• Mulan91

BF Augusti 2016

Hazel Grace skrev 2017-01-08 23:58:58 följande:

Min pojke älskar gröt. Fem månader i nästa vecka. När det lilla han får är slut sitter han och tittar och liksom väntar på mer. Tittar på mig som om jag vore dum "hallå tror du jag är mätt eller?" har gjort iskuber med palsternacka och morot som blev över häromdagen. Får se om det går hem också. Blir säkert ett matvrak som halvbrorsan och far sin ;)

Mulan91 var beställer du ekologisk välling? Är den mycket dyr?

Hittade lite olika sidor, tänkte prova med denna först

webbutik.barnmatsbutiken.se/

Det är ganska stor skillnad på pris mellan det vanliga och det ekologiska... men så är det ju så mycket bättre för barnet också. Men jag vet, man måste ju ha råd också! Vill gärna ha allt ekologiskt här hemma men det tillåter inte vår budget så jag får liksom prioritera :)
  • Mulan91

Haha min son bajsar sådär varje dag :') sen födseln haha. Utan någon riktig orsak haha han har aktiva tarmar xD nu har han börjat på natten också vilket e lite jobbigt -_-

Förresten tjejer hur är det med era små när de ligger i vagnen? Min son skriker nästan jämt o d e så himla jobbigt! Testade en gång att bullra upp honom så han kan se runt lite o då vare tyst. Men jag vill inte börja me sittdelen än känner jag då han inte kan sitta själv :/ nån som börjat me sittdelen eller har nån nå knep för o få bebben lite lugnare i vagnen?

• Mulan91

Jag tänkte amma i minst 8 mån och Max 1 år! :)

Min son har kvar babynestet haha . Än så länge har jag inte behövt oroa mig för att han ska kunna förflytta sig men det kommer väl...

Ang sittdelen på vagnen vet jag faktiskt inte om de måste kunna sitta själva :o men har ingen åkpåse, måste köpa in en isåfall :) fasiken va bråttom ungar har nuförtiden haha tiden går så fort :(

• Mulan91

Jag har inte tänkt på RS-virus så mycket... d e väl som d alltid har varit d e väl inte nytt eller? Så tänker om man klara sig förr borde man väl göra det nu också :P haha men d e mitt tankesätt. Tog aldrig vaccinet men du kanske känner dig lugnare om din son tar det? :)

Är det nån mer här som tappar sjukt mycket hår? Det är överallt och alltid hårstrån i sonens hand x(((((

• Mulan91

Tydligen tappar man hår av graviditeten så d spelar ingen roll om man ammar eller inte haha :( hemskt ju!

Ang RS-virus visste jag inte att det var så pass illa men vi fortsätter som vanligt här. Har andra barn så försöker väl så gott som möjligt att undvika riskfaktorer men finns som ni skrev inte så mycket mer man kan göra och vill inte stressa i onödan...

Min son sover så himla olika ! Ibland mycket ibland lite men just nu e tänder påväg så natten är jobbig, han klänger mycket o vill ligga vid bröstet. Min kropp värker på morgonen :')

• Mulan91

Min bebis har varit mammig sen födseln haha :/ har inte ens kunnat springa till affären ensam en enda gång... dusch e ba att stressa igenom vilket är tråkigt. Vill kunna slappna av, raka mig osv haha men d e ba o glömma.

Moen va tråkigt hur mår lillan? Krya!

Mitt matbehov är större än innan men har svårt att hitta tid och matro så jag slänger i mig det jag hinner. Känner att jag får i mog för lite på nåt sätt för e alltid smått hungrig och kan bli hängig snabbt :( käkar mycket chiafrön och liknande med näring men men. Vuxen välling har hjälpt mig mycket! När man slutar äta kött tror jag d e vanligt att känna sig hungrigare men det går över. Kött är ju "tungt" i magen så magen har väl vant sig. Det går över :) grymt att du gått över till veg igen!

• Mulan91

Tiden bara flyger fram! Haha ibland när man vaknar på morgonen tycker jag att sonen växt en massa under natten. Det är helt otroligt! :) fantastiskt haha.

Ang mensen så håller min sig fortfarande borta. Sist dök den inte upp förrän jag slutade amma, hoppas på samma denna gång!

