i vagnen ute. Han är väldigt gnällig hos mig och har ammat mkt senaste. I pappas famn är han tvärtyst och somnar ofta där, sen lägger han honom i spjälsängen vilken fungerar för det mesta......

Vardagarna sliter verkligen nu när han vill bli buren HELA tiden. Känner mig stel och har ofta värk i kroppen..

Har du inte ngn sjal att bära i? Det kan jag verkligen rekommendera :)
  • Zarizen

Trikåsjal blir nog för tungt i längden med 9kg.. jag får ont efter nån timme med trikåsjalen och B väger 6,5kg nu. Jag har även en Ringsjal och en trikåsjal. Ringsjalen är enklast att knyta men en trikåsjal kan du knyta på massa olika sätt och använda i flera år. Googla och kolla! B åker aldrig vagn så ska vi göra ngt bär jag honom alltid i sjalen.

• Zarizen
    Misszandra skrev 2016-12-19 16:25:35 följande:

Läste att tricotsjal är för max 15 kg, så det funkar ju men ska man handla så sent som när ungen väger 9kg är det nästan mer lönt att köpa en vävd sjal. Som du säger kan man använda de i flera år! Man knyter ju då annorlunda till skillnad från tricotsjalen.

Gillar din son inte vagn eller du väljer att bära?

Sant. Det var lite så jag tänkte. I och med att B är för tidigt född är han van att vara hud mot hud och nära mig. Satt ju timtals varje dag med honom på neo när han var nyfödd. Så övergången till en sjal blev naturlig för både honom och mig. Han låg i vagnen mer i början när vi kom hem men sen började han vägra den och numera försöker jag inte ens med den när vi ska ut och gå. Han skriker oftast redan då jag börjar klä honom i vagnen så det är bara sjalen som funkar. Funderar dock snart på att testa sittdelen för den kommer han ju lite mer upp i och kan se så då kan den ju va lite mer intressant. Bär du mycket i sjalen du köpte av mig? Har du tänkt köpa vävd sjal sen?
  • Zarizen
    Hallonpajen skrev 2016-12-20 15:35:13 följande:

Ni som bär i sjal: vilken position ligger bebisen i? Grodposition eller med benen utanför som i en sele? Jag har en tricot slen och bar mycket i grodposition när Malte var nyfödd, tycker inte att jag får till det i "seleposition" och han trivs inte alls då. Tråkigt, för jag älskar sjal och nu är han dunderförkyld så det hade underlättat om han kunde sova mer upprätt dagtid. Han sover iofs gärna och bra i vagn men vill gärna fortsätta med sjal ett tag till!

Vi har inte benen innanför längre utan de är utanför sjalen. Han är ju mer rörlig och det känns mest naturligt nu när han är större att ha benen utanför. På vilken sätt trivs han inte så? Han sitter väl på samma sätt ändå förutom benen som är utanför?
    Misszandra skrev 2016-12-20 15:19:17 följande:

Måste fråga er, min son är lite mer än 4.5 månad och klarar nätt och jämnt att vara vaken 3h i sträck på dagen. Sen måste han sova, nu sover han mer än förut. Innan sov han liksom typ små snuttar, 20 min hit och 20 min dit och flera gånger varje dag, nu sover han 2-3 gånger per dag och 1-2h istället, ibland även 3h.

Så till min fråga: hur länge är era barn vakna mellan sömntillfällena? Och hur länge sover de? När somnar de för natten? Jag är bara nyfiken.

B sover olika. Ibland vaken 1, 2 eller 3h mellan amningarna. Aldrig varit vaken längre än 3h. Det orkar han inte.
  • Zarizen
    moen skrev 2016-12-20 17:53:52 följande:

Min lilla sitter med benen i någon slags halv sele/groda :) När vi går ut brukar ja försöka ha benen innanför sjalen för mer värme.

