• anlili

BF Augusti 2016

Lycka! Har ätit fast föda för första gången på fem dygn. Helt fantastiskt att jag har lyckats hålla mjölkproduktionen igång trots att jag inbyte har ätit något på så länge. Men vi har klarat oss utan tillägg, kanske för att jag har varit så noga med att dricka och ta vätskeersättning. Köpte näringsdrycker igår för att fylla på energiförrådet lite - man är ju inte direkt full av energi efter så många dagar utan mat. Tog två igår och idag har jag lyckats äta en hel rostmacka och en halv portion mat! Yeah!

• anlili
    Mulan91 skrev 2016-08-25 19:33:28 följande:

Oj shit jag hade svimmat!! Skönt :)

Ja, det är fan ett mirakel att man står på benen. Men jag är nog ganska tålig när det gäller att klara mig utan mat. Förra graviditeten hade jag två kräkomgångar (inte magsjuka då) när jag levde på yoghurt och russin och apelsinjuice i 2-3 veckor. Jag var ju tvungen att sjukskriva mig för jag var så trött att jag inte kunde tänka mer komplicerade tankar än "nu går jag och lägger mig" och "man kanske skulle ta en dusch", men svimmade gjorde jag inte och fungerade relativt bra så länge jag inte behövde göra något eller tänka ut något, haha. Usch, tänker på de stackare som går hela graviditeten igenom och kräks upp allt de äter...
  • anlili

Haha, har varit på dop idag och fått sammanbitna raseriutbrott på diverse släktingar för att de har varit ivägen. Och bett om ursäkt efteråt förstås. Är inte tillbaka på banan alls efter magsjukan och känner mig som om jag går omkring i en annan värld större delen av tiden. Vet inte om jag är vaken eller drömmer typ. Alldeles för lite av The basics - mat, sömn och vätska. Skulle vilja ta ledigt en halv dag och bara åka och sätta mig vid en sjö och glo i lugn och ro. Och äta och sova lite. Ok, ett dygns ledighet kanske skulle behövas för att komma igen.

• anlili

Åh vad härligt att det äntligen är dags imorgon Nmg! Hoppas verkligen du slipper magsjuka!

• anlili
    Misszandra skrev 2016-09-05 21:04:53 följande:

Jag tänkte ställa en fråga om bebisar, amning och era erfarenheter. 

Min son är 5 veckor idag och jag har ammat honom utan problem sen dag 1. Men nu har han börjat  men att han äter några minuter och sen börjar han skrika och vägrar ta bröstet. Han äter en väldigt kort stund sen vill han inte ha mer, ibland skriker han, ibland är han nöjd. Och han äter ganska ofta. Han har ifs bara varit otröstlig 2 gånger på dessa 5 veckorna, så det brukar inte vara svårt att trösta honom.

Han har också varit "gnällig" den senaste veckan! Jag har läst om utvecklingsfaser som bebisar har och kan då bli mer gnälliga och ledsna. Är det något ni märkt av som har lite äldre bebisar eller barn sen innan?

Har du läst om de 10 utvecklingssprången? Finns en app som heter typ The Wonder weeks. Har haft den sen dottern föddes och den anger när de olika sprången inträffar och vad de innebär. Den här stämt nästan på dagen genom hela hennes liv. Finns ett språng vid 4-5 veckors ålder, så det stämmer ju bra med din sons ålder. Vid varje språng blir de mer gnälliga, mammiga eller pappiga och verkar ibland byta personlighet helt. Rekommenderar verkligen att ladda ner appen!
  • anlili
    Mal Mal skrev 2016-09-06 06:59:42 följande:

Jag har märkt av sprången med mina. Första barnet sov endast en timme på dagen runt 5 veckor. Jätteledsen och fick amma hela tiden. Min andra ammade/gnällde sååå ofta hela tiden så med honom var inte skillnaden lika stor. Men nu trean har precis nu börjat krångla o amma mer, sova sämre om natten. Han har sovit alla nätter hittills utan problem och bara ammat 23, 02 och 05....och somnat om direkt. Inatt och förra natten har han sovit oroligt och varit ledsen.

Han är 5 veckor efter bf i morgon, det är det datumet man räknar har jag läst? Annars är han 5 veckor på fredag...

