• Anonym (mamman)

Egen vårdnad

Hej

Jag har två flickor med mitt ex. 
    De har bott på heltid hos mig i 4 år. Dvs vistas hos sin far högst 1-2 helger per månad. 2 veckor under sommaren.

Nu är det så att deras pappa är instabil och åker nu in och ut på psyk. Han har svårt att ta hand om andra och jag oroar mig för att han ska tvinga döttrarna till att bo hos honom.

De vägrar åka till honom och gråter och skriker och är rädda.

De känner sig inte trygga. De är 9 och 6 år.

Kan jag gå till rätten?
    Finns det möjlighet att få ensam vårdnad? Har hört att det är riktigt svårt..

• Svar på tråden Egen vårdnad
  • Anonym (Prova!)

Försök för allt i världen! Jag tvivlar dock för jag vet en som mördat sitt barns mamma och efter avtjänat fängelsestraff fick han tillbaks vårdnaden. Barnet hade vuxit upp hos en faster och aldrig träffat pappan, men det sket de i.

• Anonym (mamman)

Det är ju detta jag oroar mig för.. de skiter i barnet... det känns som pappans "rätt" ofta går före barnets välmående.

Jag lever med en ny man. Vi har ordnat, villa och god ekonomi. Barnen går alltid först och de har fritidsintressen som vi uppmuntrar och är delaktiga i.

När de är hos pappan får de inte utöva detta för han "orkar" inte ta sig iväg.. intresset finns inte.
    Däremot får de följa med honom till gymmet... när han ska träna.

• Lena

Vårdnad är inte samma sak som umgänge. Ni kan ha delad vårdnad och han ändå bara har övervakat umgänge.

• Anonym (mamman)

Okej är det så!Hur får man till över vakat umgänge? Någon om vet?

• Anonym (mamman)

De har jag kontakt med men de hjälper inget. ingen av dem.. om han inte är med.. och då går de på hans önskningar

• Anonym (H)
    Anonym (mamman) skrev 2016-01-11 16:39:59 följande:

De har jag kontakt med men de hjälper inget. ingen av dem.. om han inte är med.. och då går de på hans önskningar

Är han elak eller beter sig illa mot barnen? Eller är de rädda just för att de märker att han mår dåligt?

Du kan ju fråga honom rätt ut om han skulle gå med på att skriva över vårdnaden så att du har ensam vårdnad. Men som någon annan skrev så är ju inte vårdnad och umgänge samma sak. Även om du har ensam vårdnad så har han ju umgängesrätt.
  • KingOfKings
    Anonym (mamman) skrev 2016-01-11 15:47:25 följande:
    Det är ju detta jag oroar mig för.. de skiter i barnet... det känns som pappans "rätt" ofta går före barnets välmående.

Jag lever med en ny man. Vi har ordnat, villa och god ekonomi. Barnen går alltid först och de har fritidsintressen som vi uppmuntrar och är delaktiga i.

När de är hos pappan får de inte utöva detta för han "orkar" inte ta sig iväg.. intresset finns inte.
    Däremot får de följa med honom till gymmet... när han ska träna.
    Ja men om han inte lever med någon annan innebär det att han har begränsat med resurser och ork.

Så att han inte orkar ta sig iväg är väl inget märkligt, det är lixom ingen riktig problemställning i sammanhanget. Vanvård och inte göra alla roliga saker barnen gör hos dig är två helt olika frågeställningar. Du får läsa på lagstiftningen lite och börja se saker ur ett helikopterperspektiv istället för närsynt.
  • Kjell2
    Anonym (mamman) skrev 2016-01-11 15:42:02 följande:

Hej

Jag har två flickor med mitt ex. 
    De har bott på heltid hos mig i 4 år. Dvs vistas hos sin far högst 1-2 helger per månad. 2 veckor under sommaren.

Nu är det så att deras pappa är instabil och åker nu in och ut på psyk. Han har svårt att ta hand om andra och jag oroar mig för att han ska tvinga döttrarna till att bo hos honom.

De vägrar åka till honom och gråter och skriker och är rädda.

De känner sig inte trygga. De är 9 och 6 år.

Kan jag gå till rätten?
    Finns det möjlighet att få ensam vårdnad? Har hört att det är riktigt svårt..

Du kan alltid gå till rätten.

Om du ska få vårdnadn själv hänger i huvudsak på om ni kan samarbeta kring beslut rörande barnen eller ej.
    Med tanke på det begränsade umgänget han redan har ska det rätt mycket till för att det ska minska. Psykisk sjukdom kan var en anledning.

• Anonym (mamman)

Tack för svaren.. jag försöker tänka större.. nu har han faktiskt en kvinna. Hon har barn med fyra olika män och det blir en hel drös ungar då mina döttrars pappa har ett barn till med en annan kvinna efter mig.

En kvinna mina barn sörjt mycket då hon var underbar med barnen och tog hand om dem då deras far inte tog ansvaret då heller.

Jag har hört ryktet att de ska ha en liten tillsammans, redan. Då blir det 9 barn från olika förhållanden. + en till gemensam.

Vi har haft det väldigt jobbigt pga sjukdom och barnen har precis börjat känna sig hemma här vi bor nu. Lång historia. 

ial är det jag som skött allt det ekonomiska och allt rörande barnen och nu vill vi landa. Då sker detta.. 

nu ser jag verkligen ingen utväg än att gå vidare med detta.
    För barnens skull. Vem exet är tillsammans med stör mig inte men jag måste se till mitt barns bästa. 

Deras pappa lägger ingen vikt vid dem och nu ska de slåss om uppmärksamheten med många fler.

• Anonym (omg)

Egen vårdnad påverkar inte rätten till umgänge.

Om han mår psykiskt dåligt i perioder så är det bra om ni kan ha en dialog kring det så att barnen inte påverkas och har umgänge när han mår dåligt.

Svar på tråden Egen vårdnad