• Alexi

Ni som arbetar i förskola och skola- ser ni ofta barn som saknar rätt utrustning?

Läste idag en efterlysning från "Giving peoples", det var en familj där barnen helt saknade vinterkläder, skor och jacka. Ett barn var i förskoleålder.

Läste också en krönika på temat, om hur "vadderade vinteroveraller" eller inte på barnen (vad det nu är, en ofodrad overall är väl ingen vinteroverall?) är tecknet på föräldrarnas ekonomi

www.aftonbladet.se/ledare/ledarkronika/fredrikvirtanen/article22060984.ab

Det jag funderade på utifrån detta är hur ofta ser ni som jobbar i skola och förskola att barn på allvar saknar rätt kläder för vädret? Verkligen saknar vinterskor/vinterjacka/vinteroverall osv? Och vad händer då, vad gör ni? För om det är tio minusgrader och snö och det är 20 barn i gruppen som ska gå ut och leka i snön och ett av barnen saknar vinteroverall, vad gör man? Personaltätheten är ju inte direkt så en personal kan stanna inne med ett barn antar jag. Pratar man med föräldrarna? Och vad händer sen? Hur löser man det kortsiktigt och långsiktigt?

• Svar på tråden Ni som arbetar i förskola och skola- ser ni ofta barn som saknar rätt utrustning?
  • Tuss 1

Jobbar inte inom detta men har praktiserat på fsk. Alla barn hade kläder men vissa kläder är ju inte bra. Detta ledde till att barnen frös och fick gå in tidigare än de andra. Och endel blev blöt på engång osv.

Personalen brukade skriva på tavlan. Typ: kallt ute ta med varma kläder osv. Åt vissa kunde de säga tex kan du ta med tjockare strumpor och en tröja tex.

Men ingen saknade ju kläder.

• Alexi
    Tuss 1 skrev 2016-01-10 00:13:30 följande:
    Jobbar inte inom detta men har praktiserat på fsk. Alla barn hade kläder men vissa kläder är ju inte bra. Detta ledde till att barnen frös och fick gå in tidigare än de andra. Och endel blev blöt på engång osv.

Personalen brukade skriva på tavlan. Typ: kallt ute ta med varma kläder osv. Åt vissa kunde de säga tex kan du ta med tjockare strumpor och en tröja tex.

Men ingen saknade ju kläder.
    Men vad sa föräldrarna då, tog de med det som saknades?
  • IsDimma

Jag jobbar i förskolan och vi har extrakläder, även vinteroveraller. Inte i alla storlekar men oftast löser det sig. Och gör det inte det så får vi lösa det genom att alltid ha en grupp inne. Ett alternativ är också att det barnet kan få gå till en annan avdelning som är inne. Det brukar lösa sig.
    Men det är tråkigt för det barnet som missar utevistelse.
    Det händer dock inte jätteofta att barnet helt saknar kläder efter väder.

• Tuss 1
    Alexi skrev 2016-01-10 10:55:39 följande:

Men vad sa föräldrarna då, tog de med det som saknades?

Ja i vissa fall. Men man kan ju inte tvinga föräldrar att köpa bra saker. Det handlar ju om pengar. Och ofta var det som sagt så att vissa barn hade för dåliga kläder. Eller såna som var nötta och lätt blir blöta.
  • pigglet

Att barn saknar BRA kläder, alltså kläder som gör att de klarar att vara ute i hela utevistelsen utan att frysa, det händer varje dag.

Vi pratar med föräldern, förklarar att barnet fryser ute och ger tips på kläder som skulle funka bättre. Ibland hjälper det, föräldern kommer med lämpligare kläder. Ibland har de varit och tittat på kläder, men kommit fram till att det är för dyrt. Och ibland får jag för mig att de inte bryr sig, de tycker att det är vårt problem och att det är en bra anledning till att barnet ska få stanna inne när det regnar/är kallt/blåser/är vinter osv.

Hos oss går alla ut. Ibland tar vi av våra lånekläder, men allvarligt talat är inte de heller av högsta kvalitet. Är det riktigt illa, så barnet fryser trots våra försök att hålla det aktivt, får det gå in tidigare om det finns möjlighet till det.