Usch, min är på 5 veckor från bf idag. Har sovit 45 minuter sittandes inatt. Men inte för att hon har varit ledsen, jag har bara haft svårt att somna och hon har legat och knorrat i sömnen hela natten så jag har trott att hon ska vakna snart och det har gjort det omöjligt att somna. Skulle verkligen behöva ta igen lite sömn idag när stora tjejen är på dagis så jag hoppas att appen har fel den här gången.
  • anlili

Har fått problem med amningen igen. Började få ont när jag ammade i förra veckan och på fredagen ringde jag bvc och beskrev mina symptom. Hon trodde att det kunde va svamp men sa att de är restriktiva med medicin mot det (av oklar anledning) och att jag skulle behandla med bikarbonat över helgen för att se om det hjälpte. Har inte hjälpt ett dugg. Det känns som att hon suger på ett öppet sår och gör ont även mellan amningarna. Idag ringde jag bb. De gissade också på svamp och jag fick en tid för odling. På torsdag! Jag är väldigt dålig på att vara krävande när det gäller vård, men känner att man inte tas på allvar. Ska man bara stå ut med att det gör så ont att man fruktar nästa amningstillfälle när det finns mediciner att få? Frustrerad!

• anlili
    Nefermiw skrev 2016-09-09 09:07:40 följande:

Har försökt läsa ikapp sedan sist jag var här, men det är svårt att få tid när man ska sova, amma, byta blöja och hinna hämta storasyster på dagis.

Grattis till alla som har fått bebis, och lycka till Nmg, jag hoppas verkligen att du får en bra förlossning här på slutet till trots för allt du har gått igenom de sista dagarna.

Min pojke, Viktor, blev 1 månad igår. Han var på BVC med läkarekontrol och då hörte läkaren en blåsljud när han lysnade på hjärtat. De skickar en remiss till en kardiolog. Jag har inte tänkt mig att vara orolig eftersom jag inte kan göra något åt det ändå och det är säkert inget farligt, men lite obehagligt är det att få veta.

Nu när jag läste att Anlili hade ont när hon ammade och också emellan, då kom jag på att jag faktisk också har det så. Tror jag vill ringa amningsmottagningen. Jag har ingen sår eller blåsor, så jag har undrat vad det kunde vara som ger besvär.

Viktor kräks också mycket mjölk. Han ska rapa flera gångor ibland efter en amning och så kan det gå en timme efter innan han spontant kräks igen. Han är också mycket mer våken nu. Ska hålla koll på utvecklingssprången. Vi har boken seden dottern föddes fem år tillbaka. Den är jätte bra. Passade nästan på veckan med dottern hela tiden.

Jag har varit på koll på BB nu och de konstaterade att det var svamp. Inte mycket vit beläggning i munnen på lillan men alla symptom stämde in på det. Fick svampsoppa (canesten) tool mig och en sörja att smörja bebis i munnen med. Kolla upp du med. Det ska inte göra ont att amma!
  • anlili

Grattis Nmg! Så skönt att höra att du äntligen har fått din lille och slipper gå och vänta!

Snuttispluttis skrev 2016-09-09 14:47:44 följande:

Grattis Nmg! Äntligen!!! Och 55 cm lång :O 6 cm längre än min tjej när hon föddes.

Hoppas att ni som spruckit mycket läker okej. Jag sydde tre stygn första fl och ett stygn denna gången, men det sved och gjorde mer ont denna gången.

Förr klippte de som standard, men nu jobbar de mer för att man ska behöva sy så lite som möjligt. Nu klipper de typ bara när fl är utdragen och bebis behöver hjälp ut/komma ut fort. Och då ofta ihop med sugklocka.

Angående viktuppgång hos bebisen är det viktigt att tänka på att det kan variera stort från en vecka till en annan och vara helt normalt. Så länge som bebisen är pigg, sover bra, äter bra och har våta blöjor så behöver man inte oroa sig. Och har för mig att jag har läst att i genomsnitt går en bebis upp 200 gr/vecka första två-tre månaderna.

