Inlägg från: NinjaBarbie |Visa alla inlägg
  • NinjaBarbie

Augustibebis 2016

Hej! Va kul jag är bf 18/8 enligt app :) första barnet här också.

• NinjaBarbie

Grattis till er också!

Vi bor i Sthlm :)

Nej kan inte riktigt fatta det heller, ska på inskrivning hos bm på fredag så kanske blir lite mer 'verkligt' då. Har du varit än?

ålder? Själv är jag nyss fyllda 31.

• NinjaBarbie

Men vilket roligt sammanträffande! jag är också född 85, fyller tidigt på året :)

Jag har mått helt okej, lite illamående ibland (men absolut inte i närheten av att spy). Mest har jag varit väldans trött! Men känner också att kroppen börjar vänja sig mer vid alla hormoner, så nu går jag mest runt och tänker på att jag vill äta hela tiden jag med ;)

Har ni berättat för många i er närhet än? Själv vill jag gärna komma över den magiska gränsen 3 månader först, men har sagt till några nära vänner/släktingar. Om något skulle gå fel skulle jag ändå berätta för dom och vilja ha deras stöd liksom.

• NinjaBarbie
    grethas skrev 2016-01-13 23:51:44 följande:

Jag har också inskrivning nu på fredag, är i vecka 8. :)

Spännande! Hur mår du? Jag har räknat ner dagarna till inskrivningen, tänker att graviditeten kommer kännas mer påtaglig efter det..:) i vanliga fall tycker jag tiden springer iväg, helt plötsligt går allt såå långsamt.! ;)
  • NinjaBarbie
    Goo skrev 2016-01-14 21:06:30 följande:

Jag är beräknad till 21 aug, enligt app, så det vet man ju inte riktigt, men är gärna med och skriver här!

Är 33 år, bor i Sthlm, första graviditeten, efter lång väntan (skulle just börja ivf-behandling när det gick på egen hand). 

Hej och grattis! Roligt att fler hittar till den här tråden :) härligt att det gick av 'sig självt' till slut om ni försökt ett tag. Vart nånstans i Sthlm bor du? En Sthlmare till här :)
  • NinjaBarbie
    Februari85 skrev 2016-01-14 21:04:09 följande:

Jag med! :)

Vi har bara berättat för våra närmsta vänner än, känns lättast att de vet då vi umgås och pratar ofta. Väntar också med att berätta för övrig familj och vänner tills vi passerat vecka 12, känns säkrast så.

Min man har ganska roligt åt att jag går runt och äter hela tiden. I vanliga fall är det han som är den hungriga i huset :) Har inte fått några särskilda cravings än i alla fall, ska bli intressant att se hur det fortsätter.

Haha samma här, min sambo undrar hur det ska gå sen om jag redan nu håller på och äter oss ur huset.. ;)

Men jag känner också det är spännande att känna av alla symtom och känslor. Inte heller några speciella cravings, men när jag blir hungrig så känner jag bara att jag måste få äta nuuu..! :))
  • NinjaBarbie
    Goo skrev 2016-01-15 17:04:29 följande:

Jag bor i Solna! Var bor du?

Är också hungrig hela tiden f ö...

Östermalm.

Varit på inskrivning än? Var där idag, kändes spännande! Ska tillbaka nästa vecka och då ville barnmorskan att jag skulle ha bestämt mig om jag vill göra kub-test eller inte.. Hur ställer ni er till det? Jag känner nog att jag vill göra det om jag ändå blir erbjuden. Trots att jag är under 35 och kanske inte direkt i nån riskzon..
  • NinjaBarbie
    Goo skrev 2016-01-15 20:48:26 följande:

Inskrivning måndag, och då ska jag ha bestämt om jag vill göra KUB eller bara tidigt ultraljud. Känner mig extremt kluven. Å ena sidan tänker jag att jag vill veta så mycket som möjligt om barnet, men å andra sidan: om vi får en dålig siffra kommer jag ju gå och nojja i 6 månader, kanske i onödan. Vill helst inte göra fostervattensprov pga missfallsrisken, jag tänker att jag nog vill behålla barnet även om det har downs. Men man kan ju göra sån där NIPT. Då vet man ju säkert.

