Jw83 skrev 2016-01-19 16:16:04 följande:
Vi gifte oss 2014 ( fick sonen nio månader senare 2015 och kommer få nästa barn 2016, fullt upp och många festligheter (dop) att planera! Love it!)
Våra tips: delegera. Tro inte att ni hinner göra saker innan vigseln. Du kommer vilja ta lång tid på att klä och sminka dig. Du kommer vilja vara klar i god tid. Vi hade exempelvis fotograferingen innan vigseln. Fotograferingen skulle ta ca 2 h, det blev 3 h pga förflyttning osv. Det hade varit en väldigt lång tid för gästerna att vänta på oss.
Vigseln var klockan 15 så vi var färdigklädda redan vid 12. Innan dess så vill man ju springa runt och småfixa. Kolla Musiken, dukningen, blommorna, lösa nya kriser osv. Så efter 10.00 så var det superstressigt fram till festen ;) Tänk på det om ni ska göra saker själv ex mat. Planera för att ni personligen inte kommer hinna så mycket på bröllopsdagen. Dessutom så vill man vila upp sig och komma i säng i god tid dagen innan.
Tänk på att budgetalternativ ofta blir sämre/dyrare i längden. Ofta är det värt att vänta och spara i ett halvår extra. Dom sakerna som kan göras flera månader innan kan man göra själv och hinna få bra :) exempelvis inbjudningskort, placeringskort, osv.
Vi lade extra mycket pengar på att få det bästa alternativet gällande:
klänning ( blev dyr, men blev allt jag fantiserat om. Den assisterade provningen med uppassning, drycker och bra service var otroligt kul)
ringar ( vi hittade en fantastisk antik diamantring. Jag ser den varje dag och överväldigas. Den är ett evigt minne och ett fint hantverk som kommer gå i arv i familjen)
tårtan ( en riktig våningstårta men naturliga och ekologiska ingredienser. Ingen äcklig sugerpasta över sockerkaka. Utan en luftig mousse... Mmmm. Vi fick provsmakning och rådgivning innan som vi rullade ut från :) )
Rosor ( köpte 100st red Naomi till dekoration. Stora lyxiga och djupröda rosor)
övernattning till gäster ( uppskattades mycket! Hyrde en stugby vid en sjö med gångavstånd till fest och kyrka)
Billigare lösningar vi gjorde:
Vi bor på en stor gård i underbara omgivningar så vi köpte ett stort partytält och lade ett golv så hade vi lokal :) ( kanske inte så billigt, sammanlagt 30 000kr, men nu har vi det tältet och golvet till alla andra fester)
Mat körde vi buffé via catering.
Min make hade redan en ny frack.
Alkohol via Tyskland, vän som bartender.
Alla sorters glas, tallrikar, uppläggningsfat m.m.m.m. Köpte vi på ikea. Nu har vi en jätteuppsättning fina saker så vi aldrig behöver servera något på papperstallrikar på dop, grillfesterna m.m. Oavsett hur många vi blir ;)
Stolar/bord köpte vi på ikea.
Linneservetter och linnedukar samlades ihop på auktioner, loppisar.
Låter som ett härligt bröllop!
Jag har turen att få många dyrare grejer "gratis".
Min bästa vän är frisör och make-up artist så hon fixar både mig och dottern som en bröllops-present. Min syster jobbar inom reklam-branschen så hon ordnar fotograf. Ringen är min mormors gamla förlovningsring som vi gör om. Jag jobbar själv i en klädbutik så jag får rabatt på tärnor och näbbars kläder. Min ena väninnas man är bäst på bakning och fixar tårtan!
Min syssling sjunger som en ängel och ska sjunga i kyrkan.
Det "ända" som vi kommer lägga mycket pengar på är klänning och mat och blommor. Men det är klart det blir mycket pengar ändå...