Hur värmer ni era barn ute i sjal/sele? Jag har en sån där "bärjacka". Är ju supersmidigt! Även fast man ser ut som ett tält ;)

Vad har du för jacka? Jag letade ihjäl mig efter en varm Bärjacka överallt innan jag köpte en DYR Bärjacka på nätet därifrån jag köpte min vävda sjal. Men den var såå värd pengarna och man kan ta bort extra panelen så man kan ha den som en vanlig jacka. Den är av värmande softshell och fleece inuti. Man blir riktigt varm. Så behöver inte klä B i så mycket kläder heller. Värt varje krona.
  • Zarizen
    moen skrev 2016-12-20 19:18:23 följande:

Köpte på bonprix.se :) där va dom jättebilliga. Inte så snygga och man märker att den är billigt gjord.. man får liksom vad man betalar för. Men jag tycker den jag har är varm! Jag lever så veganskt jag kan och vill inte ha dun, men jag tycker den är lika värmande som en dunjacka :))

Den har också en sån mittgrej som man kan ta bort om man vill ha den som en vanlig jacka. Sen går den att öppna upp på sidorna om man är gravid. Den har även en liten luva till lilltjejen ;) skit gulligt

Letade på Bonprix men fanns ju inga små storlekar kvar. Bara jättestora.
  • Zarizen
    moen skrev 2017-01-04 09:23:19 följande:

Igår va vi på 5 månaders kontroll och fick vaccin igen.. så nu har hon 39 i feber :( stackars skruttan! Tur att det finns alvedon! Är det någon annan som tagit 5 månaders vaccinet? Hur reagerade era barn på det? På BVC sa dom att barnen brukar reagera mer på det andra än första och de verkar stämma hittills :(

Annars va allt bra :) förutom att viktkurvan gått ner från +1 streck till -1 på "skalan" :S på längden va hon fortfarande +2 som alltid. Men tydligen skulle jag inte oroa mig för hon rör sig så mycket? Men man blir ju orolig ändå! Kunde komma in på vägning igen om någon vecka om jag kände mig orolig. Känns bra :) nästa besök är vid 6 månader och då är det läkarbesök och "prov"! ;) fan va tiden går. Kan man inte få stanna upp lite?!

Vad vägde hon innan och vad vägde hon nu?

Jag ska iväg och väga/mäta B 16/1, då är det 1 månad sen sist! Han ska oxå läkarundersökas 6-mån (fast han är 7 mån). Tror inte han ökat heller ordentligt, vägde hemma och ca 200g bara på 3veckor :( tror dock han har växt på längden.
  • Zarizen
    moen skrev 2017-01-04 17:09:10 följande:

Från 6450 till 6800 på 1 månad :/ och från 65 cm till 67,4

Okej fast det är ju ändå 350g.. men det är klart de ska ju följa "sin" kurva. B vägde 6385g vid 6 mån och om 1,5 vecka är han 7 månader men tror inte han ökat mkt mer än 250g kanske.. får se hur det blir på "hans" kurva.
  • Zarizen
    moen skrev 2017-01-04 18:35:40 följande:

Ja precis och då hade hennes kurva ändrats från +1 till -1 på en månad :/ så undra hur det blir för B. Hur låg han på kurvan innan? Sålänge de håller sig inom ramen för "normalt" tror jag inte man behöver oroa sig :)

Han har ju en egen kurva eftersom han är för tidigt född. Och den har han följt bra. Kanske lite mer ner sista gångerna. Men huvud och längd bra. Så går inte riktigt att jämnföra honom med fullgångna bebisar så.. ska se vad de säger nästa gång.
  • Zarizen
    moen skrev 2017-01-04 19:49:22 följande:

Jag tänkte mer det som är "normalt" för honom :D han har väl också en viss gräns för hur mycket + eller hur mycket - som är okej, även fast det är hans egna. Men jag förstår! Hoppas det ser bra ut :)

Ja det har han säkert:) BVC sköterskan brukar räkna "tillbaks" 10 veckor på hans kurva och ritar streck med linjal och så.. så jag har lite dålig koll hur exakt ;) men ska kolla med henne nästa gång lite extra på kurvan.
Svar på tråden BF Augusti 2016