• Mellanmjölkens land

Jobbar inte inom barnomsorgen men där mitt ena barn går finns det ett barn vars föräldrar verkligen inte har koll. Hela hösten har barnet kommit i (icke vattentät) overall och vanliga tygskor, även när det hällregnat, med resultatet att en personal fått lägga all sin tid på att hålla det barnet rimligt torrt. Föräldrarna har tydligen även nekat till att låna kläder. Äntligen kommer vintern och i veckobrevet påminns vi föräldrar om att ha "kläder efter väder". Det är -10 och barnet kommer i skalkläder och vinterkängor... Personalen visste inte om de skulle skratta eller gråta men som jag förstår det ignorerade de föräldrarnas önskemål om att inte låna kläder för att stackarn inte skulle frysa ihjäl.

Det är en liten grupp och det finns inte personal till att ha ett barn inne och att ha hela gruppen inne hela tiden, varje dag, förutom under sommaren finns inte på kartan.

• Alexi
    Mellanmjölkens land skrev 2016-01-10 20:52:37 följande:
    Jobbar inte inom barnomsorgen men där mitt ena barn går finns det ett barn vars föräldrar verkligen inte har koll. Hela hösten har barnet kommit i (icke vattentät) overall och vanliga tygskor, även när det hällregnat, med resultatet att en personal fått lägga all sin tid på att hålla det barnet rimligt torrt. Föräldrarna har tydligen även nekat till att låna kläder. Äntligen kommer vintern och i veckobrevet påminns vi föräldrar om att ha "kläder efter väder". Det är -10 och barnet kommer i skalkläder och vinterkängor... Personalen visste inte om de skulle skratta eller gråta men som jag förstår det ignorerade de föräldrarnas önskemål om att inte låna kläder för att stackarn inte skulle frysa ihjäl.

Det är en liten grupp och det finns inte personal till att ha ett barn inne och att ha hela gruppen inne hela tiden, varje dag, förutom under sommaren finns inte på kartan.
    Man kan ju undra vad orsakerna är bakom beteendet hos föräldrarna. Och har de alltså blivit erbjudna lånekläder till barnet men sagt nej? Trots att de då vet att barnet kommer frysa och inte delta i vad alla andra barn gör? Är det inte snart läge att kontakta soc för att utreda om föräldrarna behöver stöd i föräldraskapet då?
  • mammalovis

De barn jag tänker på, har haft kläder, men antingen har de varit tokstora eller overallen/regnbyxorna inte hållit för hela säsongen så det fattas kanske 5 cm framåt vårkanten och de har inget att välja på. Oftast är det barn av annan nationalitet som kanske inte bott i Sverige så länge. Sedan börjar många barn använda tjockaste overallen långt innan det närmar sig nollan. Så de har overall när mina barn har fodrade galonkläder vid 5-10 plusgrader. Inte konstigt då om man fryser när overallen verkligen behövs i många minusgrader. Många har kvar pyjamasen UNDER de vanliga kläderna och det blir tokvarmt på våren. Värst är väl för små skor/stövlar där de knappt får i foten, men föräldrarna går troligen på soc och har inte råd ... Skaffa fler barn är dock inga problem ...

Sandaler/tygskor  i ösregn är också käckt när förälderns motivering är ja, men h*n ville ha dem på sig ... Så ja, jag tycker synd om barnen och personalen får göra så gott de kan.

• Mellanmjölkens land
    Alexi skrev 2016-01-10 22:20:46 följande:
    Man kan ju undra vad orsakerna är bakom beteendet hos föräldrarna. Och har de alltså blivit erbjudna lånekläder till barnet men sagt nej? Trots att de då vet att barnet kommer frysa och inte delta i vad alla andra barn gör? Är det inte snart läge att kontakta soc för att utreda om föräldrarna behöver stöd i föräldraskapet då?
    Vad jag har sett så verkar de vara jättebra föräldrar förutom just när det gäller ytterkläder. Jag tror att de är överraskade över att verksamheten är ute så mycket även när det regnar/snöar/blåser eftersom de själva går in när det är sånt väder och nej det är inte Ur-och-Skur vi pratar om här utan helt vanlig utelek, kanske t o m mindre än på andra ställen.

Alla har väl sett personen som använder samma tjocka dunjacka från september till maj? Eller personen som vägrar acceptera att när det är -20 så bör man ha nått varmare än converse och ofodrad jacka? Vad jag sett av mamman (vi hämtar samtidigt) tillhör hon en av kategorierna ovan och då är det ju lite svårt att veta exakt vad barnet ska ha för kläder när.
  • Sous
    Mellanmjölkens land skrev 2016-01-11 12:51:41 följande:
    Vad jag har sett så verkar de vara jättebra föräldrar förutom just när det gäller ytterkläder. Jag tror att de är överraskade över att verksamheten är ute så mycket även när det regnar/snöar/blåser eftersom de själva går in när det är sånt väder och nej det är inte Ur-och-Skur vi pratar om här utan helt vanlig utelek, kanske t o m mindre än på andra ställen.

