Inlägg från: Anonym (Prata) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Prata)

Ansvar för bonus?

Det är väl nåt man pratar igenom? Ta för givet skulle jag aldrig göra. Frågar givetvis hur han ser på att komma in i en familj med redan existerande barn. Höra hur delaktig han vill eller inte vill vara.
    Jag personligen hade aldrig velat leva med en kille som inte ville vara delaktig i mina barns liv. Jag vill vara en familj. Som tur är har jag hittat någon som vill vara en hel familj även om han inte är biologisk pappa till mina barn.
    Det är dock min egen åsikt och känsla :)

• Anonym (Prata)

Jag blir lite fundersam när jag läser detta. Självklart är inte alla barn väluppfostrade, långt därifrån, men verkar vara VÄLDIGT många bonusbarn som är "dumma, ouppfostrade, jobbiga" osv... Kan det kanske vara så att det inte alltid ligger på barnen?

Dessutom har ju inte barnen valt situationen med bonusföräldrar hit och dit. Barnen får anpassa sig. Precis som bonusföräldern inte valt bonusbarnen, de får man på köpet. Barnen får även den extra föräldern/vuxna på köpet.

Det är inte alltid så lätt att anpassa sig och barnen kan vara ledsna, besvikna osv. Självklart ska man inte vara dum och elak för den skull men jag har svårt att tro att det alltid är så att bonusbarnen är de som inte sköter sig och att den andra biologiska föräldern är dum i huvudet. På något sätt tror jag alla har en del i detta...

• Anonym (Prata)
    Anonym (ex-fru) skrev 2016-01-16 21:43:25 följande:

Förhoppningsvis så känner barnet att han fick kärlek och allt av sina egna föräldrar.

varför kan man inte få det från fler människor? Det ena utesluter ju inte det andra. Jag själv hade aldrig velat bo med någon jag kände inte tyckte om mig...
    Dessutom är det långt i från alla barn som har bra föräldrar bara för de är biologiska så dessa barn behöver ännu mer kärlek från andra omkring dem.
    Anonym (L) skrev 2016-01-16 21:13:43 följande:
    Förstår inte riktigt vad du menar. Massa kvinnor och män från spridda sammanhang enas om att de tycker det är mer eller mindre jobbigt att leva med sin partners barn. Självklart är det en kombination av barnets personlighet, uppfostran och situationen som sådan som skapar känslan av att barnet är jobbigt och störigt och ivägen. Inte så ovanligt verkar det vara så att den andre föräldern inte ser till barnets bästa och istället beter sig dåligt pga typ avundsjuka och vad det nu kan vara. Alla har en del i att situationen upplevs som jobbig men orsaken tror jag knappast ligger hos bonusföräldern utan den biologiska föräldrar och barnet som en konsekvens av det.

Jag har väl aldrig skrivit att det skulle vara enkelt att vara bonusförälder och att bo under samma tak som någon annans barn, som man inte valt själv. Jag har dock andra erfarenheter än du tydligen. Har flera skilda föräldrar omkring mig och visst finns de det som skämmer bort sina barn i rädsla för konflikt eller av dåligt samvete men de flesta, inklusive mig, är ju precis tvärtom. Min rädsla är just att de ska få några slags förmåner pga det, men så vill jag inte ha det, för så funkar inte livet när de blir vuxna sedan, att man får allt. Så jag är väldigt noga med att de inte ska få allt och att de ska behandlas precis som jag hade gjort om vi hade bott ihop hela livet.

Jag köper inte att det mesta skulle ligga hos biologiska föräldern och barnet. Det är att se väldigt själviskt på situationen. Jag tror att det många ggr ligger lika mycket hos bonusföräldern som hamnat i en sits de egentligen inte vill vara i. Vi behöver inte tycka likadant men det är min erfarenhet.

