Inlägg från: Hallonpajen |Visa alla inlägg
  • Hallonpajen

BF Augusti 2016

Ang. att stanna på BB: vi får bara höra att inte räkna med att få stanna alls typ (som omföderska iaf, men heller inte länge som förstföderska) med tanke på personalbrist och fullbeläggningar över sommaren. Vi har patienthotell i Lund men även där vill de bli av med en så fort som möjligt om man inte har komplikationer eller så förstås. Så jag räknar inte med mycket alls...men hoppas på att få stanna på patienthotellet en natt iaf. Där får pappan vara med, men det är upp till honom och de stora barnen om han åker hem eller inte.

Jag har hund, en 10årig tik, och detta blir hennes tredje bebis i familjen. När min äldsta föddes hade jag en äldre hund också (då var tiken 2) och det gick bra att introducera sonen (jag lade honom på golvet och så fick de undersöka honom, självklart under övervakning). Men när han började röra på sig (krypa) så blev iaf vår situation inte hållbar längre. Jag valde att omplacera min äldre hund (då var han 9 år) för han gjorde inget annat än skällde och morrade när sonen närmade sig, så jag kunde inte lita på honom. Kände inte heller att det var en bra ålderdom för honom. Tiken var som sagt yngre och är van vid barn, så henne oroar jag mig inte alls för, men gör inte så stor grej av det heller. Det är ju jag som tar besluten i familjen (över henne alltså) och väljer jag en ny flockmedlem får hon acceptera det (det lät hårt, men jag tror ni fattar). Sen måste jag självklart lära mina barn att respektera henne och det är de jätteduktiga med.

Stolt sytok!
  • Hallonpajen
    Kela1981 skrev 2016-06-22 11:35:10 följande:

Hallonpajen: vart får ni höra att ni inte får plats på BB? Vi har också Lund som närmsta men har inte hört något sånt alls.

Dottern förlöstes i Malmö och då var det ett himla tjat i press osv att det inte fanns plats på BB men vi fick ligga kvar två nätter och dessutom var jag ensam på rummet så den andra sängen stod tom. Jag frågade om jag fick åka hem efter första natten men dom rådde mig att stanna så vi fick alla prover tagna osv. Andra dagen blev jag utskriven på em så det var ingen brådska iväg direkt.

Det var min BM på föräldrautbildningen vi hade via MVC nyligen (jag går i Bjärred) som sade att det var det allmänna rådet att man skulle stanna så kort som möjligt. Men jag hoppas inte det stämmer för jag vill gärna hinna varva ner där en stund innan jag kommer hem till vår 4H-gård (hund, katt, kanin, fiskar och 2 barn och 1 man ;D).

moen: det var det knäppaste jag hört! Hundar är lika mkt familjemedlemmar som andra! Kör du lite mental aktivering med hundarna? det är ju toppen när man inte kan röra på sig som förr. Bättre än vilken långpromenad som helst :)
    Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Min kompis har fått ligga på avdelning båda gångerna efter att hon fött sina pojkar med epidural så visst händer det! Jag fick epi (mot min vilja) under första förlossningen och petidin under andra. Lustgas båda gångerna. Som er andra har jag oxå velat klara mig utan men den tanken har jag gett upp nu :) Om jag inte får lika lång latensfas som innan vill jag dock försöka med akupunktur, tens och lustgas. Vill inte ha epidural, gärna petidin om det behövs men i ett tidigare skede isf. Jag har fött i halvsittande ställning båda gångerna, har känts helt ok och "normalt".

Mina två har varit nästan exakt lika stora, 53 cm och 3700 g så jag förväntar mig något liknande även denna gång :) kanske lite större då jag är större...skönt att höra att du oxå gått upp en hel del redan nefermiw - jag har gått upp ca 19 kg och är i v 31.

Jess06 - var glad för det! Förstföderskor vill de såklart ha kvar tills allt funkar, men omföderskor vill de tydligen skicka hem så snart som möjligt pga platsbrist. Dit får man alltid komma, men kanske inte stanna så länge som man önskar.

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Här är mitt babynest - allt gick fel med vinyltrycket (som ska vara större och absolut inte med en stor applikation på...) och jag lyckades ha sönder tyget på ett ställe, men det är förhoppningsvis funktionsdugligt iaf :)

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Vi har inte haft andningslarm tidigare men jag har funderat på det då jag sover så himla lätt/oroligt de första månaderna just för oron över psd...

