• Zarizen

BF Augusti 2016

Tänkte på det där med dryck. Kan man ge annat än vatten i flaska till gröt/mat? Trodde inte man skulle det.

• Zarizen

Tänkte på det där med dryck. Kan man ge annat än vatten i flaska till gröt/mat? Trodde inte man skulle det.

• Zarizen
    moen skrev 2017-01-05 13:37:11 följande:

Vi ger äpple och päronjuice :) står på flaskan att det är från 4 månader så jag litar på det haha! Sen är det ju inga stora mängder vi ger heller. Är ju fortfarande smakprov

Jaha finns den att köpa på barnmatshyllan? Inte sett!
  • Zarizen

Ang rs viruset så är ju inte våra bebisar nyfödda längre så det är ju iofs bra. Men B är ju i riskgruppen då han är prematur. Men har lyckats hålla honom frisk som på lite snorig en gång bara. Använd sunt förnuft, det kommer man långt med. Undvik stora folksamlingar, umgås inte med dem som är sjuka, tvätta händerna ofta med tvål och vatten. Rs viruset kommer de ju få men kan man hålla dem från den första året är det ju guld.

• Zarizen
    moen skrev 2017-01-14 15:13:52 följande:

Blir faktiskt lite smått galen.. idag har lilltjejen sovit 30 min max. 3 tillfällen och 10 min/tillfälle. Sen efter sin 10 min sovstund är hon hur pigg som helst. Hur brukar era barn sova?

B sover ca 3ggr per dag á 45min-2h.. idag har han sovit: 7-8.45, 11-11.45 och 13-14.45.
  • Zarizen
    moen skrev 2017-01-18 19:05:05 följande:

Hon mår ändå ganska ok :D tydligen väldigt lindrig!

Ja det är inte direkt så man tar långlunch :/ känner exakt samma! Hungrig och helt plötsligt värsta dippen. Börjat med dextro energy som jag har i jackfickan om jag är ute och inte klarar att hålla upp ögonen! Är som att jag kan somna när som helst :S helt seriöst. Okej då är de kanske det med köttet! Vet att jag blev väldigt uppblåst och fick magknip första gången jag slutade med kött och känner att jag håller på att få så igen. Ja jag är väldigt stolt ;)

Hur vet du att det är rs? Är det som en "vanlig förkylning" för henne? Inga problem med luftvägarna? Krya!!
  • Zarizen
    moen skrev 2017-01-19 06:42:39 följande:

Det är RS enligt läkare men för henne är det som en förkylning :) utan feber till och med. Bara väldigt tjockt snor i näsan men hon kan nysa ut det! Så är inte alls farligt. Det är så sjukt tillfredsställande när hon är så täppt så hon inte kan andas, och så nyser hon så att det känns som att allt kommer ut :D hon hade rosslig hosta i början men det verkar va borta. Ögonen rinner väldigt mycket och jag tror dom kliar för hon gnuggar dom hela tiden. Sen vill hon sova hela tiden men är så svårt för henne att komma till ro med den täppta näsan så blir väldigt mycket gråt :/ Tidningarna gillar verkligen att skrämmas!

Okej, tog han nått prov för att bekräfta det? Hur vet han annars? Men Gud så skönt att det är så pass lindrigt för henne. Man är ju livrädd att behöva åka in och vistas på sjukhus med andningshjälp och allt det där :-O
  • Zarizen
    Nmg skrev 2017-01-20 23:54:51 följande:

Hur länge till planerar ni att vara hemma? Tycker ni att det ska bli roligt/tråkigt att börja jobba? Jag vill knappt tänka pp det! Älskar att vara hemma med lillkillen vill inte alls börja jobba.tröffade min chef i veckan könns som att hon blev förvånad över att jag fått min mans dagar, hon undrade om han oxå ska vara hemma. Känns som att det förväntas att man måste dela nu för tiden. Alla jag träffar frågar när jag ska börja jobba igen känner mig stressad! Han är bara 4 mån än. Jag hade tänkt var hemma året ut... Men nu vet jag inte. Eventuellt börjar jag jobba 1-2 dagar i veckan i höst för att spara dagar.

Kommer ni jobba heltid när barnet har skolats in? Jag vill

Gärna jobba 80% endast.

