• Alexi

Sova på förskolan!?

helena29 skrev 2016-01-12 12:47:41 följande:
    På sonens förskola sover alla barn ute, oftast två o två i dubbelvagnar. Ingen närhet inte... Kan inte vända sug, ändra ställning mm. Hur skönt är det o diva rakt upp o ner i en vagn i två timmar. Oftast sover de ju bättre på sidan eller mage.
    Hur tror du personalen kommer agera när han skriker efter 30 min? Ta upp? Gunga vagn?
    Lär väl väcka sovkompisen bredvid också...
    Mina barn har sovit ute varje dag, i vagn. Och sovit fantastiskt bra i alla väder. Då har de sele på sig också så nej de kan inte vända på sig. Så vi är många föräldrar som bara ser fördelar med vagnssovande och barnen mår bara bra av det.

Vår dotter sov bara 30-minuterspass dagtid fram till ungefär 14 månader, då började hon plötsligt sova en gång per dag och ca 2 timmar.
  • Alexi
    helena29 skrev 2016-01-12 19:04:53 följande:
    Ser ni det som en fördel att inte kunna vrida på sig om man känner att man ligger obekvämt? I en säng kan du vända om till sida, mage och kanske somna om gott om du vaknar till. I en vagn kan du inte röra dig om du vaknar till. Det är ju det jag tror händer. Han vaknar till, vill inte ligga fastspänd och kan inte somna om.
    Som sagt, mina barn har varit vana att sova i vagn, från första början så de sov alltid gott där. Och varför utgår du från att det är obekvämt? Klart han kan reagera på selen men generellt är det ju väldigt gosigt och mjukt och skönt i en vagn, speciellt så här på vintern med åkpåsar, täcken mm. Tänk på att en bebis kan inte röra sig alls första månaderna och inte är det ett problem för dem?
  • Alexi

Nej ts, låt personalen jobba med det. Du kan inte göra något. Men har han sovit lite och dåligt, hämta tidigt och ta en lugn eftermiddag. Och ha tålamod, det kanske inte blir perfekt på en vecka.

• Alexi

Men ts, om barnet inte sover mer än 30 min hemma heller, då lär det ju inte gå under av detta på några dagar. Ge det lite tid!

• Alexi
    helena29 skrev 2016-01-22 20:19:43 följande:
    Ska jag definitivt göra! Får de inte ens prata om det med andra kollegor på andra avdelningar? Löser sig med tiden? Hur lång tid är rimligt??
    Fast varför bråka om en sån sak som att ditt barn har svårt att sova. Tänk om det är så att någon personal på de andra avdelningarna har bra erfarenheter och idéer? Då är det väl jättebra om personalen som har din son får tips. Det är att inte fokusera på det riktiga problemet att börja tjafsa med dem om att de diskuterar din sons sömnvanor, så känsligt kan inte det vara.

• Alexi
    helena29 skrev 2016-01-22 20:16:10 följande:
    Nä, min son är INTE NÖJD med 30 minuter. Hur vet du det? Han är ju totalt slut när han vaknar, men omöjlig att söva om. Trött, ledsen, gnällig. Är det livskvalité att ha det så på dagarna? Hjälper ju varken min son eller mig att detta är ett vanligt sovmönster? Problemet kvarstår ju ändå. Kommer aldrig acceptera att se min son må dåligt över att han inte är utvilad. En powernap i bilen på väg funkar inte. Är han övertrött somnar han inte, dessutom har vi bara 5 min hem från dagis.
    Du kan ju faktiskt ta en omväg med bilen om du tror att det vore bra för honom att sova en stund vid hämtning.
  • Alexi
    helena29 skrev 2016-01-23 20:18:01 följande:
    De säger " vi gör allt vad vi kan!" Tycker jag då rakt inte, då de gungat vagnen i fyra dagar utan framgång. Varför provar de inget annat sätt? Känns som om de blev jätteförvånade att alla barn inte sov som klockor mellan 12-14. Hur kan de räkna med att kunna ta sina raster då? Han kanske inte sover överhuvudtaget?? Stör mig mer och mer på hennes kommentar: " vi måste faktiskt ha våra raster!" Ok, men om han inte sover alls då?? Då får de väl gå till chefen och säga att de har ett barn med extra resurser vid sömnen? Andra behov som barnen har tillgodoses ju? Matning, bära, trösta, hjälp med språket... Jag vill att de ska prova olika sätt innan de säger att de gör allt de kan! Får väl ta en person att gå med vagnen 1 timme då?? Men det går väl aaaaldrig! Fast ett barn som pratar dåligt kan få gå iväg med en personal en timme... Sömnen är väl ett ytterst viktigt behov att tillfredsställa! Det är väl självklart att han tar skada av att gå och vara trött och outvilad hela dagarna.
    Fast han måste ju lära sig sova på ett sätt som funkar på förskolan. Att de ska ut och gå med vagnen en timme går ju en enstaka dag men hjälper inte i längden för han har då inte fått lära sig sova i stillastående vagn.

Hur sov han hemma idag då, i vagn eller i sängen och hur länge?
  • Alexi

Men se där! Om han kunde sova i vagnen en timma hemma kan han säkert det på förskolan snart också. Gjorde ni något annorlunda?

• Alexi

Och ja, förskolan ska se till varje barns enskilda behov men inte på bekostnad av all annan verksamhet. Klart att det är bäst att personalen har rast när 99 procent av barnen sover tex.

• Alexi
    helena29 skrev 2016-01-24 19:54:16 följande:
    Tycker absolut inte det är en låg avgift! Snarare ganska dyrt.
    Du inser va att förskola kostar kanske 10 000 kr per mån i tex Tyskland och Holland? Väldigt många länder har så höga avgifter att det inte lönar sig att arbeta...

Vi har en oerhört subventionerad förskola i Sverige, du betalar alltså ca en tiondel av vad det kostar att ha ditt barn där. Och är man fattig betalar man ännu mindre.
  • Alexi
    helena29 skrev 2016-01-25 21:43:54 följande:
    Japp, i vagnen på förskolan. Blev väl en extra extra knock-out när han var där hela långa förmiddagen från 06:30. Men pessimistisk som jag är så tror jag inte det håller i sig... Imorgon kanske det blur halvtimmen igen. Men hoppas, hoppas!!! Hade en helt annan kille här hemma i eftermiddags när han fick sova ordentligt.
    Superroligt, jag blir glad för er bådas skull. Och även om det går lite fram och tillbaka så går det säkerligen framåt successivt. Nu vet han hur man gör och han lär göra det igen, även om det då inte sker just imorgon.
Svar på tråden Sova på förskolan!?