Inlägg från: Kela1981 |Visa alla inlägg
  • Kela1981

BF Augusti 2016

Vad märkligt med någon som tycker att man inte ska amma!
    Jag vill jättegärna att det ska fungera denna gången och mest pga att jag kommer att ha barnen själv på nätterna och då slipper jag upp och värma/blanda ersättning 100 ggr om dygnet. Allt är liksom färdigvärmt och smidigt förpackat!
    Däremot så vet jag att barnen överlever alldeles utmärkt på ersättning så funkar det inte så gör det inte. Huvudsaken är att mamma och bebis är nöjda <3

Idag har jag varit på toa säkert 6-7 ggr och gjort nr 2 ha ha ha äckelvarning! Inte så att jag är dålig i magen men jag känner liksom ett behov av att gå oftare. Funderar på om jag läser för mycket in i det och gärna vill att det ska vara ett tecken på att det snart är dags eller om det bara är bebis som ligger och trycker på ;)

I allt gnällande om föräldrar osv så vill jag gärna erbjuda ett mer positivt inlägg :) Min pappa är så sjukt engagerad i dottern nu inför lillasysters ankomst. Vill gärna vara den vi ringer (vilket det blir i första hand) och suger åt sig all info om vilka rutiner osv som hon har. Idag var han med och hämtade på dagis så att han fick träffa pedagoger och se så han hittar om han behöver hämta henne. "Så blir det tryggare för henne när det är på riktigt sen" var hans kommentar :) Karln är mer engagerad i henne än vad han någonsin var i mig XD Men skönt att se att han försöker ta igen det med barnbarnen <3

• Kela1981
    Mulan91 skrev 2016-08-10 10:19:18 följande:
    Hej på dig och välkommen! :)

Har faktiskt inte tänkt på att det säkert finns de som följt tråden men inte skrivit. Kul att du valde att göra det !

Jag har också tänkt lite på vad som händer om det är fullt på SÖS (i Stockholm) som jag valt i första hand.. Vill helst inte någon annanstans men men, det får lösa sig! Tycker också du borde uttrycka att du haft det jobbigt i ditt förlossningsbrev :)

Det här med att ett barn ska skolas in samtidigt som BF är sjukt jobbigt! Min sambo (bonuspappan) jobbar hela dagarna så det ligger på mig att ordna inskolningen eftersom att jag är ensam vårdnadshavare. Men känns som att jag planerat allt bra nu, min son verkar taggad. Jag däremot känner mig ängslig o rädd att släppa iväg honom haha. Han ska åka skolbuss (det är en friskola lite längre bort) och det känns så läskigt :o men eftersom han inte verkar ha nå problem med det säger jag inget och leker modig :D haha.

Jag har en fråga till alla som fått mer än ett barn. Tycker ni att andra graviditeten var lättare eller jobbigare än första? Jag känner att jag mått så mycket sämre under andra!
    Andra graviditeten har utan tvekan varit katastrof i jämförelse med första!

Första mådde jag bra hela vägen, tränade som vanligt, jobbade till två veckor innan planerat snitt och flyttade två dagar innan hon kom.

Andra har varit kantat av illamående, foglossning, prematura värkar, sjukskrivning osv.

Två helt skilda graviditeter men ändå samma kön på barnen så dom teorierna kan man kasta i soptunnan ;)

Å andra sidan så kan jag också erkänna att jag rent fysiskt har startat på två helt olika nivåer innan jag blivit gravid.
    Med första så var jag väldigt fysiskt aktiv och väldigt vältränad.
    Med andra hade jag inte ens gått ner alla gravidkilon från första och absolut inte kommit igång med nån regelbunden träning.
    Så jag vill tro att jag hade kunnat ge min kropp en bättre utgångspunkt inför andra omgången än vad jag gjorde. Det var inte riktigt planerat från början att vi skulle ha barn så tätt ;)
  • Kela1981
    Snuttispluttis skrev 2016-08-10 10:56:28 följande:

Vad kul att din pappa är så engagerad Kela! Och låter som det är på ett bra, lagom sätt också och inte sådär drygt och påträngande som mamma/svärmor gärna blir. Skönt att ha en bra och trygg barnvakt sen när det drar igång :)

En till här som typ tappat matlusten. Minns att några av er skrev om det förut. Känns som det kan bli en negativ spiral när man inte äter ordentligt, blir svag, trött och lite nedstämd och äter ännu mindre :/

Hur gör ni andra? Tvingar ni i er bra grejer på regelbundna tider eller äter ni det ni är sugna på lite när suget dyker upp?