Jag är lite kluven. Min lilla sover stadigare och är nöjdare om jag skippar ersättningen (30 ml morgon och kväll), men hon går ju upp massa mer i vikt om jag ger ersättning. Utan ersättning går hon upp i nederkant av okej, men bvc vill gärna att vi ger lite extra. Hur hade ni gjort?

Åh, och för storasysters utveckling skulle hon behöva träffa andra barn, men vet inte när jag vågar dra med bebisen till typ öppna förskolan. Hade ni väntat till tre månaders ålder?

Jag hade skippat ersättningen om det bara är lite för lite hon går upp och hon mår bättre utan. Tycker de är lite väl hysteriska på bvc med viktuppgång ibland. Men jag är ju inte medicinskt utbildad så vad vet jag.?

Jag släpade med lillasyster på inskolning på dagis och så här i efterhand tycker jag inte att det var så farligt med tanke på baciller som jag var rädd för innan. De små är ju ganska skyddade av bröstmjölken. Stora tjejen har så mycket glädje av förskolan , att få träffa andra barn och uppleva lite mer än om hon bara var med mig hela dagarna med tanke på att man i stort sett sitter fast i en bebis.

Hur går det för dig annars med två så små barn, snuttis? Jag måste säga att det är en utmaning. Ibland tjuter vi ikapp alla tre, haha. Men andra dagar klaffar allt och man blir så nöjd med sig själv. Idag har jag vågat mig ut med båda barnen till en lekpark. Hade bebis i sele medan stora tjejen lekte av sig. Gick över förväntan!
  • anlili

31/7 Moen, 23 år Stockholm, första barnet, flicka

3/8 Anlili, 36 år, Norrköping, andra barnet, flicka

4/9 Mulan91, 25 år Stockholm, andra barnet, pojke

• anlili

Haha, på tal om att längta tillbaka till bb. Jag saknar lukten av fostervatten. Vet inte om det luktar gott egentligen, men jag förknippar det med att ha fått barn precis och lyckan man känner då. Dagarna efter förlossningen luktade avslaget fostervatten och jag fick ett litet lyckorus varje gång jag kände lukten.

• anlili

Min lilla har också besvär med gaser. Mest på kvällarna. Men hon sover bra på nätterna iaf. Jag kommer inte utesluta något ur kosten. Jag har svårt nog att hinna äta och laga mat ändå. Ska jag börja hitta nya ingredienser och nya maträtter också kommer det inte bli mycket mat för mig och då tänker jag att det är bättre att jag får näring i mig så jag fungerar som mamma än att lillan är gasfri. Dessutom är det så svårt att veta vad det är som orsakar gaserna. Utesluter jag mjölk till exempel och det den blir bättre så tror jag ju att det var pga mjölken. Men det kan ju lika gärna vara så att jag har "råkat" låta bli att äta lök också den veckan och att det var det som gjorde susen. Då utesluter jag mjölken i onödan.

• anlili

Är det bara min lilla skrutt som bajsar sällan? Storasyster bajsade lugnt 15 gånger om dagen när hon var så här liten. Men lillan bajsar typ 1 gång i veckan och då kommer det mängder. De säger ju att man inte kan bli förstoppad när man bara får bröstmjölk men det känns lite konstigt att det är så här sällan. Och hon tar i för kung och fosterland när hon väl bajsar. Mycostantinet som hon fick för torsk skulle ha som biverkan att man blir lös i magen. Bra, tänkte jag. Men det gjorde bara att hon bajsade efter fyra dagar istället för sju. Löst var det inte!

Min vägrar också napp precis som hennes syster gjorde. Har funderat ibland på om det bara är att jag är lat som inte orkar lära henne. Men det känns helt fel att sitta och trycka in något i munnen på henne som hon kämpar med att få ut.

• anlili
    Misszandra skrev 2016-10-05 19:34:58 följande:

Har nån av er märkt av utvecklingsfasen i vecka 8? Min bebis är som förändrad. Han har aldrig varit så här gnällig och skrikig förut. Sköterskan på BVC skulle ta honom för jag behövde ta ett blodtryck idag, och jag har aldrig hört honom så missnöjd förut, han grät så tårarna sprutade. Sen tog det en evighet innan han lugnade sig hos mig. Hans pappa fick komma och hämta oss för jag kunde inte gå med honom i vagnen hem.