• Anonym (Prata)
    Anonym (L) skrev 2016-01-17 09:55:04 följande:
    Jo, jag förstår vad du menar. Klart det är en kombination av flera personer och åsikter. Barnens, föräldrarnas, partners och hur stämningen är, hur upplägget är, hur mycket respektive person får att säga till om, om båda har barn, ålder på barnen, om det är ett eller flera barn, osv osv. Vill inte hålla med dig om att MYCKET ligger hos bonusföräldern, en del absolut men huvudproblem tror jag finns på andra håll. Exempelvis upplägget mellan de två föräldrarna, och kanske även nya partners relation/inställning/åsikt till den andre föräldern och vice versa. Att säga att det bara är en komponent som gör det svårt är i min värld inte särskilt troligt alls. Om den andre förälder tycker att den "nye" partnern lägger sig i för mycket kring barnet/exet så är det ju inte nödvändigtvis den nye partnerns fel då de själva (föräldern och partnern) kan vara överens om ett upplägg som funkar jättebra för dem men som sticker i ögonen på den andre föräldern. Något som du tycker är ett problem behöver inte vara ett problem i andra personers ögon liksom. Bonusrelationerna/familjerna känns som givna konfliktskapare på ett eller annat sätt, på ett helt annat sätt än i "kärnfamiljen". Det får man liksom räkna med, tänker jag.

Självklart är det mycket, mycket svårare att leva i en bonusrelation än i en kärnfamilj på så sätt att det involverar människor som egentligen inte tillhör familjen plus att det är folk även inuti familjen som man inte valt själv. De kom liksom på köpet...

Jag vill väl mest få fram att jag tycker det är väldigt sorligt att det blir så mkt snack och då framför allt negativt snack om bonusbarnen och de biologiska föräldrarna nästan jämt på familjeliv. Många bonusföräldrar är ju även biologiska föräldrar. Så att alla barn är ouppfostrade tror jag inte på, däremot tror jag att situationen inom en bonuskonstellation gör många av de involverade kanske osäkra på hur man ska vara i denna situation.

Barnet vill att mamma och pappa ska vara vänner men de är även beroende av den bonusförälder som finns i en eller båda familjerna.

Den biologiska föräldern är ju förälder även när barnet är i den andra familjen och oftast separerar man ju av en orsak och kanske tycker att den andra föräldern gör på ett sätt man inte uppskattar.

Bonusföräldern kanske egentligen inte vill ha barnet där, de valde ju partnern och inte barnen men de kommer ju på köpet. Det kanske finns en irritation mot den biologiska föräldern eftersom de ändå har separerat och troligtvis finns det saker ens partner kanske berättat som den biologiska som man inte uppskattar osv osv

Finns ju såååå många orsaker till att det blir dålig stämning och att saker inte funkar. Det tråkiga är att det oftast är barnen som får det på sig att de är ouppforstade, bortskämda osv osv. Jag tror bara inte det är så jäkla lätt för barnet att hamna i den situation de hamnat i. De vuxna gör ändå VAL att separera/träffa en ny, barnen kan inte välja...

• Anonym (Prata)
    Anonym (Berit) skrev 2016-01-17 10:37:36 följande:
    Just det här har jag själv upplevt vad gäller min sambo och hans son. När en konflikt uppstod så var det lättare att sopa den under mattan eftersom han snart ändå skulle till mamman. Och så där kände jag ju själv när jag bet mig i tungan flera gånger men för mig som inte ens är förälder blir det ju än svårare att säga ifrån om inte ens pappan klarar av det.
    Men jag hoppas inte att det är det vanliga att ensamstående föräldrar gör så här för jag tror att man får en bättre relation om man sätter gränser och vågar vara direkt med varandra.
    i min värld är det där ju helt galet!! Man är ju fortfarande förälder även om det är varannan vecka. Att aldrig ta tag i konflikter verkar ju väldigt konstigt. Inga av mina separerade kompisar beter sig så, inte heller jag.
  • Anonym (Prata)
    Anonym (Bonusdottern) skrev 2016-01-17 20:48:42 följande:

Vissa människor behöver ju riktig hjälp... Jag är ingen förälder men jag är 16 år och ett bonusbarn, jag har bonussyskon och ett biologiskt, jag älskar mina bonussyskon som mina egna, dom är d finaste som hänt mig. Likaså min bonuspappa. I våran familj finns det inget som är "bonus" utan vi alla är en familj som älskar varandra. Min bonuspappa tar hand om mig lika mkt som min mamma. Det finns ingen skillnad. Punkt slut. Alla är där för varandra. Spelar ingen roll om d är bonus eller inte. Ta er i kragen människor!!