7 dagar till BF och fortfarande inte pepp.. Skyller snart på vädret, för usch vad tråkigt det är :(

Usch vad trist att det inte vänt för dig än :(

Jag försöker äta i alla fall två riktiga mål mat om dagen och däremellan äter jag vad jag vill och när jag vill. Det är tillräckligt drygt nu i slutet utan att man ska behöva tvinga i sig mat man inte vill äta ;)
    Frukosten brukar bli rejäl och sen en sen lunch men middagen brukar bli liten eller ingen alls. Får fortfarande så mycket halsbränna när jag går å lägger mig om jag äter mycket på kvällen.
    I morse åt jag havregrynsgröt, ett ägg och tre knäckemackor med kalkon ha ha ha.... Sambon bara stirrade på mig XD

Det är segt i slutet nu så jag förstår att du har tappat suget men snart är det över och då har vi våra guldklimpar hos oss äntligen <3
    Kan du inte prata med din bm om du känner att deppen inte släpper?
  • Kela1981

Välkomna alla nya som tagit mod till sig att äntligen skriva lite också :)

Nmg: jag försöker hitta något att göra varje dag så jag inte blir dum i huvudet ha ha ha.... Nån vän till mig har semester men hon kan ju inte underhålla mig varje dag ;)
    Annars försöker jag åka in och luncha med dom som jobbar nån dag i veckan.
    Utöver det vanliga hushållsplocket så försöker jag hitta nåt litet projekt som tar nån timme eller så. Typ på fredag tänkte jag slipa utemöblerna och olja in dom på nytt för då har vi äntligen fått golv och förhoppningsvis väggar på uterummet så då står dom lite mer skyddat :)
    Har fortfarande inte sorterat in alla kläder som sambon kom hem med till barnen ha ha ha... Så det kan jag ju göra en dag ;)

• Kela1981
    anlili skrev 2016-08-10 14:09:41 följande:

Det här med inskolning är ett gissel här med. Fast här handlar det om förskolan (verkar som att ni andra ska skola in i skolan/förskoleklass?). Sambon skulle behöva komma igång och jobba nästa vecka och det är då vi börjar inskolningen. Vet inte hur man ska göra i så fall med lillan. Stora tjejen har blivit väldigt kärlekstörstande sedan hon kom och behöver bekräftelse hela tiden. Med tanke på det känner jag att det vore bättre för henne om syrran inte var med på inskolningen så att man kan lägga full fokus på henne. Jag vet inte ens om det är ok att ta med ett spädbarn när man skolar in? Tänker också på att förskolan är en enda stor bakteriehärd och att risken att lillan blir sjuk är jättestor om hon ska vara med. Å andra sidan finns ju den risken ändå eftersom storasyster kommer att släpa med sig alla bakterier hem. Hur tycker ni att man ska göra?

Det beror nog lite på hur inskolningen går till där ni ska börja.
    Är man som förälder med hela tiden? Eller blir man iväg skickad ganska omgående? Hur många dagar gäller det? Hur många timmar per dag?

Vi skolade in på förskola i höstas och då var inskolningen på två veckor så första veckan var det typ "besök" med förälder de första tre dagarna (ca 2 timmar) sen åt vi lunch där de sista två dagarna också. Veckan efter skulle jag börja lämna henne där och efter en dag skulle hon även sova där så då kunde jag gå hem eftersom vi bor så nära.
    Sen beror det ju på hur barnet reagerar på inskolningen också. Vissa tycker det är jättejobbigt och vissa går det jättebra för. Svårt att veta i förväg tyvärr.

Prata med personalen där kanske och se om dom har några förslag?
    Om det bara gäller ett par timmar åt gången så kanske du kan ha någon till att passa bebisen om du inte vill ta med henne?

Bakterierna kommer du nog inte undan tyvärr. Nackdelen med att ha ett barn på förskola :/
  • Kela1981
    anlili skrev 2016-08-10 14:50:32 följande:
    Ungefär likadant här. 2 timmar per dag första veckan. Lämna korta stunder från dag 3. Och sen får man börja lämna mer och mer beroende på hur det går.

Vill ju helst inte bryta amningen och ge flaska igen nu när det precis har börjat fungera, men de där tvåtimmarsdagarna kanske jag skulle kunna ordna med barnvakt och hon klarar sig utan mat om jag ammar ordentligt precis innan. Hon brukar faktiskt sova rätt mycket på förmiddagarna så det skulle nog kunna gå. Då är det veckan efter som kan bli problematisk, men då kanske det är lättare att ha med sig lilltjejen om storasyrran har börjat vänja sig vid personalen och de andra barnen.
    Andra veckan kan du säkert ha med dig bebis och syrran har säkert vant sig lite vid att du lämnar henne vid det laget.
    Andra veckan så gick jag mer eller mindre dit och lämnade henne och sen gick jag igen.