Jag tänker precis som dig!! Vill va hemma så länge det går. Har oxå fått min sambos dagar. Vill snåla så långt det går men man måste ju leva oxå.. har planerat att börja jobba i oktober men kan jag spara lite mer och jobba lite extra såsmåningom kanske jag kan spara dagar så han inte behöver börja dagis förens i januari 2018. Det vore drömmen! Men ammar just nu så mycket fortfarande att det känns som det är ett tag kvar tills jag kan börja jobba extra ens.. sen vet jag inte om jag kan gå tillbaks till mitt skiftarbete (dag-kväll-helg) utan ska söka nått sjuksköterskejobb i kommunen där det är mer dagtid och färre helger.. planerar oxå att jobba 80%
  • Zarizen

Min största son (11 år) är sjuk :/ ont i halsen, hosta, feber och muskelvärk. Rädd att det är influensa och att vi oxå ska bli sjuka nu! Skyddar amningen nått efter 7månader tro?

• Zarizen

Här ammas det för fullt + att min bebis äter flera ggr på nätterna och sover bredvid så deg lyser med sin frånvaro. Har Zero lust ska jag säga... borde väl komma tillbaks när man drar ner på amningen? Ammar liksom ca 9ggr/dygn än..

• Zarizen
    Moorii skrev 2017-02-07 08:44:40 följande:

Jag ammar också mycket fortfarande. Han äter sällan en hel portion av något, varken till lunch eller kvällsmat, så kompletterar oftast med amning efteråt ändå. Äter två-tre gånger per natt fortfarande. Fick hem ett matschema från Nestlé där det stod att på natten kan man ge vatten vid behov. Detta för 6-7 månaders bebisar. Är det meningen att man ska börja vänja av dom nattmatningar nu? Känns som att han fortfarande behöver det :/

Låter som min kille ungefär. Jag tycker att de ska få styra hur mycket de vill äta och hur mycket annat mat de vill ha. Det går inte att forcera fram. Vatten på natten skulle inte funka hos oss! No way! Vill han amma får han amma. Skit i de där de skickar ut! Alla barn är olika.
  • Zarizen
    Nmg skrev 2017-02-07 15:06:10 följande:

Hur ofta byter ni bajsblöja? Min kille gör det bara varannan eller var 3 dag så det är inte ofta men nu senaste veckorna har jag blrjat sätta honom på toa när jag see på honom att det är dags så han bajsar där. Han verkar tycka det är roligt att sitta där För han är jämt glad då haha. Han verkar tömma magen bättre pxå

Så jag hoppas vi vänjer honom vid det så han inte blöjfria tidigt i alla fall med "nr2". Så gjorde jag med dottern oxå

Och det funkade bra. Hittills har han bara gjort det hemma som Tur är så vi få se vad som

Händer när vi är ute jag vill inte sätta honom på en offentlig toalett får väl lägga papper på ringen eller nåt hehe. Men när hab gjorde i blöjan så gjorde han alltid det en gång till efter en stund så man fick byta bajsblöja två ggr som att hab inte tömde magen ordentligt eller att han känner att det är

Klet och väntar tills han får en ny blöja. Men detta funkar bra iaf

Min kille går oxå på pottan och toan. Har gjort det nån månad. Köpte nyss en sån där ring man sätter på toan men pottan gillar han bäst. Bajsar och kissar i princip alltid när jag sätter honom där. Märker oftast när han behöver gå (efter sovning eller när han är gasig) så det är toppen. Skönt för dem med som du säger eftersom de tömmer sig bättre och det blir mer naturlig ställning att sitta och bajsa med benen upp.
  • Zarizen

Jag ger oxå vatten till mat/frukt/gröt. Kanske inte jättemycket men iaf. Har inte hört att man inte ska det. Man kan ju tom ge mjölk till maten. Min son är inte överviktig direkt (6,8kg).

• Zarizen

Ngn här som är intresserad av att köpa en Ringsjal? Har en nästan ny jag knappt använt.

• Zarizen
    moen skrev 2017-02-20 10:30:26 följande:

Jag är lite intresserad :D funderat på någon sele el så men gillar inte riktigt. Gillar att skala mer. Hur mycket säljer du den för? Och vad är det för färg?