Jag tycker det var väldigt fint och kärleksfullt skrivet av dig. Väldigt klokt för att vara 16 år.

Nä, det kanske inte funkar så hos alla men i min värld håller jag med dig. Inte för det sagt att någon annan gör fel men jag vill leva precis så som du beskriver! :)

• Anonym (Prata)
    Anonym (ex-fru) skrev 2016-01-20 21:43:48 följande:

NäR jag dejtade en man med barn fick jag vara ensam varannan vecka,alla helger man som par firar ihop.Fick inte resa med honom,han skulle ju resa med sina barn.Kul för honom och tråkigt för mig.Tröttnade på det och gick vidare.Han var efter mig mer än ett år.

Håller med föregående talare. Beror väl på hur länge ni varit tillsammans. Jag har barn och jag kan säga att mina dejter fick länge bara komma hem till mig på kvällarna när barnen somnat eftersom jag inte ville dra in någon i mitt barns liv som jag inte visste skulle stanna ett tag. Vi sov alltså inte tillsammans på många månader etc.
  • Anonym (Prata)
    Ess skrev 2016-01-21 14:32:27 följande:

Livet är fullt av "måste", men att ta hand om partnerns barn är inte ett av dem.

Nä det handlat väl om att man gör det för att man vill isf...måste måste man ju inte...
  • Anonym (Prata)
    Brumma skrev 2016-01-21 14:57:31 följande:
    Och de som inte vill åter föräldrarna sköra den biten själva. Vilket - om det är bra föräldrar - säkerligen fungerar alldeles utmärkt.
    Ja det var väl det jag skrev eller? ;)
  • Anonym (Prata)
    Brumma skrev 2016-01-21 15:29:00 följande:
    Du hoppar på dem som inte tar en föräldraroll för sina bonusbarn. Samtidigt berättar du att din pappas sambo aldrig skulle få säga till om ngt gällande dig.

Borde inte der få dig att inse hur sned din bild är och att du ser väldigt selektivt på saken?

Om du skulle leva som du lär hade du ju tyckt det var självklart att din pappas sambofick vara med och bestämma och vara delaktig.

Inte speciellt snyggt att kasta skit på dem som lever på ett sätt du själv förodrar.

Problemet där verkar ju vara att "bonusdottern" och hennes pappa inte har någon bra relation. Det verkar ju inte ha så nära relation osv. Hade de haft det tror jag att hon hade tyckt det var okej att även hans sambo var med i beslut också.

Säger inte att hennes sätt att resonera är okej men vet själv hur det är när en förälder inte är en bra förälder, men att man som barn ändå försöker få en relation för man älskar ju ändå sina föräldrar... men kontakten/situationen/ansvaret blir annorlunda när man inte har nån bra kontakt med föräldern och föräldern kanske inte tar sitt föräldraransvar. 

• Anonym (Prata)
    Anonym (L) skrev 2016-01-21 17:31:17 följande:
    På vilket sätt är "vi" inte ansvarstagande?
    Dessutom anser, iallafall jag, att man kan kan tycka och värdera olika men ändå respektera varandra.
    Är det en jobbig känsla av att ha blivit bortvald som gör att man känner så starkt inför det? Och att föräldrar känner så starkt inför det? Att de känner att barnet valts bort av partnern, är det det som är fel? Jag förstår inte annars hur det kan vara så viktigt att ta fullt ansvar för ett annat barn, speciellt inte när man inte själv VILL. Eller varför är det så laddat?