Alla har väl sett personen som använder samma tjocka dunjacka från september till maj? Eller personen som vägrar acceptera att när det är -20 så bör man ha nått varmare än converse och ofodrad jacka? Vad jag sett av mamman (vi hämtar samtidigt) tillhör hon en av kategorierna ovan och då är det ju lite svårt att veta exakt vad barnet ska ha för kläder när.
    Jag tycker också att det är svårt att veta exakt vad för kläder barnet behöver, men jag köper det jag tror och ber personalen säga till om de ser att något saknas/är fel. Det har också hänt att jag bett dem om rekommendationer. Om man inte kan med att skaffa sig den information som behövs för att ens barn ska slippa frysa/bli blöt så har man ju något slags problem.
  • Alexi
    Sous skrev 2016-01-11 18:03:07 följande:
    Jag tycker också att det är svårt att veta exakt vad för kläder barnet behöver, men jag köper det jag tror och ber personalen säga till om de ser att något saknas/är fel. Det har också hänt att jag bett dem om rekommendationer. Om man inte kan med att skaffa sig den information som behövs för att ens barn ska slippa frysa/bli blöt så har man ju något slags problem.
    Ja det är lite så jag känner också. Har man sådan oförmåga att ta in hur andra barn är klädda, notera att barnets kläder ständigt är blöta, ofta på kommentarer/frågor från personalen osv borde det ju trilla ner en pollett...
  • Alexi
    Mellanmjölkens land skrev 2016-01-11 12:51:41 följande:

Men i ett sånt här läge med upprepade problem och det rör sig om engagerade föräldrar med normal ekonomi, varför tar då inte personalen ett möte med föräldrarna, går igenom verksamheten, klädbehovet och ger förslag på en bra uppsättning kläder?

Jag tar med lite olika till förskolan och så får ju personalen välja utifrån aktiviteter. Tex så finns både fleece och vanlig bomullstjocktröja att ha under jacka/overall. Det finns både skalbyxor och galon osv.
  • Mellanmjölkens land

Personalen har pratat med föräldrarna, det vet jag, och det har slutligen blivit bättre. Barnet har nog inte kommit hem genomblött eftersom en personal mer eller mindre var bredvid hela tiden utomhus och höll från de värsta vattenpölarna.

Eftersom de kläder som dykt upp varit av bra kvalitet (konstaterade att jag nog inte skulle köpa årets vindfleece från PoP eftersom de hade likadan) så har de nog varit och frågat men inte riktigt förstått vad personalen menar. Min sambo kallar envist skalbyxor för täckbyxor trots att han egentligen vet skillnaden.

Tror det ska komma ut en lista på lämplig utrustning nu till våren.

• Alexi
    Mellanmjölkens land skrev 2016-01-11 21:07:39 följande:
    Personalen har pratat med föräldrarna, det vet jag, och det har slutligen blivit bättre. Barnet har nog inte kommit hem genomblött eftersom en personal mer eller mindre var bredvid hela tiden utomhus och höll från de värsta vattenpölarna.

Eftersom de kläder som dykt upp varit av bra kvalitet (konstaterade att jag nog inte skulle köpa årets vindfleece från PoP eftersom de hade likadan) så har de nog varit och frågat men inte riktigt förstått vad personalen menar. Min sambo kallar envist skalbyxor för täckbyxor trots att han egentligen vet skillnaden. smile5.gif

Tror det ska komma ut en lista på lämplig utrustning nu till våren.
    Fast ärligt talat, skulle en personal avdelas för att hålla ett dåligt klätt barn från vattenpölarna istället för att fokusera på hela gruppen skulle jag som förälder bli skogstokig!
  • elyse

Det händer. Vi brukar använda lånekläder. Jag har massor från min dotter (samma storlek som för barnen jag jobbar med) som knappt är använt + att vi har kvar pärlorna frånda kvarglömda kläder (resten skänks). Föräldrarna ser ju att barnet har lånekläder och kan se varför beroende på vilket plagg som det behövt låna.

Svar på tråden Ni som arbetar i förskola och skola- ser ni ofta barn som saknar rätt utrustning?