Sova på förskolan!?
Undrar hur många föräldrar som skulle vilja ha sitt barn hos personal som inte fått ta rast... och hur det låtit om barnen inte spänts fast i selen, för att kunna vända sig, och då ramlat ur vagnen... Hur man än vänder sig har man röven bak.
Jag har erfarenhet av en hel del barn som sovit mindre än de egentligen behövt, som vaknat efter viss tid och sedan varit svåra eller omöjliga att söva om, men i samtliga fall har det blivit bättre efter ett tag (mer än 4 dagar). När det handlat om vagnsovare har vi ofta kört in vagnen i ett rum eller ställt utanför vindskyddet för att om möjligt inte väcka de andra barnen, om det dock är fler barn som är vakna just då kan det ju bli lite knepigare. Har det handlat om sängsovare har jag ibland fått ta till nödlösningen att söva i famnen i en soffa eller fåtölj i annat rum, men någon måste ju fortfarande finnas till för övriga barn ifall de vaknar. Ibland blir det kattskit av alltihopa, men ibland får man till en bra alternativ lösning. Det är så olika, och eftersom varje dag är en ny dag är det svårt att planera för det i förväg.
Jag har varit med om ca en handfull gånger under 19 år att det varit såpass kaosartat vid vilan att den som hade rast fick avbryta den... men det är inget vi gör i varken första eller andra taget. För personalens skull men också för samtliga barns skull som har rätt till vuxna som har fått sina raster och kan utföra sitt arbete bra resten av dagen, veckan, året...