Nu frågar du "bonusdotter" men jag vill bara förklara hur JAG som biologisk mamma känner det. Å andra sidan kan det vara en skillnad om mina barn hade haft en närvarande biologisk pappa. Då hade jag kanske tänkt annorlunda. Nu känner jag att mina barn i stort sätt inte har någon pappa. Jag har mina barn på heltid. Min önskan är att den jag lever med kan se mina barn som sina egna, ta ett ansvar och bli en manlig förebild för mina barn.

Jag skulle däremot aldrig TVINGA en partner att göra det för det är dömt att misslyckas. Jag vill att han ska VILJA göra det själv för han vill leva ett sånt liv. Jag har dock gjort valet att den partner jag ska leva med ska vara en som ÄR delaktig i mina barns liv. Då gäller det inte bara att bonusföräldern ska vara någon som bara ska följa med och ta ansvar och bara få de negativa bitarna av att ha barn. Jag vill att han ska få lika stort ansvar som mig. Uppfostra, säga nej, bestämma osv. Det är mitt önskemål. Vill han inte det så förstår jag, men den personen skulle jag nog inte kunna leva med.

Dock tror jag som sagt, att jag hade tänkt annorlunda om jag hade haft ett varannan vecka liv. För då har barnen redan en pappa.

Vi kommer aldrig komma "överens" om detta eftersom vi alla har olika erfarenheter och man är olika slags människor. Det viktiga är väl att de två som väljer att leva ihop är överens om hur man vill leva. Är man det ska man väl strunta i vad folk omkring tycker. Är man däremot INTE överens inom familjen så blir det ju ett stort problem som nog är svårt att klara av.

• Anonym (Prata)
    Anonym (L) skrev 2016-01-21 18:39:05 följande:
    Jag förstår att man känner så om man har egna upplevelser om att alltid har barnen och den andre föräldern inte är närvarande. Det jag ställer mig frågande till är  hur utomstående kan gå in och värdera detta. Vad är det som sticker i deras ögon liksom? Varför är det så hemskt att inte vara närvarande eller vilja ha barnet i ens liv mer än nödvändigt? Jag tycker själv att det är upp till alla att själva bestämma och jag håller med dig om att det självklart är bäst om paret gemensamt är överens om hur just de vill ha det. Men det snacket om att barnen skadas av ett annat sätt att leva eller att man måste, som folk ovan sagt, bry sig om barnet. Jag undrar bara varför?

Jag tror att många människor ser "sitt" sätt att leva som det rätta. Det märks i väldigt många sammanhang i samhället. Lever man annorlunda så är man "konstig".

Jag kan ju säga om många levnadssätt att "jag skulle aldrig vilja leva så och jag hade aldrig valt det levnadssättet". Finns mycket jag känner så om, bland annat det vi diskuterar här, MEN det betyder ju inte att allt annat är fel. Det handlar ju om respekt och förståelse för att alla är olika människor med olika beteenden och olika uppfostran och erfarenheter osv.

Det känns som om Sveriges samhälle är väldigt fyrkantigt. Märks ju i skola och allt. Är man inte "som alla andra" så går man utanför ramen och då blir man "annorlunda". Tror bara det är väldigt "svenskt". Man ska vara LAGOM...

• Anonym (Prata)
    Brumma skrev 2016-01-21 18:57:30 följande:
    Nej, jag vet att relationen inte verkar bra mellan henne och pappan. Det gör det ändå inte rätt att hoppa på ngn och sedan själv säga att man själv skulle förvägra ngn att vara delaktig...

Alla barn VILL inte ha en extra förälder. Och alla nya partners vill inte ta den rollen. Ändå verkar vissa tycka det är ok att bestämma hur andra ska leva sina liv.
    Som jag skrev ovan...tror bara att det man lever i själv är det många tror är så det ska vara. Tyvärr har detta land blivit lite väl fyrkantigt och respekten för andra människors sätt att leva inte alltid finns där.
Svar på tråden Ansvar för bonus?