Inlägg från: Misszandra |Visa alla inlägg
  • Misszandra

BF Augusti 2016

Nmg skrev 2016-05-22 00:06:08 följande:

Nån mer Än jag som blrjat ledsna på att vara gravid eller tucker alla att det är underbart fortfarande? idag var en sån dag när jag knappt fick av mig ringarna, vaden gör ont sen i natt, andfådd och fet kände jag mig, vill bara få det här gjort nu, hur ska man orka 13v till? Och sen så är jag sjukt nervös för förlossningen nu, Har varit lugnt framme tills nu , men nu kommer det...

Du är långt ifrån ensam! Jag har varit trött på det ett tag nu och har 10 veckor kvar, hoppas varje dag på att han ska komma tidigare än BF. Jag känner verkligen hur gnällig jag är och den värsta perioden kommer nu, med värme och hur stor man ska bli. Usch, jag vill bara ha ut honom. Är också nervös inför förlossningen, har varit det sen innan jag ens blev gravid, haha. Men nu när man bara blir större och större blir det mer verkligt och att han faktiskt SKA ut. 
  • Misszandra

Jag går in i vecka 31 på torsdag och jag måste säga att han rör sig mindre och mindre. Han rör sig ju fortfarande men blir lite orolig att han inte är lika aktiv som förut, vad kan det bero på? 

• Misszandra
    Kela1981 skrev 2016-05-23 21:23:12 följande:
    Mindre plats att röra sig på skulle jag säga men är du orolig så ring din bm så du får komma och kolla det.

Här var det mycket mindre aktivitet förra veckan tyckte jag men nu är det fart där inne igen. Antar att hon låg och sparkade inåt istället.
    Hmm, jaa jag får se om de blir bättre. Han är väldigt lugn hela förmiddagarna, rör sig knappt alls och rör sig ytterst lite hela dagen sen kvällen har han en stund då jag känner honom mkt men sen blir det lugnt igen. Han var väldigt aktiv för nån vecka sen, var helt galen på eftermiddagarna/kvällarna, körde kickboxning som bara den. Sen jag började känna hans rörelser har han inte varit nån morgonmänniska, han sover till typ 11-12 sen drar han igång en stund. Men är som mest aktiv nu vid denna tiden. Han hickar mkt också, så där är ju rörelser. Men jag vill bara att allt ska vara okej med honom. Han kanske är lika trött som mamma nu! :D 
  • Misszandra
    Hazel Grace skrev 2016-05-24 21:08:28 följande:

Kela, delvis därför att min kollega som ska ha två veckor innan mig har fått avslag och hon har det mycket tyngre än jag har. Hon väntar på svar på överklagan nu men ja.. Handläggaren på fk ringde för ett tag sen också innan jag hade hunnit skicka in omplaceringsbilagan från arbetsgivaren, och då passade hon på att fråga om olika saker, typ om jag kunde välja att sitta eller stå, om jag kunde höja eller sänka kassan, vad det var för tunga jobb jag fick utföra osv. Jag var ute på stan och gjorde grejer så jag blev så ställd och glömde nämna typ hälften av mina jobbigaste moment på jobbet så jag fick en dålig magkänsla där på en gång. Har hört att det blivit så mycket hårdare regler också så det känns bara som att det blir avslaget. Hoppas på att arbetsgivarens ord ska väga över, han vill inte ha mig där sista tiden haha :) har redan skrivit scheman där jag inte är medräknad dessutom.

Jag tror omplaceringsbilagan från arbetsgivaren väger upp ganska mkt. Jag har två jobb och fick bara se hur min ena chef hade skrivit men enligt den kunde jag varken bli omplacerad eller fortsätta jobba som höggravid. Knappt så jag orkar nu. På mitt andra jobb fick jag bara gissa att hon skrivit att det inte gick och var skitnervös till lappen från FK kom. Men jag blev godkänd på heltid gravpenning. Kanske som de andra skrivit, att jag bara fick en "snäll" handläggare. Jag hoppas du också får det då. 

Tycker att det är fel att det ska behöva va så svårt att få det. Jag menar, det är inte så att man låtsas vara sjuk du är ju gravid och de har de intyg på. Och det är tungt för alla i slutet och vissa har fler krämpor och tyngre jobb bara. Jag vettifan om jag hade kunnat jobba om jag hade suttit på ett kontor hela dagarna. För det räknas väl som "lätt" arbete. 
  • Misszandra

Jag har börjat att ungefär varannan natt få kramp i vaderna. Och då varannan natt är det KAOS. Jag sover typ inget alls och det krampar hela tiden, har legat och skrikit och gråtit halva natten för det har gjort så himla ont. Måtte denna och nästa vecka gå snabbt så jag får vara hemma och slippa va trött och "tycker mest synd om mig själv i hela världen"-gravid på jobbet. 