Om jag hade varit du så hade jag pratat med personalen så dom vet att du kanske måste ha bebis med dig. Dom brukar vara himla duktiga och framför allt vid inskolning så har dom fullt fokus på din dotter. Du ska se att det går hur bra som helst :)
  • Kela1981
    Mika86 skrev 2016-08-10 17:16:15 följande:

Tänkte bara meddela att min graviditet äntligen är över. Nu är "raketen" Robin här efter mycket om o men. Blev igångsatt igår kl 11 men cytotec, kl 17:15 fick jag svaga smärtsamma värkar (kunde ändå sova utan problem) Kl 23 va jag öppen 3 cm o tappen mjuk o bakåt, kl 10 idag va jag öppen 4, fick då veta att de skulle ta hål på hinnorna. Kl 12 fick jag onda värkar att andas mig igenom o väntar o väntar då fl tydligen va fullt. Kl 13 kommer en bm o hämta oss på bb. Kommer till fl o hon ska sätta ctg o förbereda lite. Är då öppen 8 cm o tappen utplånad. Få lustgas ca 13:10 Runt 13:35 (tror jag) känner jag ett väldigt tryck neråt, hmmm vattnet hade ju inte gått (hon hade inte hunnit ta hål ens) Ringer på klockan, gubben lyfter på filten o inser att det snart är över. I samma sekund som de öppnar dörren är det en slashfontän med vatten ner på golvet o huvudet är ute. Inget alls förberett men ut kom han ändå. 3560 gram o 51 cm 15 dagar innan bf ????????

Åh jösses vilken entré!
    Stort grattis! Hoppas både du och bebis mår bra och kan njuta av varandra <3
  • Kela1981
    Nefermiw skrev 2016-08-10 19:38:23 följande:

Ska se om jag kan berätta lite hur det gick med kejsarsnittet i måndags.

Vi hade inskrivning kl 7 och jag hade fastat och duschat med desinfektionstvål som man ska. Vi fick ett rum och kläder till operationen som vi bägge bytte om till. Och då väntade vi. Någon gång kom läkaren och sa att vi var nr tre och det blev kl 10:30 eller 11. När klockan blev 10:30 frågade jag hon som la kateter när det viste hon inte så någon akut måste ha kommit emmelan. Jag var ju fastende men de gav mig sockerdrop nu när det drog ut med tiden..

Runt kl 13 var det entligen dags och vi gick till operationssalen.

Det kändes overkligt att vara där. De satte på en massa sladdar och jag fick spinal bedövningen. Alla i personalen där var kvinnor och alla väldigt trevliga. Sjukt konstigt när jag inte kunde röra på mina fötter. De kollade att jag var ordentligt bedövd och började operere. Igen konstig känsla att det inte gör ont men man märker hur de trycker runt. Lillebror vägrade bli fött så de fick använda sugklocka och pressade reelt på mitt torso, men ut kom han kl 13:53 och han var 52 cm lång och vägde 4076 gram.

Så han är mindre än sin storasyster men också fött BF -12 där storasyster är fött BF +12.

Han är jätte söt.

Nu sitter jag på BB efter två dygn på perinatal. Det får vänta med att berätta om tiden där - nu är det nämligen dags att amma igen.

Grattis!
    Vad skönt att allt gick bra även om han inte riktigt ville komma ut ;) Dom har ju det varmt och skönt där inne :)
  • Kela1981
    jess06 skrev 2016-08-10 20:10:44 följande:

Grattis Mika! Börjar kännas som att man är sist ut, haha

Ja det känns som att det börjar bli fler som har fått än vi är som går å väntar fortfarande.

Även när man läser om alla bebisar som ploppar ut så känns det så overkligt att det inom en snar framtid är ens egen tur!

Idag har jag haft så mycket sammandragningar att jag knappt tagit mig ur soffan. Men det verkar inte vara på g ändå :( Såååååå less på det nu!!!!
  • Kela1981
    Mulan91 skrev 2016-08-10 21:37:49 följande:

Gahhhh jag känner inte heller så mycket -_- lite förvärkar här och där. Trötthet, måste kissa ofta but that's it. Eller jo min mage e kaos fortfarande haha.

Imorgon fyller jag år :D skulle va trevligt med en present (bebis). Fast efter middagen jag o sambon ska käka :D haha.

Min foglossning känns inte av så mycket längre, skumt. Trodde den skulle vara som värst nu!!

Och Nefermiw grattis!!! :)))

Grattis i förskott!

Jag har en tid hos frissan på fredag så efter det är det fritt fram för bebis ;) Om man nu får önska :)

Min foglossning är också lite bättre nu. Tror att det har att göra med att bebis ligger fixerad. Ingen aning om varför det är så men senaste 1-1,5 veckan så har jag inte riktigt lika ont som tidigare :) Tummen upp för det i alla fall XD
Svar på tråden BF Augusti 2016