• Mulan91

Här är d helt dött på 6-fronten. Kört en gång sen födseln haha :/ tycker han verkar otaggad så då blir jag ännu mer otaggad än vad jag e haha...

Tror d vänder sen när man drar ner på amningen. Just nu är det en öken där nere :'D

• Mulan91
    moen skrev 2017-02-07 21:15:53 följande:

Ja, jag fick också från Nestlé. Hade inte läst så noga men reagerade idag när jag läste, eftersom BVC sa till mig igår att jag "absolut inte får ge henne vatten!!!". Jag har läst att man kan ge dom lite vatten, och har även sett andra mammor göra det, och sen nu när det stod det på måltidsplanen? De lär väl vara väldigt insatta kostrådgivare som skrivit måltidsplanen så blev väldigt förvånad :S Vet inte vad jag ska gå efter nu. Anledningen till att jag inte skulle ge vatten va för att det inte innehåller någon näring.. ?!Min lilla bajsar flera gånger om dagen :) Hon hade problem med trög mage ett tag och då blev de bara någon gång om dagen, väldigt fast. Nu är magen som vanligt igen men är lite mer kladd än innan

Jobbigt hur dom ändrar sig hela tiden och det är så olika uppfattningar på allt. Personligen gav jag min första son lite vatten då och då o han var tjock o glad ändå.

Nu har jag börjat ge vatten, inte på natten men när lillen äter gröt,smoothies och majskrokar. Jag tänker att om jag äter gröt så blir jag törstig så då blir nog lillen också det. Jag ger inte mycket, Max 3 teskedar. Kroppen består ju till mestadels av vatten så det kan ju liksom inte skada tänker jag. Tror också du tänker rätt, de som skrev kostplanen e ju kunniga :)
  • Mulan91
    moen skrev 2017-02-09 18:46:20 följande:

Va olika de kan va :O min lilla tjej är 68 lång och väger 7.2! Både jag och sambon har inte direkt tjock benstomme ;) och sambon är nästan 2m.. så hon är väldigt lik sin pappa :'D vikten är normal men hon är lång för sin ålder och kön

Wow min son e 68 cm han med och väger 7,4kg. Han e en månad yngre än din dotter haha visste inte att pojkarna var större i den här åldern :o både jag o sambon e 164/167 haha
  • Mulan91
    moen skrev 2017-02-15 09:12:51 följande:

Mulan, har du varit på någon öppen förskolan än? Jag har fortfarande bara varit på en i Sätra. Träffade några mammor i fredags härifrån som sa att det fanns en jättebra öppen förskola där du bor. Har du testat den? Skulle du rekommendera? Lät på dom som att det bara fanns en där :)

Hej Moen! :) ne jag har varit jätte dålig på att gå på sånt, vilken öppen förskola ? Jag ska försöka gå haha :D ska du?
  • Mulan91
    moen skrev 2017-02-15 20:39:23 följande:

Jag vet inte om ja ska gå :D Vet inte ens vilken dom pratade om, haha! Men googlar man ser man en vid tunnelbanan. Kommer antagligen försöka testa gå någon gång :) Är ganska feg bara :'D

Haha och jag e lat xD men d börjar bli lite rastlöst här hemma. Ändå så tycker jag att tiden gått för fort :o
  • Mulan91
    Nmg skrev 2017-02-20 09:45:26 följande:

Alltså hur har era barn varit när tänderna kommit? Vi har det så jobbigt här jag blir galen på detta snart!!!

Min kille är 5,5 mån. När han ca knappt 3 mån kom 2 tänder samtidigt där nere det ca gnäll och skrik i 3 v. När jag trodde att det lugnat sig( var lugnt 2 v) så började det igen, gnääälllll skrik och knappt så han sover under dagen. Igår var hab lös i magen och så kände jag på tandköttet att det är svullet igen det verkar var tänderna som kommer 9-11 mån som är på gång! Helt sjukt. Stackarn måste ha så obt men jag vet inte va jag ska göra snart. Han har bitringar kalla och vanliga, har gett han alvedon nu, kylande gel på tandköttet men det gnälls så in i h*lvete. Tack o lov sover han rätt bra under natten men kan inte sova under dagen. Igår sov han 2,5 Tim på 12 timmar. Han var alltså vaken 14:30-21:30. Han kan inte sova när jag försöker lägga han då ligger han o vrider o vänder på sig, ser att han nästan blundar men han bökar så mycket så han kommer inte till ro. Han sover inte i vagnen heller, han skrek typ2 tinmar i vagnen igår vägrade somna.