Jag förstår ju att det är mkt som händer för honom men jag hoppas det går över snart. Är så frustrerande med en bebis som är konstant missnöjd för allt!

Har också märkt att han sover mkt mer, nästan hela dagarna sover han och när han väl är vaken är han missnöjd och gnällig. Verkligen tråkigt, 1 vecka har det hållet på imorgon. Ja som sagt, har ni märkt av denna fas? Ni som har bebisar som är två månader?

Ja, vi har precis gått igenom 8-veckorsfasen. Den höll nog i sig lite drygt en vecka för oss. Och hin var hysteriskt gnällig, sov nästan ingenting på dagarna och skrek väldigt mycket på kvällarna. Sååå skönt när det är över! Nu är hon en helt annan bebis. Kan plötsligt vara nöjd med att ligga för sig själv en stund och ler nästan hela tiden när man pratar med henne. Tur att man vet att alla faser går över!
  • anlili
    Hazel Grace skrev 2016-10-06 20:33:25 följande:

Gaah jag blir så irriterad på sambon. Lillen är jätteglad på dagarna och skrikig på kvällarna. Sambon får bara se när han är gnällig eftersom han jobbar hela dagarna och sen tränar han. I hans ögon har lillen ont i magen eller har kolik men han vet ju inte alls hur lugn och glad han är på dagen! Och jag vet att kolik är tusen resor värre än detta. När han håller honom skriker han ofta men han gör liksom inte så mycket för att trösta. Han sätter honom bara i knät och vaggar lite med armen. Jag tycker han försöka lägga honom på axeln, krama honom, gosa, lägga honom på magen eller typ gå runt lite med honom. Jag tycker inte han anstränger sig längre. Han var jättebra med honom i början och då skrek bebis mer med mig och blev lugn så fort han kom till sin pappa. Frågade vad som hänt men han svarar bara att han är trött. Jag vill ju inte ta över för fort heller men det känns ibland som att han låter bli att göra något för att jag ska komma och ta honom.

Känner så igen mig. Under 8-veckorsfasen var vår tjej nåt fruktansvärt gnällig om kvällarna och kunde inte komma till ro. Det enda som funkade var att bära och gunga eller amma. Under den tiden ville sambon knappt hålla i henne, han blev irriterad direkt, tyckte att vi hade fått en konstig bebis som aldrig sov och gav upp nästan direkt när hon inte lugnade ner sig och krävde att jag skulle amma för "hon måste ju va hungrig". Vilket jag tolkade som "du svälter bebisen för att du ammar för lite ". Vi har bråkat nästan varje dag för att jag har blivit sårad och arg över hans beteende. Det blev bättre när vi hade pratat ut om det och han sa att han kände sig maktlös som inte kunde ge henne mat när han trodde det var det hon ville ha. Då började jag pumpa ut lite varje dag så han hade möjligheten att mata och bara vetskapen om att han kunde ge henne flaska om han ville gjorde honom tryggare. Sen blev hon ju mindre gnällig också vilket säkert bidrog.
  • anlili

Verkar som att min tjej har litet huvud jämfört med era. 38.5 på 2-månaderskontrollen för 2 veckor sen. 5240 g och 58 lång. Kan inte mäta nu - hon sover, kors i taket!

• anlili

Shit, vad stor min tjej är inser jag nu när jag ser vad era väger. På 6-månaderskontrollen vägde hon 9140 g och var 68.7 cm lång. Hennes kurva pekade så rakt uppåt och går utanför alla normalkurvorna på vikten att läkaren började skratta när hon såg hur kurvan blev. Hon är en riktig liten Buddha, haha

• anlili
    Misszandra skrev 2017-03-16 21:43:53 följande:

Hur ser sovrutiner ut för era små på dagen?

Min lilla tjej sover oftast bara en gång - på förmiddagen. Kan bli allt från 45 minuter till 3 timmar. Jag tycker det är sjukt lite, hennes storasyster sov 2 ggr om dagen tills hon vart en bra bit över ett. Men det här varit så från dag ett. Sammantaget under ett dygn sover hon mindre än storasyrran som är 2 år nu.
Svar på tråden BF Augusti 2016