• Misszandra
    Hazel Grace skrev 2016-05-25 12:49:04 följande:

Misszandra, ja jag hoppas chefens bilaga väger tyngst. När han skrev mitt så hade en kollega redan fått avslag så det lät som att han skulle skriva lite annorlunda för att få igenom det för mig. Men ja man vet ju aldrig, det är bara att hålla tummarna för en schysst handläggare.

Jag håller tummarna för dig. Tycker det är hemskt att man som gravid ens ska få avslag när det känns i kroppen hur tungt ens arbete är. Sen tycker jag det kan kvitta vad de anser är som tungt. Asså jag tycker det är jobbigt att sätta på strumpor på morgonen, ta upp saker från golvet struntar jag nästan i om det inte är väldigt nödvändigt, så ett helt vanligt arbete är tungt oavsett. 
  • Misszandra
    Curlingmorsan skrev 2016-05-26 09:04:22 följande:

Läst en del inlägg både här och på Facebook det senaste där mammor som önskar igångsättning eller att inte amma ifrågasätts och "anklagas" för att vara en dålig mamma. Är glad och tacksam för att vi i den här gruppen trots olika åsikter ändå respekterar och stöttar varandra! Tack för det tjejer!!

Jag tycker det är så hemskt att man inte kan välja vad man själv vill och sen respekteras för det, påstå att någon är sämre förälder pga att man inte delar samma åsikter är ju helt sjukt. Jag personligen vill verkligen amma men de flesta av mina kompisar har inte gjort det, absolut inget jag skulle säga något om, det är ju ett val man gör själv. Och jag tycker absolut att man ska göra vad som är bäst för en själv oavsett. 
  • Misszandra

Tjejer .. jag behöver hjälp från någon erfaren som haft gravpenning förut. När jag går in på FK's hemsida och trycker på "mina utbetalningar" så ligger endast föräldrapenningen där och inte att jag ska få pengar för att vara gravledig. Om jag ska få pengar, bör det väl synas där? Borde kanske ringa dom, då jag måste vara säker att jag får pengar. 

• Misszandra
    Moorii skrev 2016-05-27 08:36:43 följande:
    Från när har du fått graviditetspenning beviljat? Jag fick min från 20/5 och såg först dagen innan första utbetalning (24/5) att jag skulle få några pengar. Så det syns alltså inte alls innan.
    Jag fick den beviljad för ungefär 2 veckor sedan. Men den börjar inte gälla från den 4 juli, ska alltså få första utbetalningen runt den 27e juli. Har nästa vecka också som jag ska jobba sen går jag hem. Men måste veta att jag får pengar annars kan jag ju inte gå hemma. Vänta .. hur menar du nu? Att du skulle få pengar den 25e och såg först den 24e att du skulle få en utbetalning, alltså dagen innan? Då kommer jag se i slutet på juli att jag faktiskt ska få pengar. Eller missförstår jag dig nu?

Har en kompis som inte fick sin föräldrapenning som hon skulle, tog flera månader efter barnet föddes innan den kom igång. Vill inte ha det så. 
  • Misszandra
    Hazel Grace skrev 2016-05-26 23:51:01 följande:
    Tack! Ja det är inte lätt att förklara vad som är jobbigt. Jag är skitkass argumentation och förklaringar så att förklara varför jag inte kommer palla jobba är skitsvårt.

Kan tyvärr inget om fk och utbetalningar, men att ringa är ju alltid säkrast. Hoppas det löser sig!

Det här med att amma ute hoppas jag att jag kommer "våga" göra. Jag hade en kund på jobbet häromdagen som ammade medans hon la upp varor på bandet :) så tuff, sket fullständigt i blickar och hanterade allt omkring som ingeting. Jag är en gnutta blyg när det gäller mig själv dock. Jag kommer nog vilja gå undan och ha en filt eller något som skyler lite iaf. Oavsett så ska folk bara acceptera att hey, där är en mamma med sitt barn som hon ammar, matar med flaska eller whatever. Jag tror att våra bebisar kommer få världens mest toleranta och underbara föräldrar :) den här gruppen äger!
    Jag håller fullständigt med dig, speciellt om dom ringer. När man skriver själv har man ju god tid på sig att formulera sig rätt och tänka ut exakt vad som behöver vara med. 

Jag är precis som dig där, är väldigt blyg och kommer endast kunna amma med skydd över av något slag. Att andra ammar helt öppet utan något tycker jag är skitcoolt men tror inte jag hade känt mig bekväm, och är inte jag bekväm tror jag inte bebis heller är det. Har även sagt att jag kommer nog bara våga amma framför min sambo och min mamma. Vill inte att halva familjen ska se mina tuttar. Även fast det är så himla naturligt så är det en spärr jag har. Åh, det är jag helt säker på. Att så många underbara kvinnor har lyckats samlas på ett och samma ställe är amazing. 
Svar på tråden BF Augusti 2016