• Goo

Augustibebis 2016

Jag är beräknad till 21 aug, enligt app, så det vet man ju inte riktigt, men är gärna med och skriver här!

Är 33 år, bor i Sthlm, första graviditeten, efter lång väntan (skulle just börja ivf-behandling när det gick på egen hand). 

• Goo
    NinjaBarbie skrev 2016-01-14 22:24:55 följande:
    Hej och grattis! Roligt att fler hittar till den här tråden :) härligt att det gick av 'sig självt' till slut om ni försökt ett tag. Vart nånstans i Sthlm bor du? En Sthlmare till här :)
     Jag bor i Solna! Var bor du?

Är också hungrig hela tiden f ö...
  • Goo
    NinjaBarbie skrev 2016-01-15 20:23:08 följande:
    Östermalm.

Varit på inskrivning än? Var där idag, kändes spännande! Ska tillbaka nästa vecka och då ville barnmorskan att jag skulle ha bestämt mig om jag vill göra kub-test eller inte.. Hur ställer ni er till det? Jag känner nog att jag vill göra det om jag ändå blir erbjuden. Trots att jag är under 35 och kanske inte direkt i nån riskzon..
    Inskrivning måndag, och då ska jag ha bestämt om jag vill göra KUB eller bara tidigt ultraljud. Känner mig extremt kluven. Å ena sidan tänker jag att jag vill veta så mycket som möjligt om barnet, men å andra sidan: om vi får en dålig siffra kommer jag ju gå och nojja i 6 månader, kanske i onödan. Vill helst inte göra fostervattensprov pga missfallsrisken, jag tänker att jag nog vill behålla barnet även om det har downs. Men man kan ju göra sån där NIPT. Då vet man ju säkert.
    Sedan har jag nu också förstått att det kan finnas andra kromosomavikelser som gör att fostret inte kommer överleva hela graviditeten ens. Då vill man kanske hellre veta det och kunna avsluta den direkt då, istället för att få missfall sent, eller att barnet föds dött. 

Gah, så himla svårt beslut. 
  • Goo
    NinjaBarbie skrev 2016-01-16 10:03:19 följande:
    Å jag känner precis som du! Så svårt beslut, dock så lutar det mer åt att inte göra kub nu.. Innan jag var på inskrivningen var jag säker på att jag ville göra det, men inser nu att det inte är 'bara kolla att allt är bra', utan att man faktiskt väntar på ett resultat. Som dessutom inte alls behöver betyda något! För som jag förstår kan man ju få dåligt på tex blodtestet, men behöver ju inte betyda att barnet inte är friskt för det. Men att sedan veta det och gå och oroa sig för det under hela graviditeten.. Nä jag vill vara positiv och lita på att jag väntar en frisk och stark bebis. Och tyvärr är det ju så att även om man gör alla tester som finns så kan man aldrig garantera något. Jag tänker att jag litar på den statistiken som jag har; jag är (relativt) ung, varken jag eller min man har några sjukdomar i släkten och barnmorskan sa att mina blodvärden var topp och att jag inte har nån anledning att tro att vi inte skulle få ett friskt barn. Men visst, chansen finns alltid! Men jag känner nog att kub testet kommer ge mig mer oro än peace of mind.. Däremot kommer jag be om ett tidigt ultraljud för att höra att det finns hjärtslag :)
    Ja så känner jag med. Hur gammal är du? Jag är 33, så ändå ganska nära gränsen för när man erbjuds kub...
Svar på tråden Augustibebis 2016