Här är 28 grader just nu!! Är själaglad över vår lilla pool där jag kan ligga som en flodhäst och svalka mig...på natten måste jag ha fläkt på hela natten (nu när jag vant mig är ljudet ganska sövande...) för vi har typ 30 grader på ovanvåningen... Jobbar bara en vecka till, sen har jag 6,5 v semester! Sååå skönt!!

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Tack! Det är så himla kul att pyssla till bebis...ett bra sätt för mental förberedelse oxå! Misszandra - ditt var jättefint! Härligt tyg!

Hörni, tofflor i BB-väskan!!! Eller varma sockor...det är nästan det jag minns mest, hur mkt jag frös om fötterna :D jag brukar sno med mig ett par jättebindor och nättrosorna från förlossningen, de är guld värda...

Här i Skåne har det åskat 9 timmar i sträck (!!!) och det är redan 30 grader och nästan vindstilla...vi får en massa gäster och jag vill mest gå och lägga mig :) de får iaf glatt stå ut med mig i bikini för jag tänker minsann nyttja poolen så mkt jag kan idag för svalka!

Glad midsommar tjejer!!

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Ang. kudde så har jag skrivit om det tidigare - min son fick platt huvud så jag skulle aldrig våga använda något annat än bollfiberkudde som rekommenderas av sjukgymnaster. Står mer att läsa om det här: www.minimundus.se/artikel.php&mall=lista.php&id=1410

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Hej tjejer!

Nyss hemkommen från 10 dagar i Stockholm (min pappa bor där) och intensiva dagar med Skansen, Junibacken, shopping mm Läser om era ökade Sd och förvärkar och jag har, precis som vid min förra graviditet, nästan inga Sd alls eller förvärkar! Det är så sjukt att jag har jättemycket problem med det flera veckor runt vecka 20 (då man absolut inte vill ha det!) men mindre ju längre graviditeten går...sjukt märkligt. Men, jag är såklart glad för det!!!

Hur aktiva är era bebisar i magen? Den här är galet stökig, inte alls lik det jag är van vid, är nästan rädd för att det är något fel...vid båda UL har han inte varit stilla en sekund och det är ett jäkla liv hela dagarna. Är såklart glad att känna honom så ofta och regelbundet men undrar om han typ redan har adhd eller något annat...

Går in i v 34 idag och förlossningen känns låååångt borta. Jag fortsätter fylla på högen med nysydda bebiskläder men vi har inte förberett något annat.

Synd att jag har aptit kvar, med mina 20 kg viktuppgång...

Ang. Föräldrautbildning så gick vi en med både förstagångs och omföderskor. 2 ggr 3 timmar och det behövdes verkligen! Vi hann ändå inte med allt och så himla bra att repetera och prata om allt. Jag brukar även lyssna på förlossningspodden när jag syr - rekommenderas varmt!

Stolt sytok!
  • Hallonpajen

Mulan91; det är en doula som är programledare och så är det olika gäster (vanliga människor!) varje gång som berättar om sin förlossning. Väldigt intressant att höra hur andra upplevt det, hur de förberett och hanterat sin förlossning. Olika teman. Det gör iaf att jag funderar mer och tänker igenom hur jag ska "lägga upp det" denna gång.

Jag äter inte speciellt mkt socker och äter nog ungefär samma som med mina två första. Rör på mig mindre dock, pga de tidiga sammandragningarna jag hade, men har ökat på promenaderna nu. Men det är värt att tänka på det där med socker för jag märker ökad aktivitet om jag druckit något sött eller ätit en kaka typ...!

Stolt sytok!
  • Hallonpajen
    Mal Mal skrev 2016-07-12 19:28:27 följande:

Hur hittar man denna podden? För en som aldrig lyssnat på någon sådan... Bara hört talas om....

Jag har iPhone och har en app som heter Podcaster. I den kan man söka efter poddar så jag sökte på "förlossning". Kostar ingenting!

Jag känner som du Mulan91, bara vecka 34...38 och värkar - då är det ju dags när som helst!! Hoppas ni får vila emellan värkarna innan det drar igång på allvar moen och misszandra!
    Stolt sytok!
Svar på tråden BF Augusti 2016