Sedan har jag nu också förstått att det kan finnas andra kromosomavikelser som gör att fostret inte kommer överleva hela graviditeten ens. Då vill man kanske hellre veta det och kunna avsluta den direkt då, istället för att få missfall sent, eller att barnet föds dött. 

Gah, så himla svårt beslut. 

Å jag känner precis som du! Så svårt beslut, dock så lutar det mer åt att inte göra kub nu.. Innan jag var på inskrivningen var jag säker på att jag ville göra det, men inser nu att det inte är 'bara kolla att allt är bra', utan att man faktiskt väntar på ett resultat. Som dessutom inte alls behöver betyda något! För som jag förstår kan man ju få dåligt på tex blodtestet, men behöver ju inte betyda att barnet inte är friskt för det. Men att sedan veta det och gå och oroa sig för det under hela graviditeten.. Nä jag vill vara positiv och lita på att jag väntar en frisk och stark bebis. Och tyvärr är det ju så att även om man gör alla tester som finns så kan man aldrig garantera något. Jag tänker att jag litar på den statistiken som jag har; jag är (relativt) ung, varken jag eller min man har några sjukdomar i släkten och barnmorskan sa att mina blodvärden var topp och att jag inte har nån anledning att tro att vi inte skulle få ett friskt barn. Men visst, chansen finns alltid! Men jag känner nog att kub testet kommer ge mig mer oro än peace of mind.. Däremot kommer jag be om ett tidigt ultraljud för att höra att det finns hjärtslag :)
  • NinjaBarbie
    Goo skrev 2016-01-16 10:57:59 följande:

Ja så känner jag med. Hur gammal är du? Jag är 33, så ändå ganska nära gränsen för när man erbjuds kub...

Jag har precis fyllt 31 så är väl inte så långt ifrån heller. Tänkte väl först att jag ska göra det eftersom det ändå erbjuds. Men inte alls säker längre, det är ju just det här med att gå och vänta på ett resultat.. Som kanske inte alls bevisar nånting utan bara gör att man går och oroar sig i flera månader. Samtidigt undrar jag om jag är lite naiv som inte tar alla tillfällen och metoder som finns att få veta så mkt som möjligt om min bebis..? För det vill jag ju samtidigt :/
  • NinjaBarbie
    grethas skrev 2016-01-16 12:36:27 följande:

Jag var också på inskrivning igår. Fick en remiss att göra kub. Fick det trots att jag inte är 35. Vilken mvc går du till ninja? :)

Jag går till mamma mia på Karlavägen, och tycker dom är toppen där! Själv? Bor du i Sthlm? För då blir man väl i princip alltid erbjuden kub. Hur gammal är du?
  • NinjaBarbie
    grethas skrev 2016-01-16 13:58:33 följande:

Jag bor nästan precis vid mamma Mia men vi har valt privata barnmorskor efter rekommendationer. Är 25år, du? :)

Så lustigt jag bor precis vid brahegatan/Karlavägen, då är vi nästan grannar :)) jag har precis fyllt 31. Kanske vi tar en promis tillsammans med våra barnvagnar inom några månader :D
  • NinjaBarbie
    grethas skrev 2016-01-16 14:28:34 följande:

Vad kul och lustigt att vi bor så otroligt nära! :) Jag bor artillerigatan/karlavägen. Promenad om några månader med våra barnvagnar låter bra :D 

Så roligt att vi är så nära varann! Jag jobbar precis i korsningen Artillerigatan/Karlavägen så vi har säkert korsat varandras vägar nån gång :)) Kommer du göra kub? Jag är fortfarande osäker.. Igår var jag säker på att jag inte skulle göra det, idag inte alls lika säker..
  • NinjaBarbie
    Moorii skrev 2016-01-17 18:01:40 följande:

Jag hör inte till denna grupp, utan juli, men jag tänkte jag skulle tillägga bara, att man behöver inte vänta på resultatet, det får man direkt vid ultraljudet, så det är ju skönt :) vi gjorde vårat förra veckan, man får en bra stund framför skärmen, där bm går igenom varenda liten kroppsdel, man får se alla tår och fingrar, hjärtat, levern och till och med hjärnan :) och vi fick lyssna på hjärtslagen. Jag skulle rekommendera det, kanske lika mycket för att få bekräftat att allt ser bra ut som att få se den lilla som bor i ens mage. Helt fantastiskt :)

Ja får man ett bra resultat (vilket det flesta får) är det ju fantastiskt. Jag är bara orolig för hur jag skulle göra om jag fick dåliga odds. Velar fram och tillbaka. På fredag måste jag ha bestämt mig. Vill absolut ha ett tidigare ul dock för att få höra hjärtslag :) juli-bebisar är såklart också välkomna i tråden! Är det ditt första barn?
  • NinjaBarbie
    Februari85 skrev 2016-01-19 21:06:20 följande:

Hej igen! Lite mycket på jobbet så jag har inte hunnit titta in på en stund. Kul att fler joinat och kul att några av er verkar bo nära varandra också :)

För oss var det ingen tvekan om att göra Kubtest. Vi vill veta hur det ligger till helt enkelt, och oavsett vad det visar så känns det skönt att veta. Ska in den 2 februari nästa gång och kolla läget. Är både spännande och nervöst. Har lite svårt med blodprov i armvecket bara så vi får väl se om jag överlever :)

Hej! Nu lutar jag lite mer emot att göra kub trots allt haha.. Jag hatar att ta beslut annars också så kanske därför jag tvekar så mkt inför det. Jag menar ifall jag nu skulle få ett dåligt resultat måste jag ta ett beslut TILL hur jag vill göra.. Men å andra sidan känner jag att jag nog skulle undra och ångra mig om jag inte gjorde det när jag nu har chansen. OM det nu skulle vara nåt fel (peppar peppar..) så skulle jag hellre vilja få veta det nu än i vecka 17. Jaja, ska läsa på lite mer och på fredag måste jag bestämt mig :)
  • NinjaBarbie
    Moorii skrev 2016-01-19 23:36:15 följande:

Jo, just det tvekade jag också inför, men jag insåg till slut att det skulle bli för ångestfyllt att inte göra det, då hade jag nog bara gått omkring och oroat mig dagarna i ända. Vi bestämde inte innan hur vi skulle göra om vi var tvungna att ta ett beslut, för ingen av oss visste hur vi skulle reagera.

Ja, det är klart, man vill ju ha lite livstecken innan rutinultraljudet :) åh, tackar! Det är det första egna, har ett bonusbarn också, en 6-årig pojke som är stolt över att han ska bli storebror ^^

Är detta ditt första?

Ja just nu lutar jag mer åt att göra det. Min sambo tycker att vi ska, men är helt okej med om jag inte skulle vilja och bara nöja mig med ett tidigt ul också. Vi får se.

Ja det blir mitt första :) kan fortfarande inte riktigt förstå det, kommer nog kännas mer verkligt efter ul..!
  • NinjaBarbie
    Februari85 skrev 2016-01-20 00:03:38 följande:

Det blir säkert bra oavsett vad ni väljer till slut, lita på magkänslan ;). Jag tänkte att det är ett relativt enkelt sätt att få en hint om att allt är ok, tillsammans med ultraljud också såklart. Och skulle det visa något annat än ok så får vi prata med vår bm och se hur vi går vidare. Men vi hoppas på det bästa :)

Ja just nu lutar det åt att jag gör det. Tror nästan jag skulle bli orolig nu och tänka vad jag fått reda på om jag inte gör det..!

Vi får se :)
  • NinjaBarbie
    Amilynn skrev 2016-01-20 00:27:09 följande:

V12 här (11+3) beräknad den 7/8 med mitt första barn. :)

Grattis och välkommen! Första barnet här också :) vart bor du?
Svar på tråden Augustibebis 2016