BF Augusti 2016
Gud vad det ploppar ut bebisar nu! Minst en om dagen ju! Grattis Curlingmorsan! Vilken liten sötnos!
Gud vad det ploppar ut bebisar nu! Minst en om dagen ju! Grattis Curlingmorsan! Vilken liten sötnos!
Åh vad jag känner med er som vill ha att bebisen ska komma NU! Jag är sjukt tavlan över att slippa va gravid. Bara att kunna plocka upp dotterns leksaker från golvet utan att behöva hämta andan i tio minuter efteråt.
Men... inte bara en dans på rosor efteråt heller. Har haft svårt att få lillan är ta bröstet och fått pumpa och flaskmata för att få i henne något. Igår hittade jag äntligen knepet som funkade och fick till två lyckade amningsomgångar. Bara för att vakna upp vid tre med bröst stora och hårda som meloner. Mjölken har runnit till ordentligt och det känns som jag ska sprängas. Inte en chans att hon lyckas få grepp om de här hårda klumparna. Så det blir att pumpa idag med...
Det för med besök alltså. Känner precis som er son tycker det är jobbigt när folk bara dyker upp. Dan efter förlossningen ringer det på dörren och min mamma står utanför. Hade pratat kort med henne i telefon tidigare på dagen och sagt att det var problem med amningen och sambon hade messat något om att det var jobbigt med två barn. Så hon fick för sig att vi behövde hjälp. Jag vet att det bara är välvilja, men jag var halvnaken,kände mig extremt ofräsch och hemmet såg ut som en soptipp. Då känns det bara som en extra börda när någon kommer. Fick nästan tvinga henne att gå igen och kände mig såklart dum som kastar ut min egen mamma,men blev samtidigt arg för att hon inte förstod bättre. Kan man inte bara ringa och fråga om vi behöver hjälp?
Jösses vilket dygn. När jag var gravid var jag fysiskt trött och orkade inte röra mig mer än nödvändigt. Nu är jag istället mentalt utmattad. Fick nog en släng av baby blues igår. Var på BB för att följa upp amningsproblemen och hon var så vänlig och förstående att jag började gråta. Sen var det som en flod som inte gick att stoppa och jag grät i stort sett resten av dagen från och till. Har fått 0-4 timmars sömn per natt de senare 6 dygnen och har så ont i brösten att jag vill skrika rakt ut bara något nuddar dem. Så det kanske inte är så konstigt att man är trött. Men sambon tog barnen så jag fick sova några timmar på dagen igår och inatt har jag fått sova hela 6 timmar i sträck. Nu är jag vaken före hela resten av familjen och känner mig utvilad. Sjukt vad lite sömn man behöver egentligen. Glad att slippa jobbig svärmor iaf. Herregud Moen, du är verkligen inte löjlig. Jag hade blivit galen!
Mal Mal, jag gick precis igenom "vattenmelonsfasen", den är inte rolig! Igår blev dom mjuka igen iallafall, och även om det var skönt, så var det som att mjölken inte räckte hela dagen, för på kvällen försökte han äta som vanligt, men han släppte greppet efter ett tag och blev rastlös :/ försökte med allt, olika ställningar och båda brösten, inget hjälpte. Slutade med att vi fick ge ersättning för att få honom lugn :( Kan det vara så att mina bröst nu är inställda på för lite mjölk?
Har varit ute på promenad med hundarna och inte känt något då, men när kag lägger mig mer och vilar börjar det kännas igen
Det här med inskolning är ett gissel här med. Fast här handlar det om förskolan (verkar som att ni andra ska skola in i skolan/förskoleklass?). Sambon skulle behöva komma igång och jobba nästa vecka och det är då vi börjar inskolningen. Vet inte hur man ska göra i så fall med lillan. Stora tjejen har blivit väldigt kärlekstörstande sedan hon kom och behöver bekräftelse hela tiden. Med tanke på det känner jag att det vore bättre för henne om syrran inte var med på inskolningen så att man kan lägga full fokus på henne. Jag vet inte ens om det är ok att ta med ett spädbarn när man skolar in? Tänker också på att förskolan är en enda stor bakteriehärd och att risken att lillan blir sjuk är jättestor om hon ska vara med. Å andra sidan finns ju den risken ändå eftersom storasyster kommer att släpa med sig alla bakterier hem. Hur tycker ni att man ska göra?
Det beror nog lite på hur inskolningen går till där ni ska börja.
Är man som förälder med hela tiden? Eller blir man iväg skickad ganska omgående? Hur många dagar gäller det? Hur många timmar per dag?
Vi skolade in på förskola i höstas och då var inskolningen på två veckor så första veckan var det typ "besök" med förälder de första tre dagarna (ca 2 timmar) sen åt vi lunch där de sista två dagarna också. Veckan efter skulle jag börja lämna henne där och efter en dag skulle hon även sova där så då kunde jag gå hem eftersom vi bor så nära.
Sen beror det ju på hur barnet reagerar på inskolningen också. Vissa tycker det är jättejobbigt och vissa går det jättebra för. Svårt att veta i förväg tyvärr.
Prata med personalen där kanske och se om dom har några förslag?
Om det bara gäller ett par timmar åt gången så kanske du kan ha någon till att passa bebisen om du inte vill ta med henne?
Bakterierna kommer du nog inte undan tyvärr. Nackdelen med att ha ett barn på förskola :/
Andra veckan kan du säkert ha med dig bebis och syrran har säkert vant sig lite vid att du lämnar henne vid det laget.
Andra veckan så gick jag mer eller mindre dit och lämnade henne och sen gick jag igen.
Om jag hade varit du så hade jag pratat med personalen så dom vet att du kanske måste ha bebis med dig. Dom brukar vara himla duktiga och framför allt vid inskolning så har dom fullt fokus på din dotter. Du ska se att det går hur bra som helst :)
Min bebis är född!!!
Fem minuter i ett förlossningsrum och två krystvärkar så var det klart. Kort förlossningsberättelse ;)
Vi mår toppen iaf! Flicka född 39+5, 3148 gr och 49 cm. Hon är pytteliten!! Kram på er!