Inlägg från: Nefermiw |Visa alla inlägg
  • Nefermiw

BF Augusti 2016

Jag har en väninna som jag pratade med ofta innan jag fick barn även om vi inte bodde nära varandra. I helgen skickade jag ett SMS och berättade att jag är gravid och ska ha kejsarsnitt den 8 augusti. Hon svarade 'oj, det har du gått tyst med'. Jag tänker ju bara att kommunikation går åt två håll så hon kunde ha ringt eller skrivit och frågat hur det går, då hade hon ju fått veta tidigare att jag är gravid. Om hon var på Facebook hade hon kanske också haft en aning om läget.

Facebook är faktisk jätte bra ställe att hålla kontakt med kompisar som inte är nära. Jag är dansk och bor i Lund och har tidigare bodd några år i Tyskland och i Holland så kontakt med vännar går över internettet. De kompisar som jag har här i Sverige är egentligen min dotters kompisars föräldrar.

Ska på föräldrautbildning på MVC på måndag. Ska bli interessant om där finns någon där som är intresserad i att träffas sen när man är mammaledig. Jag tycker att det är tufft att vara hemma från jobbet i ett helt år, så om man kan träffas med andra i som också går hemma då kanske tiden går snabbare.

Undrar faktisk också om det blir stressigt att jag måste hämta dottern på dagis senast kl 14 varje dag. Det blir ju lite annorlunda att vara mammaledig med barn nr två.

• Nefermiw

Just varit på ultraljud. Kändes inte som att barnmorskan viste varför jag var där, men jag berättade att det var pga vänstra njura var lite vidgat. Hon var jätte trevlig och gav mig tre fotos med hem. Lillebror ligger på tvären igen. Jag är säker på att han inte gjorde det igår ; han snurrar runt hela tiden.

Det gör ju inget att han ligger på tvären när det ändå blir ett snitt.

Vänstra njura har fortfarande ett lite för stort mått, men inte så att det blir antibiotika direkte, så det är lugnt. Ska ringa och boka tid till ultraljud av hans njura när han är 4-7 dagar gammal.

Bara 12 dagar kvar!

• Nefermiw

I infon jag fick om kejsarsnitt står där att man kan ta med en CD att lysna på när de oprererar. Vet inte helt vad jag ska göra. Känns lite konstigt. Jag vill ju inte tvinga den som opererar att lysna på musik som de inte gillar. Men kanske det är bra att lysna på något så att jag blir lite distraherat från att de opererar på mig.

• Nefermiw

Kommer inte ihåg hur jag lå på sluttet av förlossningen. Det tog 14 timmer från att jag åkte in. Jag hade ingen ork på sluttet, men jag minns tydligt något ögonblick när jag lå på vänstra sida och tänkte att jag aldrig ville gå igenom detta igen och att det fick bli adoption om vi skulle ha fler barn. Ha ha, nu sitter jag här och ska ha planerat kejsarsnitt och är lite besviken på att det inte blir vaginal förlossning.

Mitt bästa tips är att vila innan ni åker in. Jag hade en sådan oro i kroppen att jag gick runt istället för att vila med det resultat att jag inte orkade förlossningen ordentligt.

• Nefermiw

I Lunds kommun r det 25 timmar, men teoretisk skulle min dotters förskola kunde erbjuda mer eftersom att det är en privat Montessori förskola men de har besluttat att bara ha 25 timmar för barn av föräldralrdiga och arbetslösa. Tycker faktisk att det är oretvist att barnet inte får vara fler timmar när vi ändå betaler full avgift och förskolan får full peng från kommunen.

Min dotter var 57 cm lång och 4560 gram när hon föddes 12 dagar över tid.

Lillebror är estimerat till också att vara 4+ kg.

• Nefermiw

När jag var på ultraljud igår och för två veckor sen då tittade de också en kort stund med 3D bild och gav mig ett foto med ansigtet i 3D. Så faktisk lite läskigt ut.

• Nefermiw
    moen skrev 2016-07-31 06:42:52 följande:

Åh så skönt blev inskriven nu på SöS och är öppen 4 cm. Hade såna fruktansvärd värkar inatt men ojämna både i styrka och tid emellan, allt från 5 till 10 minuter. Kl halv 5 fick jag nog och efter en panikattack åkte vi in. Visade sig att jag hade 1 minut emellan värkarna! Va det kan ändra sig. Ville bara uppdatera er :)

Hoppas du får en bra förlossning! Lycka till.
  • Nefermiw
    Kela1981 skrev 2016-07-31 13:34:55 följande:

Tänkte göra en liten instickare med äckelvarning nu mitt i allt spännande med förlossningar som är på g XD

Alltså; vad jag kan känna så har jag inga hemorrojder. Men varje gång jag går på toa och gör nr 2 så blöder det...ganska mycket tycker jag eftersom jag kan se blod i toalettstolen. Det gör inte direkt ont att gå på toa men jag har ju varit förstoppad hur länge som helst så helt skönt är det ju inte förstås.

Kan det vara så att blodet orsakas av hemorrojder som sitter på insidan?

Har inte tagit upp det med min bm än men ska dit på torsdag så tänkte prata med henne då. Känns som det blivit värre typ sista veckan :(

Nån annan som har liknande erfarenhet?

Man brukar säga att om där kommer blod när man bajser och man inte har varit hos läkaren med det innan, då bör man få en läkare till att titta på det. Det kan också vara en fissur.

Det viktigsta är att det är nytt blod och altså inte mörkt eftersom det kan betyda att man blöder från magen så som jag har förstått det.

Ring och fråga 1177 eller din vårdcentral, det är väl bättre än att vänta till på torsdag. Din barnmorska säger säkert att du ska fråga en läkare ändå.
  • Nefermiw
    Misszandra skrev 2016-08-01 07:32:00 följande:

02.34 kom min älskling till världen.

Allt började igår natt med värkar, åkte ju in till fl på morgonen och var öppen 1cm. Åkte hem och lyckades både tvätta, diska och laga mat med hjälp av sambon. Åkte in till fl på kvällen igen då jag tyckte det hade blivit värre och behövde citodon och sömntablett, det visade sig att jag endast öppnat mig 0.5cm på de 12-14h. Åkte hem vid 22, tog citodon och sömntablett, använde både värmekudde och tensapparat även bad men jag hade så ont att jag klarade inte av att vara hemma längre. Åkte in till fl vid 01. Var fullt öppen och han föddes som sagt 02.34. De sista 8.5 cm gick snabbt som satan.

Ligger nu på BB med min guldklimp i famnen<3

Grattis! Vad snabbt det gick på sluttet. Hoppas att du inte fick stor bristning eller andra besvär.
  • Nefermiw

Grattis till alla ni som redan har fött, och lycka till Curlinmorsan!

Jag blir snittad på måndag, så jag ska bara sova två nätter till.

Om jag altså får sovit als natten innan.

Min mamma kommer imorgon och sover på soffan till jag är tillbaks från hospitalet. Hon har tidigare stannat en vecka och hjälpt med att lämna på dagis och städa när min man var bortrest, så det kommer säkert att gå bra.

Är trött på att vara gravid med jätte stor mage. Tror inte att jag kommer att sakna den. Har gått från 60 kg till 85 kg så det är tungt och jag ser fram emot att bli lättare. Saknar helt sjukt mycket att kunde springa en runda, men det får säkert vänta till oktober minst.

Svar på tråden BF Augusti 2016