• Bianca1

bröllopstråd

Hejsan, jag ska gifta mig i sommar och behöver massa tips och idéer och vore även kul att prata med fler som ska ta steget i år!

Jag har inte kommit vidare långt i min planering än så alla tips och idéer mottages tacksamt! Har aldrig heller varit på bröllop så vet inte ditekt vad gästerna förväntar sig.

Hoppas ni vill dela med er av allt ni varit med om i samband med bröllop och planering. Vad är extra viktigt och vad är onödigt t.ex?

Tack!

• Svar på tråden bröllopstråd
  • Bianca1
    BrideToBeImInLove skrev 2016-01-09 17:37:06 följande:

Jag kan tipsa om Bröllopstorget! (www.brollopstorget.se). Visserligen ganska dött för tillfället, men det beror nog mest på administratörerna (som är dem samma som här på familjeliv.se *harkel*).

Ja tack, jag har reggat mig där men som sagt, inte mycket aktivitet :(
  • BrideToBeImInLove

Har ni bestämt meny och så?

Är gästlistan klar?

Blir det ett kyrkligt bröllop?

Fika eller middag - eller rentav fest efteråt?

Har ni något speciellt tema, färgmässigt osv?

• Rebecka S

Hej!

Jag gifte mig förra året och här är mina bästa tips:

1. Gör en prio-lista tillsammans. Gå igenom vad ni tycker är viktigast. ALLT blir i princip dubbelt så dyrt så fort det har med bröllop att göra så det är bra att ha planen klar.

2. Det brukar anordnas bröllopsmässor lite varstans, gå på den och samla inspiration.

3. Skapa mappar på Printerest. Där finns otroligt mycket inspiration, tips och idéer.

4. Var ute i god tid med kläder och ringar. Köp ingen "Kina-klänning", blir oftast mycket dyrare i slutändan.

5. Börja i tid. Det tar tid att planera ett bröllop. För att ni inte ska behöva stressa med allt sista veckan utan verkligen kunna njuta under tiden så lägg upp en plan.

6. Gör saker tillsammans. Det är erat bröllop och låt det märkas på bröllopet.

7. Ha roligt!

• Jag är bara jag

Skriv en lista på allt som måste göras inför bröllopet-ner i minsta detalj
    Delegera ut det som går och som ni vill delegera ut
    Skicka inbjudan i god tid
    Räkna med att nåt jävlas och ha en reservplan! Vår sångerska blev sjuk dagen innan, men det löste sig
    Ha inte för tung brudbukett. Det går ha helt skaftlösa och de håller sig utmärkt ändå

• Bianca1
    BrideToBeImInLove skrev 2016-01-09 17:56:16 följande:

Har ni bestämt meny och så?

Är gästlistan klar?

Blir det ett kyrkligt bröllop?

Fika eller middag - eller rentav fest efteråt?

Har ni något speciellt tema, färgmässigt osv?

Menyn är inte satt. Vi tänkte ha buffé och laga själva. Inbjudningar är skickade och lokal bokad. Och kyrka bokad.

Min bästa vännina är utbildad make-up artist och frisör så hon ger mig frisyr och smink på mig och dottern som bröllopspresent.

Ringar är beställda. Men klänning har jag inte ens tittat efter. Har inte stor budget så en "Kina-klänning" lockar faktiskt men vet inte. Sen måste ju barnen ha kläder med... Och brudbukett... Är det svårt att binda själv tror du?

Herregud vad jag känner mig stressad nu... Sen har jag så himla knepig familj med så det här med bordsplacering vill jag inte ens tänka på! Ingen vill vara toastmaster heller... :(
  • Bianca1
    Jag är bara jag skrev 2016-01-09 18:39:59 följande:

Skriv en lista på allt som måste göras inför bröllopet-ner i minsta detalj
    Delegera ut det som går och som ni vill delegera ut
    Skicka inbjudan i god tid
    Räkna med att nåt jävlas och ha en reservplan! Vår sångerska blev sjuk dagen innan, men det löste sig
    Ha inte för tung brudbukett. Det går ha helt skaftlösa och de håller sig utmärkt ändå

Det här med bukett funderar jag på. Vill inte ha för prålig men ändå lite som hänger ner. Har alla tärnor och näbbar oxå buketter?
  • SkyddadIdentitet
    Bianca1 skrev 2016-01-09 23:44:33 följande:

Menyn är inte satt. Vi tänkte ha buffé och laga själva. Inbjudningar är skickade och lokal bokad. Och kyrka bokad.

Min bästa vännina är utbildad make-up artist och frisör så hon ger mig frisyr och smink på mig och dottern som bröllopspresent.

Ringar är beställda. Men klänning har jag inte ens tittat efter. Har inte stor budget så en "Kina-klänning" lockar faktiskt men vet inte. Sen måste ju barnen ha kläder med... Och brudbukett... Är det svårt att binda själv tror du?

Herregud vad jag känner mig stressad nu... Sen har jag så himla knepig familj med så det här med bordsplacering vill jag inte ens tänka på! Ingen vill vara toastmaster heller... :(

Skippa bordsplacering! Skriv något i stil med: "Now that we are together forever, please feel free to sit wherever!"
  • Jag är bara jag
    Bianca1 skrev 2016-01-09 23:46:05 följande:
    Det här med bukett funderar jag på. Vill inte ha för prålig men ändå lite som hänger ner. Har alla tärnor och näbbar oxå buketter?
    Gå till en blomsterhandel och resonera er fram. Gjorde jag. Då får man tips om vilka blommor som passar övriga färger (vårt bröllop gick i grönt) och utförande på buketten. Vi hade inga tärnor el. näbbar, men nån blomma ska även de ha. Och altaret om man gifter sig i en kyrka och brudgummen.
  • Spagettimonstret
    Bianca1 skrev 2016-01-09 23:44:33 följande:

Ni verkar ju ha koll på det mesta.
    På vilket sätt är familjen krånglig? Jag tycker det är bra med bordsplacering på större och speciellt mer formella fester. Annars blir det lätt obekvämt när ingen vågar sätta sig på honnörsplatserna vid brudparet och gamla ex riskerar att hamna bredvid varandra.
Svar på tråden bröllopstråd