Grattis Nmg! Så skönt att höra att du äntligen har fått din lille och slipper gå och vänta!
Snuttispluttis skrev 2016-09-09 14:47:44 följande:
Grattis Nmg! Äntligen!!! Och 55 cm lång :O 6 cm längre än min tjej när hon föddes.
Hoppas att ni som spruckit mycket läker okej. Jag sydde tre stygn första fl och ett stygn denna gången, men det sved och gjorde mer ont denna gången.
Förr klippte de som standard, men nu jobbar de mer för att man ska behöva sy så lite som möjligt. Nu klipper de typ bara när fl är utdragen och bebis behöver hjälp ut/komma ut fort. Och då ofta ihop med sugklocka.
Angående viktuppgång hos bebisen är det viktigt att tänka på att det kan variera stort från en vecka till en annan och vara helt normalt. Så länge som bebisen är pigg, sover bra, äter bra och har våta blöjor så behöver man inte oroa sig. Och har för mig att jag har läst att i genomsnitt går en bebis upp 200 gr/vecka första två-tre månaderna.
Jag är lite kluven. Min lilla sover stadigare och är nöjdare om jag skippar ersättningen (30 ml morgon och kväll), men hon går ju upp massa mer i vikt om jag ger ersättning. Utan ersättning går hon upp i nederkant av okej, men bvc vill gärna att vi ger lite extra. Hur hade ni gjort?
Åh, och för storasysters utveckling skulle hon behöva träffa andra barn, men vet inte när jag vågar dra med bebisen till typ öppna förskolan. Hade ni väntat till tre månaders ålder?
Jag hade skippat ersättningen om det bara är lite för lite hon går upp och hon mår bättre utan. Tycker de är lite väl hysteriska på bvc med viktuppgång ibland. Men jag är ju inte medicinskt utbildad så vad vet jag.?
Jag släpade med lillasyster på inskolning på dagis och så här i efterhand tycker jag inte att det var så farligt med tanke på baciller som jag var rädd för innan. De små är ju ganska skyddade av bröstmjölken. Stora tjejen har så mycket glädje av förskolan , att få träffa andra barn och uppleva lite mer än om hon bara var med mig hela dagarna med tanke på att man i stort sett sitter fast i en bebis.
Hur går det för dig annars med två så små barn, snuttis? Jag måste säga att det är en utmaning. Ibland tjuter vi ikapp alla tre, haha. Men andra dagar klaffar allt och man blir så nöjd med sig själv. Idag har jag vågat mig ut med båda barnen till en lekpark. Hade bebis i sele medan stora tjejen lekte av sig. Gick över förväntan!