• Anonym (L)

Ansvar för bonus?

Hej! Kom upp en diskussion här hemma och jag blev nyfiken på hur ni andra har det. Hur mycket ansvar har ni för era bonusbarn? Har ni själva fått ta för er eller har ni redan från början förväntas ta stor ansvar? Vad gör ni för bonus och vad gör ni inte? Vill ni ha mer/mindre ansvar för bonus? Vilket ansvar tycker ni man borde ha för ett bonusbarn?

Lagar jag mat så lagar jag även till bonus såklart. Tvättar jag så tvättar jag även bonus kläder. Lämnar väldigt sällan på förskola, bara vid krissituation. Detsamma gäller att vara själv med bonus. Men där går ungefär gränsen. Skulle aldrig få för mig att städa bonus rum, ta ansvar för att bonus kommer till förskola eller göra saker på egen hand med bonus.

Vad har ni för ansvar för ert bonusbarn?

• Svar på tråden Ansvar för bonus?
  • SmaBarnsMamma86

Här gör ingen av oss skillnad på "varandras" barn. Vi gör mat till bådas barn. Leker med bådas barn, tvättar osv. När sambon jobbar och bonusen e här så tar jag hand om han precis som mina egna barn. tycker inte att barnen ska märka att de e skillnad på dem. Dem e lika älskade av oss båda oavsett vem som e biologisk.

• Anonym (ex-fru)

Huvudsaken att man inte känner sig uttnytjad .Att känna att man måste sitta barnvakt ,köpa massa till bonus osv.om det inte känns bra.Säg ifrån tidigt.

• Anonym (..)

Jag gör allt för min bonus så länge jag får vara delaktig i beslut som rör honom

• smulpaj01

Här är alla barn "våra barn", trots inga gemensamma.

Skulle inte vilja ha det på annat sätt!

• seriösanvändare

Jag tror att det är skillnad på om båda har barn som man hjälps åt med, och om bara den ena har hemmavarande barn. Det är absolut inte självklart att ta hand om partnerns barn, men det beror på omständigheterna.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • smulpaj01
    seriösanvändare skrev 2016-01-10 20:03:00 följande:

Jag tror att det är skillnad på om båda har barn som man hjälps åt med, och om bara den ena har hemmavarande barn. Det är absolut inte självklart att ta hand om partnerns barn, men det beror på omständigheterna.

Ja det tror jag också!
  • Ess

Jag gjorde ingenting, om dom inte direkt bad mig om en tjänst. Det var han som skötte hushållet när hans barn var där, vi hade även ekonomin strikt uppdelad.
    Hans barn var större, annars skulle jag aldrig ställt upp på att va ensam med dem. Men när vi var själva så skötte de sig själv med matlagning osv.

• Ess
    seriösanvändare skrev 2016-01-10 20:03:00 följande:

Jag håller med om det. Jag tror det är stor risk annars att den utan barn känner sig utnyttjad både praktiskt och kanske även ekonomiskt.
  • Påven Johanna

Jag gör samma för mina bonusbarn som jag gör för mina egna barn, och detsamma gäller för min man rörande mina barn. 

• sextiotalist

På din nivå, dvs lagade maten, tvättade etc. Det övriga låg på föräldrarna, sedan kunde jag hoppa in och hjälpa föräldrarna om det krisade, då de bad mig om det. Eller när sambons ex låg i influensa och knappt kunde ta sig ur sängen, då hämtade jag barnen, trots att det inte var vår helg, för att hon var sjuk.
    Sedan gjorde jag en hel del roligt med dom, för att dom var dom, inte som pappas sambo eller något sådant. Som en snäll moster eller faster, på den nivån.

I förlängningen är jag en del av deras nätverk, men just på nivån, faster, moster eller så.

Svar på tråden Ansvar för bonus?