Jag förstår att det måste göra så ont på honom men jag känner att jag inte orkar höra detta gnäll och skrik nåt mer.Det är helt sjukt!!! När han inte sover så blir han såklart övertrött och då skriks det ännu mer.... Pust...

Min lille fick tänder när han var 4 månader. Märkte det knappt förrän han gapade och då såg jag att dom va på väg. Min son e speciell haha har varit väldigt krävande från början. Han vill bli buren mest hela tiden och helst av mig. Han har varit svår att natta sen början, mycket bök och gnäll innan han äntligen somnar. Inte förrän nu har det lugnat sig. När tänderna kom blev han väl lite extra gnällig, han kunde klaga även i min famn. D va under några dagar, dom nätterna sov han dåligt. Han låg o vred på sig och gnällde till men vaknade inte riktigt. Han ville amma konstant -_-

Dom övre tänderna har inte kommit än:) kämpa på det går över snabbare än du tror! <3 sover han o bärsjal eller nåt då? Han e nog jätte ledsen och behöver mycket närhet. Skönt att han sover under natten iaf! Så du får lite sömn åtminstone. Hang in there!
  • Mulan91

Nu är det tänder på G här också. Ha ha jag trodde att det skulle dröja men nej nej. Det går bra nu i alla fall lite mer gnäll än vanligt.

Min mens har inte dykt upp än. Ibland så kan jag känna att det verkar lite men ändå kommer ingenting jag kan tänka mig att det dyker upp när jag börja amma lite mindre i samband med mer barnmat

• Mulan91
    Nmg skrev 2017-03-02 18:24:06 följande:

Min äter gröt på

Kvällen och sen får han en flaska ersättning innan han ska sova vid 21. Sen sover han till 06 och äter igen då. Under dagarna har han mest fått ersättning men har börjat gr honom mat. Idag åt han halv burk (liten) majs o potatis puré han ville ha mer skulle säkert äta hela burken men ville ta det lite lugnt ja haha. Köper ni mat eller gör ni egen?

Jag gör helst egen, köper jag så e d endast ekologiskt som gäller här :)
  • Mulan91

Wohooo va kul! Heja !

Lillen här kan inte ens sitta än haha jag kan inte tänka mig honom krypa men vet att det sker snabbt!

• Mulan91

Alltså min son e 6 månader nu och första gången han rullade var 2 månader sen ungefär. Efter det har han gjort det några enstaka gånger, så han kan ju... men han vill inte ligga själv! Varken på mage eller rygg -.- så det rullas inte så mycket här. Fortfarande super mammig xD på gott och ont!

Min son vägrar amma från mitt högra bröst så mjölken har typ sinat där. Först i början var det spänt hela tiden men inte längre :/ försökte pumpa för o hålla igång det men det funkade inte så bra.. annars käkar min lille mest tutte haha välling tycker han inte om än men ska försöka. Risvälling (eko) drack han men inte havre :/ får väl lägga till lite socker i värsta fall i nån dag så han tar det...

Hur sover era små nu? :)

Nmg kul med resa! Vill också resa.. till Afrika haha! E lite nervös för hur han kommer reagera på värmen men alla jag känner säger att dom vänjer sig snabbt..

:)

• Mulan91

Hej tjejer!

Min lille vaknar runt 07:30-8:00. Sen vill han sova igen efter 10. Ibland en timme ungefär :)

Sen är han trött igen runt 14 snåret.

18:00 är d dags för en till tupplur.

Sen lägger han sig 21:00.

Intressant att d kan vara så olika!

Han vägrar fortfarande ena tutten så nu går jag runt med två helt olika stora bröst haha ser så hemskt ut!

Har inte gett min lille någon burkmat alls :o va skumma bebisar e haha dom får för sig så konstiga saker. Undra va skillnaden är smakmässigt när d e burk/hemlagat.

Moen! Kämpa d kanske går över :/ min lille bits nu när tänder är på g igen, hoppas han slutar ! Förresten tänkte jag testa en öppen förskola nästa vecka, sugen?

Svar på tråden BF Augusti 2016