NinjaBarbie skrev 2016-01-15 20:23:08 följande:
Östermalm.
Varit på inskrivning än? Var där idag, kändes spännande! Ska tillbaka nästa vecka och då ville barnmorskan att jag skulle ha bestämt mig om jag vill göra kub-test eller inte.. Hur ställer ni er till det? Jag känner nog att jag vill göra det om jag ändå blir erbjuden. Trots att jag är under 35 och kanske inte direkt i nån riskzon..
Inskrivning måndag, och då ska jag ha bestämt om jag vill göra KUB eller bara tidigt ultraljud. Känner mig extremt kluven. Å ena sidan tänker jag att jag vill veta så mycket som möjligt om barnet, men å andra sidan: om vi får en dålig siffra kommer jag ju gå och nojja i 6 månader, kanske i onödan. Vill helst inte göra fostervattensprov pga missfallsrisken, jag tänker att jag nog vill behålla barnet även om det har downs. Men man kan ju göra sån där NIPT. Då vet man ju säkert.
Sedan har jag nu också förstått att det kan finnas andra kromosomavikelser som gör att fostret inte kommer överleva hela graviditeten ens. Då vill man kanske hellre veta det och kunna avsluta den direkt då, istället för att få missfall sent, eller att barnet föds dött.
Gah, så himla svårt beslut.