Köpte den för 600:- och har använt den Max 5ggr. Så tänkte 400:- + frakt. Den är svart och rosa och svart ring. Kan skicka bild! Vad har du för mail/mobilnummer?
  • Zarizen
    Nmg skrev 2017-02-21 10:49:04 följande:

Jag måste bara fråga hur ni gör med besök numera när barnen har blivit äldre (ni som bor i samma stad) hur ofta träffar ni barnets mormor/farmor ? Har ni egna mor och farföräldrar i livet som Oxå träffar era barn?

Anledningen till att jag undrar är För att min mans mormor tjatar heeeela tiden att hon inte får träffa bebisen (de träffas typ varannan vecka) hon kan ringa och säga att hon kollar på hans foto varje dag och att det värker i hjärtat att inte träffa honom oftare. Jag blir snart galen på detta! De var här allihopa för några dagar sen på kalas och sonen sov, de var de här i nästan 3 timmar och väntade på att han skulle vakna. Jag höll

På att få nåt fel kan jag lova. Vi hade Även annat folk på besök som inte hade sittplats så när de andra kom så var det dags för de att gå tycker jag men nä de satt kvar och väntade . Min mans föräldrar träffar honom minst 1 gång i veckan ca 2 timmar varje gång. Min pappa träffar honom om vi äter lunch ute när pappa är

Ledig. Min mamma kan jag träffa ute ibland går jag förbi hennes jobb typ 20 min och hälsar på.

Mina svärföräldrar har inte varit barnvakt än och häromdagen sa de att grannen säljer lite saker som nenes barnbarn inte använder så de tänkte köpa en resesäng. What?!! De har alltså inget annat barnbarn utan ska enbart köpa en säng och ha hemma för vårt barn. De har alltså inte varit barnvakt en endaste minut och tror art han kommer sova där snart? Tycker det känns lite psykopatiskt att göra ett rum åt honom där faltiskt.

Har sagt till min man oxåDet här med att hans mormor väl Träffa barnet oftare och att jag blir stressad av allas krav och hab sa att vi inte ska lyssna på henne hon ät ca 90 år och klagar på allt. Men hon säger ju det varje gång vi ses, svårt att inte lyssna? Och varje gång vi ses så säger hon " han är ju så lik dig" med en negativ ton. Så jag frågade henne sist om det var negativt av barnet var likt mig? Då sa hon att hon hade velat att barnet hade varit mer liksin pappa oxåJa men absolut jag ska stoppa tillbaka honom i min mage och göra om hans utseende.... Blir tokig på tanten!

Oj det var mycket ni träffar era släktingar! Skulle inte jag orka med, haha. Jag gillar att va själv

Vi träffar B's farmor och farfar kanske varannan helg när vi åker dit och äter mat. De kommer aldrig hit och hälsar på. B's faster bryr sig föga om att hon fått ett syskonbarn så hon är aldrig här. B's mormor och morfar träffar vi dock flera ggr i veckan då de är de som är barnvakt om det är ngt jag ska på och de hälsar på samt att vi är där nån gång i veckan. B's moster med barn träffar vi ca 1-2 ggr i veckan och B's morbror med familj kanske en gång varannan månad..
  • Zarizen
    Misszandra skrev 2017-02-22 09:04:32 följande:

Jag vänder mig till er vars barn fått tänder.

- Fick de diarré innan tanden syntes?

Min son har inte haft lös avföring på över 1,5 månad. Utan, sen vi började med mat har den varit väldigt fast. Och idag, när han vaknade hade han fått diarré. Tandköttet är väldigt hårt och spänt. Men det har det varit ett bra tag, möjligtvis att det är en liten bula nu som inte funnits innan.

Kan de vara tand på G? Ni med erfarenhet.

Han har varit så otroligt gnällig i typ 3 dagar nu också.

Kan nog vara tänder på G. Hos B var han gnällig och dreglade enormt ett tag innan tanden sprack igenom. Ännu värre just innan de kom. Nu har han 4 tänder, 2 uppe och 2 nere samt en massa dreglande så det är nog fler på G. Har oxå varit lös i magen emellanåt.
Svar på tråden BF Augusti 2016