Anonym (L) skrev 2016-01-17 09:55:04 följande:
Jo, jag förstår vad du menar. Klart det är en kombination av flera personer och åsikter. Barnens, föräldrarnas, partners och hur stämningen är, hur upplägget är, hur mycket respektive person får att säga till om, om båda har barn, ålder på barnen, om det är ett eller flera barn, osv osv. Vill inte hålla med dig om att MYCKET ligger hos bonusföräldern, en del absolut men huvudproblem tror jag finns på andra håll. Exempelvis upplägget mellan de två föräldrarna, och kanske även nya partners relation/inställning/åsikt till den andre föräldern och vice versa. Att säga att det bara är en komponent som gör det svårt är i min värld inte särskilt troligt alls. Om den andre förälder tycker att den "nye" partnern lägger sig i för mycket kring barnet/exet så är det ju inte nödvändigtvis den nye partnerns fel då de själva (föräldern och partnern) kan vara överens om ett upplägg som funkar jättebra för dem men som sticker i ögonen på den andre föräldern. Något som du tycker är ett problem behöver inte vara ett problem i andra personers ögon liksom. Bonusrelationerna/familjerna känns som givna konfliktskapare på ett eller annat sätt, på ett helt annat sätt än i "kärnfamiljen". Det får man liksom räkna med, tänker jag.
Självklart är det mycket, mycket svårare att leva i en bonusrelation än i en kärnfamilj på så sätt att det involverar människor som egentligen inte tillhör familjen plus att det är folk även inuti familjen som man inte valt själv. De kom liksom på köpet...
Jag vill väl mest få fram att jag tycker det är väldigt sorligt att det blir så mkt snack och då framför allt negativt snack om bonusbarnen och de biologiska föräldrarna nästan jämt på familjeliv. Många bonusföräldrar är ju även biologiska föräldrar. Så att alla barn är ouppfostrade tror jag inte på, däremot tror jag att situationen inom en bonuskonstellation gör många av de involverade kanske osäkra på hur man ska vara i denna situation.
Barnet vill att mamma och pappa ska vara vänner men de är även beroende av den bonusförälder som finns i en eller båda familjerna.
Den biologiska föräldern är ju förälder även när barnet är i den andra familjen och oftast separerar man ju av en orsak och kanske tycker att den andra föräldern gör på ett sätt man inte uppskattar.
Bonusföräldern kanske egentligen inte vill ha barnet där, de valde ju partnern och inte barnen men de kommer ju på köpet. Det kanske finns en irritation mot den biologiska föräldern eftersom de ändå har separerat och troligtvis finns det saker ens partner kanske berättat som den biologiska som man inte uppskattar osv osv
Finns ju såååå många orsaker till att det blir dålig stämning och att saker inte funkar. Det tråkiga är att det oftast är barnen som får det på sig att de är ouppforstade, bortskämda osv osv. Jag tror bara inte det är så jäkla lätt för barnet att hamna i den situation de hamnat i. De vuxna gör ändå VAL att separera/träffa en ny, barnen kan inte välja...