• Äldre 9 Jan 21:53
    6611 visningar
    3 svar
    +3
    3
    6611

    Varning för Asp-center

    Hej, 

    jag vill egentligen bara varna för institutionen ASP-center i boden. Företaget (uppköpt av Carema/ Nytida) beskriver ett eget arbetssätt, ett arbetssätt som kan beskrivas som väldigt manipulativt. Det kändes nästan lite som att bo i en sekt och att man aldrig fick komma därifrån. Istället för målet "ett självständigt liv" var enhetschefens mål snarare att hålla brukarna kvar så länge som möjligt för att kunna tjäna pengar. Ja det räcker med att googla på namnet så kan ni läsa en rad trådar t.ex aspieforum "HJÄLP, FÅNGE HOS ASPCENTER". 


    Var tyvärr en tjej som tog livet av sig när jag bodde där. Och personal behandlade hennes anhöriga mycket illa

    Enhetschef Nina Morin ljuger jämt och ständigt, ingenting jag bara påstår har dokument som kan bevisa detta. Fick inte träffa psykolog fast jag bad om det flera gånger. Trots att hon lovade det. Personalen är delvis inkompetent. Enhetschefen anställer riktiga psykopater, utan någon som helst utbildning.

    Att förvara människor i inhumana utrymmen som i princip aldrig renoveras är vad ASP-center sysslar med. Fast kontoret är ju fint förstås deras påkallade "utbildningscentrum" ren hjärntvätt skulle jag vilja påstå.

    Många i personalen borde inte jobba med människor överhuvudtaget. Och definitivt inte chefen se bara hennes uttalande. Observera viss personal ska verkligen ha en guldstjärna i kanten. Men det finns för många rötägg inom den verksamheten. Vad som framförallt är anmärkningsvärt, är hur oerfaren personal ständigt bryter mot sekretessen. Är säker på att dom få bra personerna som jobbar där får andra jobb utan problem. Frågan är bara varför man vill jobba i en sekt? Som uppenbarligen övertygat andra boenden om att sanitära förhållande är bra jämfört med tredje världen. Men med tanke på hur mycket pengar kommunerna betalar, så tycker jag alla gäster är värda mer och borde behandlas lika. Så snälla kan inte någon myndighet stänga ner skiten!

    Orkar inte skriva mer. Ville bara varna! 

  • Svar på tråden Varning för Asp-center
  • Äldre 13 Mar 09:18
    #1
    +1

    Instämmer helt,klappa igen skiten! !!!

    Fattar inte hur det är möjligt att de får ha öppet?

    (Gästerna)

    Mår skit,och Nina har ett jätte udda beteende.

    Outbildad personal,delvis psykopater som jobbar.

    Som du säjer,tjäna pengar är det endaste på deras agenda.

    Sanslöst oseriöst företag.

    Du som bott där,kontakta lokaliseringen.

    De har utnyttjat en (gäst)till att måla upp DET där boendet till ngt fantastiskt.

    Den personen är i katastrof idag,har lvu,avviker,far in å ut på mobben i Sunderbyn.

    Personalen i Sunderbyn vet inte ens om att gästen har lvu.

    Och personalen på Asp bryr sej inte om att ringa efter gästen.

    Jag vet allt detta,för jag ser det dagligdags.

    Hoppas ditt liv blivit bättre,jag har inget gott att säja om Asp Center,

    Är nära anhörig å känner mig riktigt upprörd över bemötandet både min anhörig och jag blir utsatt för av Nina&endel av deras personal.

    Vet inte var man anmäler?

  • Äldre 7 Mar 14:52
    #2

    Hej! Min dotter har tidigare varit på ett behandligshem som till slut fick läggas ner (flickhemmet Smilla). Vi gjorde en del anmälningar till IVO (inspektionen för vård och omsorg) men inget hände i början. Ägaren hade som rutin att "svartmåla" föräldrarna och se till att de inte var välkomna. På Smilla erkände en personal att han startat ett sexuellt förhållande med en flicka. Samma person var sedan boendestödjare för min dotter. Hon kom in i en psykos och sambandet kom först fram för oss föräldrar när vi sommaren därefter sökte i IVO rapporter och såg anmälan som flickan gjort på vårdaren. Min dotter hade då kommit in i en djup psykos men Smilla och BUP  lät henne gå omkring utan medicinering.
    Många föräldrar hade tydligen gjort anmälan men IVO är väldigt sena och dåliga på att upptäcka fel och brister. De verkar släta över allt till institutionernas fördel. Det är hemskt och det leder till en rättsosäkerhet och ett lidande för många barn och ungdomar som är i behov av vård och skydd. Till slut var det mängden anmälningar mot Smilla som gjorde att stället fick läggas ner.

    Så gör alltid anmälning vid felbehandling och dålig omsorg. Till slut vinner rättvisan. Jag hoppas verkligen att ungdomen som skrev i början av tråden har fått ett bättre boende och en tryggare omgivning.

  • Äldre 18 Mar 11:21
    #3

    Den person som den där anhöriga pratar om är jag har bott där vart misshandlad och psykiskt misshandlad och dom mutade mig med en pizza för att prata gott om asp så där har ni ett riktigt skitställe liksom andra nytidda hem jag for illa av att vara där fastnade i i självskade betende och har djupa ärr av den tiden så rekomenderar inte asp för nån micke eliasson en av personalen. Mishandlar inneboende och nina morin och mangnus bludar för det trots att jag hade lvu fick jag göra presis vad jag ville knark var en sak och sprit dom hämtade mig aldrig från sunderbyn det var ett riktigt hellvete där !!

Svar på tråden Varning för Asp-center