• Anonym (Inte alla mornar! :()

Vad sjutton hände egentligen?

Jag är en tjej på 18 år som varit tillsammans med min 20åriga pojkvän i snart 2 år. Han har ett barn sen tidigare förhållande på 2,5 år.

I början av vårt förhållande fick han inte ha barnet av div skäl(hen var bland annat för liten för vv och mamman ville ju absolut bråka) och det var väl skönt att jag fick lära känna honom utan att barn fanns i bilden. Jag har ju noll erfarenhet av barn sen tidigare. Hursomhelst så blev jag ju kär, vi flyttade ihop väldigt tidigt och sen kom barnet. Nätterna var hemska, ungen grät och jag hade ju noll koll på vad som skulle göras. Byta blöja? Välling? Ont i magen?
    Killen, han sov sig igenom allt. Jag fick kämpa för att väcka honom så den första tiden var extremt ångestfylld för min del.

Sen blev det bättre. Ett tag. Nu är vi i en sån där j**** svacka igen. Men istället för nätterna är det mornarna. Han blir så sjukt arg när man väcker honom, spelar ingen roll om det är för ungens skull. För jag tänker inte ta alla mornar. Aldrig. Inte när jag får sån ångest över att behöva ta så mycket ansvar när jag knappt fixar skolan längre. Det har gått så långt att jag allvarligt talat funderar på att ringa hans släkt och be dem komma så jag kan dra iväg nånstans.

Jag vill absolut ha barn i framtiden, men som det ser ut nu vill jag inte att han är pappan. Vad ska jag göra? Ville mest skriva av mig men vill gärna ha lite synpunkter och tips.

• Svar på tråden Vad sjutton hände egentligen?
  • Anonym (Cilla)

Vill han ha barnet hos sig? Hur ofta är barnet hos honom?

Skolan är ditt jobb och utan studenten har du ingen ordentlig framtid. Du behöver prioritera skolarbetet! (Sagt med omtanke om dig)

Självklart är det enklare för pappan att bara blunda och låta dig ta de jobbiga bitarna, men hur mycket kärlek visar han dig då? Om han verkligen älskade dig så skulle han inte lämpa över skiten på dig.

• Lena

Han klarar uppenbarligen inte att ha sitt barn så mycket. Sluta ställ upp. Varannan helg kanske?

• Anonym (n)

låter som en kille som blev pappa alldeles för tidigt och inte klarar av att vara så mogen som man "bör" vara för att vara förälder. Så dök du upp i bilden och oavsett han gör det medvetet eller ej, så verkar han slappna av lite för mycket i sin föräldraroll och hoppas på att du ska ta hand om barnet. 

Ni är båda unga, det är inte ditt barn, det här kommer leda till att er relation tar slut, om inte han inser sin del av ansvaret. Givetvis ska han inte bli förbannad  på morgonen och "tvinga" dig att göra sådant han själv har ansvar för. Är han en så bra pappa egentligen? Vad säger mamman?

• Anonym (Varför)

Hur kan du älska en man som är så usel mot sitt egna barn? Dessutom vet du att du aldrig kommer kunna skaffa barn med den mannen. Till råga på allt så vet du med största möjliga säkerhet att han skiter i ditt välmående, inte ens respekterar dig och ser dig som sin personliga slav.

Så du lever med:

En urusel pappa

En man som inte har någon framtid med

En man som inte älskar dig.

Varför stannar du?

• AnnaZL
    Anonym (Varför) skrev 2016-01-11 06:47:48 följande:

Hur kan du älska en man som är så usel mot sitt egna barn? Dessutom vet du att du aldrig kommer kunna skaffa barn med den mannen. Till råga på allt så vet du med största möjliga säkerhet att han skiter i ditt välmående, inte ens respekterar dig och ser dig som sin personliga slav.

Så du lever med:

En urusel pappa

Varför stannar du?

Jättebra ide att ringa hans släkt! Håll dig borta när barnet är där och se till att släkten vet om att du inte kommer att ta mer ansvar och att det lilla barnet lämnas ensamt med sovande pappa (ev. göra orosanmälning till soc.)

