Inlägg från: jjme |Visa alla inlägg
  • jjme

varför ?

Jag är gravid i v 18+3 och har RUL på onsdag MEN jag är rädd och måste få ur mina frågor i huvudet
    1. Jag har inte gått upp i vikt överhuvdtaget
    2. Jag känner ingenting inifrån
    3. Är det vanligt att man hittar stora fel på barnet som leder till att man lär göra en abort?

Jag har varit på tidigt ultraljud och sett hjärtat slå om de skulle ändra något ..
    Jag har bekanta som ska ha 1-2 veckor innan oss och dom har båda mage och känner rörelser ..
    Ska vän tillägg att jag inte är pinnsmal utan är mer överviktig än underviktig !!

• Svar på tråden varför ?
  • jjme
    Längtan efter nr 4 skrev 2016-01-11 09:25:37 följande:

1. Det är inte alla som går upp i vikt. Är du normalviktig?

2. Är de första barnet så kan de dröja fram till efter v. 20 eller så kan de vara sp att du har moderkakan i framvägg o då dröjer de innan du känner något

Jag är 1.64 och väger ungefär 70kg kanske så normalviktig är jag kanske inte men jag är inte direkt " tjock "
  • jjme
    skiz skrev 2016-01-11 09:52:38 följande:

Alla växer olika med magen och så.
    Jag gick inte alls upp i vikt förrän efter v. 22-25, visst det började synas under v.16-18 att jag var gravid, men som sagt allt handlar om hur livmoder ligger. Vissa växer "inåt" så att säga och ligger annorlunda. Har haft vänner där det inte synts att de är gravid förrän närmare v. 30... 

Jag började känna "fladder" i v. 16, men det är också väldigt svårt att uppfatta att det är bebis man känner och inte tarmrörelser, det var efter v.20+ som jag började känna att det ordentligt var bebis som härjade där inne, har även moderkakan i framvägg.

Vad jag vill komma fram till är att du inte ska jämföra dig med din vän, alla graviditeter är olika!

Sen om de hittas ngr större fel på RUL så är det en väldigt svår fråga och jag tycker inte att du ska grotta för mycket i den frågan, oftast är det inga fel om man gjort UL innan och allt har sett bra ut då.
    Oron finns där alltid och det är svårt att försöka koppla bort den, men försök att koppla bort det så mycket det går och googla inte på alla som kan gå fel, tänk istället på att oddsen är alltid på din sida när man passerat v. 12, en garanti finns det aldrig men tänk positivt då oddsen är på din sida, framförallt när ditt senast UL inte visade ngt.

Förstår inte varför jag känner såhär . Jag har riktig ångest över ultraljudet och är så himla rädd att något ska vara fel .. Jag har en Clearblue som man lyssnar på hjärtljuden med och allt låter helt normalt och de säger min barnmorska med men ändå är jag så himla rädd att något ska vara fel eller att barnet är dött ..
Svar på tråden varför ?