BF Augusti 2016
Grattis Curlingmorsan!
Vad söt han ser ut. Hoppas allt gick bra.
Grattis Curlingmorsan!
Vad söt han ser ut. Hoppas allt gick bra.
Jag packar stor skötväska till bebisen och en resväska åt migsjälv, men jag vet jag vet ju redan att jag måste stanna någon nätter så det blir en del kläder åt migsjälv.
Oooohh... jag har bara ett dygn kvar! Ska inskrivas på perinatal kl 7 imorgon.
Åh vad jag känner med er som vill ha att bebisen ska komma NU! Jag är sjukt tavlan över att slippa va gravid. Bara att kunna plocka upp dotterns leksaker från golvet utan att behöva hämta andan i tio minuter efteråt.
Men... inte bara en dans på rosor efteråt heller. Har haft svårt att få lillan är ta bröstet och fått pumpa och flaskmata för att få i henne något. Igår hittade jag äntligen knepet som funkade och fick till två lyckade amningsomgångar. Bara för att vakna upp vid tre med bröst stora och hårda som meloner. Mjölken har runnit till ordentligt och det känns som jag ska sprängas. Inte en chans att hon lyckas få grepp om de här hårda klumparna. Så det blir att pumpa idag med...
Nu har jag tvättat mig med desinfektionstvål och ska se om jag kan somna. Totalt konstigt att veta att jag ska få se den bebis som har snurrat runt i magen imorgon.
Ska vara på sjukhuset kl 7 så vi får gå upp redan kl 5 om vi ska hinna.
Nästa gång jag skriver är jag två-barns-mamma!
Ska se om jag kan berätta lite hur det gick med kejsarsnittet i måndags.
Vi hade inskrivning kl 7 och jag hade fastat och duschat med desinfektionstvål som man ska. Vi fick ett rum och kläder till operationen som vi bägge bytte om till. Och då väntade vi. Någon gång kom läkaren och sa att vi var nr tre och det blev kl 10:30 eller 11. När klockan blev 10:30 frågade jag hon som la kateter när det viste hon inte så någon akut måste ha kommit emmelan. Jag var ju fastende men de gav mig sockerdrop nu när det drog ut med tiden..
Runt kl 13 var det entligen dags och vi gick till operationssalen.
Det kändes overkligt att vara där. De satte på en massa sladdar och jag fick spinal bedövningen. Alla i personalen där var kvinnor och alla väldigt trevliga. Sjukt konstigt när jag inte kunde röra på mina fötter. De kollade att jag var ordentligt bedövd och började operere. Igen konstig känsla att det inte gör ont men man märker hur de trycker runt. Lillebror vägrade bli fött så de fick använda sugklocka och pressade reelt på mitt torso, men ut kom han kl 13:53 och han var 52 cm lång och vägde 4076 gram.
Så han är mindre än sin storasyster men också fött BF -12 där storasyster är fött BF +12.
Han är jätte söt.
Nu sitter jag på BB efter två dygn på perinatal. Det får vänta med att berätta om tiden där - nu är det nämligen dags att amma igen.
Är det min BM jag hör av mig till då? :S hade mycket eftervärkar men slutat nu. Hoppas det är slutet! :D men ska ringa och höra.
Har inte tagit något gravidfoto tyvärr :( tänkte inte ens tanken, men ååååh va avis jag blir! Jättefint foto!!
Jag har två timmar till jag ska amma igen, så egentligen skulle jag försöka sova lite, men vill ju också följa med i denna tråden.
Jag kom hem från BB onsdag och försöker att hitta en bra rutin som två-barns-mamma.
Det var tufft efter snittet och jag skulle hellre föda vaginalt om jag hade kunne välja.
Det går snabbt framåt med att må bättre, så det fokuserar jag på.
Det var både bra och jobbigt att vara på perinatal och sen BB. De fleste i personalen är jätte trevliga men det är svårt att hålla reda på namn och vem som gör vad när de bytar skift. Och en säger en grej och en annan något annat. Tyckte det var jobbigt att de ville ge ersätning hela tiden och jag var orolig för att få amningen att funka. Ingen frågade om mina önskar. Och på BB i Lund är sängen så mjuk och med min snittade mage var den svår att komma upp ifrån.
Nu är jag hemma och amningen funkar bra även om jag först fick lite sår och en blåsa. Lite läskigt när man ser att bebisen dricker blod från såret, men det är nästan borta nu.
Jag får väcka honom så han kan äta varje fjerde timme, så det blir inte så mycket sömn när det tar 40 minuter att amma och ett blöjbytte för och efter amningen.
Han har fått tid till ultraljud av njurarna på fredag. Ska bli interessant att se.
Han har också sitt första BVC besök på fredag, där de kommer hem till i oss.
När jag blev utskriven från BB i Lund onsdag dåbsattest de att där var många som var där, men jag fick ju plats så helt fullt kan det ju inte vara. Tror också att det mesta av personalet på förlossningen och på BB har haft semester redan så de saknar säkert inte mer personal än vanligt. Men det kan ju hända att många åker in på förlossningen samtidigt. Lycka till Kela och Hallonpaj med att få plats i
Lund. Jag håller tummerna för er.
Iövrigt då rekommenderar jag att ta med Purelan till att smörja med om man har svårt med amningen. Jag hade glömt det, men fick en varuprov av personalen på perinatal.
Det med att blöda efteråt. Jag slutade stort set blöda efter tre dagar. Undrar om det är pga att jag fick Methergin tabletter.
Nmg, det med om bebisen är stor beror på hur stor den är jämförd med ditt bäcken tror jag. Jag födde min dotter på 4,5 kg vaginalt och nu lillebror på 4 kg med kejsarsnitt. Jag skulle hellere ha gjort det vaginalt om det hade gått.
Men det är bäst att prata med en läkare och en barnmorska så du kan känna dig lugn inför vilken förlossning det skulle bli.
Lycka till och hoppas att du får en bra förlossning.
Igår morse bokade jag första BVC besök och sa att det inte gjorde nått att det var en hel vecka till, men då började bebis ju få diarré och har fruktansvärd röd rumpa. Ska försöka hålla mig från mjölk. Jag äter redan inte laktos. Smörjar hans rumpa med Inytol och ska ringa 1177 och fråga om det går bra att använda mild hydrakortisonsalva. Nu hade det varit bra med et BVC besök lite tidigare.