Prata helst med mamman om det så att hon vet hur det är, då kanske hon inte vill lämna batnet till honom.

Ta hand om dig själv!
  • Rocket Mania
    Anonym (Inte alla mornar! :() skrev 2016-01-11 06:10:13 följande:
    Jag är en tjej på 18 år som varit tillsammans med min 20åriga pojkvän i snart 2 år. Han har ett barn sen tidigare förhållande på 2,5 år. I början av vårt förhållande fick han inte ha barnet av div skäl(hen var bland annat för liten för vv och mamman ville ju absolut bråka) och det var väl skönt att jag fick lära känna honom utan att barn fanns i bilden. Jag har ju noll erfarenhet av barn sen tidigare. Hursomhelst så blev jag ju kär, vi flyttade ihop väldigt tidigt och sen kom barnet. Nätterna var hemska, ungen grät och jag hade ju noll koll på vad som skulle göras. Byta blöja? Välling? Ont i magen? Killen, han sov sig igenom allt. Jag fick kämpa för att väcka honom så den första tiden var extremt ångestfylld för min del. Sen blev det bättre. Ett tag. Nu är vi i en sån där j**** svacka igen. Men istället för nätterna är det mornarna. Han blir så sjukt arg när man väcker honom, spelar ingen roll om det är för ungens skull. För jag tänker inte ta alla mornar. Aldrig. Inte när jag får sån ångest över att behöva ta så mycket ansvar när jag knappt fixar skolan längre. Det har gått så långt att jag allvarligt talat funderar på att ringa hans släkt och be dem komma så jag kan dra iväg nånstans. Jag vill absolut ha barn i framtiden, men som det ser ut nu vill jag inte att han är pappan. Vad ska jag göra? Ville mest skriva av mig men vill gärna ha lite synpunkter och tips.
    Anonym (Varför) skrev 2016-01-11 06:47:48 följande:
    Så du lever med:
    En urusel pappa

Varför stannar du?
    +1
    - - 

Vilket jäkla stolpskott du hittat TS. Och stackars lilla barn som fått en sådan usel pappa. Och stackars mamman som måste lämna sitt barn till en sådan dålig pappa.

Jag föreslår att du berättar allt för barnets mamma så hon kan få ensam vårdnad och sedan lämnar du det egoistiska kräket.
  • Ess

Jag tycker du ska göra slut med killen och flytta snarast möjligt, har du möjlighet att flytta hem till dina föräldrar så gör det.
    Jag tycker du ska berätta för mamman att det är du som tagit hand om barnet efter bästa förmåga och även beskriva killens beteende. Sen ligger bollen hos henne vad hon väljer att göra med informationen. 
    Han verkar inte mogen att va förälder, det är möjligt att det blir bättre när det inte finns någon att häva över ansvaret på. Annars får man hoppas att mamman agerar och försöker korta ner umgängena.

• Anonym (Inte alla mornar! :()

Mamman är inte bättre hon. Hon har inte barnet öht utan lämpar över barnet till sin sjuka mamma för att få festa gärnet och träffa varenda kille i stan.

Så hur jag än gör i den här situationen så blir det inte bättre av att jag talar med någon på mammans sida. Bättre jag säger till hans släkt istället så han kan få sig en redig avhyvling och kanske stöd.

Jag tror inte heller att han medvetet lägger ansvaret på mig, men nog f** är det jobbigt ändå. Senast idag fick jag väcka honom, men då gick det relativt fort(5 min) iom att han gick och la sig mer i tid än annars.

Men jag håller med er alla på de flesta punkter. Kanske bäst att bara snacka med hans sida av släkten och sen gå ifrån. Är så himla less på detta. Funderat i flera månader på att lämna, men är ju trots allt kär i honom. Ska se hur denna vecka går och är det en enda dag som han inte vaknar ringer jag hans släkt på en gång och drar. Är det rimligt eller är jag för snäll? :/ sjukt jobbig situation... :(

Svar på tråden Vad sjutton hände egentligen?