• tjejsomtänkermycket

Brukar bemmaningsföretag ringa och ställa frågor utan att boka intervju?

Hej!

Det finns ingen jobbkategori här på Familjeliv, men jobb har ju med ekonomi och familjeförsörjning att göra Vill inte skriva på Flashback, där är folk så elaka.

Nu till min fundering: Jag blev uppringd idag av ett bemanningsföretag där jag sökt ett flertal tjänster som administratör. Jag blev jätteglad att bli uppringd och det lät så himla positivt, jag satt med pennan i hand för att skriva upp tid för intervju. Men samtalet avslutades med "tack, det var bra att få svar på dessa frågor, vi mailar tidförslag om det blir aktuellt med en intervju". Brukar bemanningsföretag göra så? Kan inte låta bli att älta om det var något i samtalet som gjorde att de ändrade sig.

• Svar på tråden Brukar bemmaningsföretag ringa och ställa frågor utan att boka intervju?
  • Lena

Det låter inte så konstigt. Jag har varit med om det förr.

• riboflavin

Ja, antagligen är de intresserade av dig, men behövde få bekräftat vissa saker. Det är ofta inte den som rekryterar/konsultchef som ringer runt utan den du pratade med kommer få rapportera vad ni talade om till den som beslutar vilka som kallas till intervju.

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • tjejsomtänkermycket
    Lena skrev 2016-01-12 16:57:01 följande:

Det låter inte så konstigt. Jag har varit med om det förr.

Det är ju skönt att höra. Om jag tänker logiskt tycker jag inte det är konstigt  heller, jag är bara så osäker på mig själv och tror att jag skulle kunna "förstöra" allt under ett fem min långt samtal. :-/ Var inte direkt beredd på att hon skulle börja ställa frågor om min förra tjänst i telefon, det gick väl ok, men jag är sådan perfektionist...
  • tjejsomtänkermycket
    riboflavin skrev 2016-01-12 17:00:48 följande:

Ja, antagligen är de intresserade av dig, men behövde få bekräftat vissa saker. Det är ofta inte den som rekryterar/konsultchef som ringer runt utan den du pratade med kommer få rapportera vad ni talade om till den som beslutar vilka som kallas till intervju.

Hon som ringde har titeln kandidatansvarig (tack Linkedin) så det kan nog mycket väl vara så, att det inte är hon som bestämmer

När hon frågade i vilka sammanhang jag arbetat med protokollföring (som politisk sekreterare) fick jag lite hjärnsläpp och sa "öh... kommunföreningens styrelsemöte och öh... på verksamhetsbesök. Glömde bort det viktigaste: partiets fullmäktigegrupp. Kommunföreningen känns lite väl ideellt tänkte jag redan när jag sa det (men det ingick visserligen i min tjänst). Tycker ni man kan skicka ett mail med kompletterande information eller gör jag bäst i att chilla?
  • Jemp

Jag hade låtit svaren vara så.

Låter ju positivt- lycka till! :) Jag blev också uppringd för frågor när jag sökte jobb på bemanningsföretag. Minns inte precis när/hur intervjun blev bokad men fick jobbet sen iaf.

• tjejsomtänkermycket
    Jemp skrev 2016-01-12 17:35:24 följande:

Jag hade låtit svaren vara så.

Låter ju positivt- lycka till! :) Jag blev också uppringd för frågor när jag sökte jobb på bemanningsföretag. Minns inte precis när/hur intervjun blev bokad men fick jobbet sen iaf.

Nice att du fick jobbet! Tack för input, har inte bestämt riktigt hur jag ska göra, men kanske gör bäst i att laga middag och ta ett glas vin för stunden
  • Anonym (Seg_deg)

Har FL tagit bort kategorin "arbete"??? Den har jag läst i flera år...

• tjejsomtänkermycket
    Anonym (Seg_deg) skrev 2016-01-12 22:26:05 följande:

Har FL tagit bort kategorin "arbete"??? Den har jag läst i flera år...

Verkar så, hittade det inte bland huvudkategorierna iaf.
  • Grande Rock
    tjejsomtänkermycket skrev 2016-01-12 23:10:27 följande:
    Verkar så, hittade det inte bland huvudkategorierna iaf.
    ligger under kategori "samhälle"
    Born to lose, live to win!
  • Anonym (Sara)

Jag har varit med om det flera gånger då det gäller vikariat, säsongsjobb och tidsbestämda tjänster, jag tror tyvärr det är rätt vanligt.

Svar på tråden Brukar bemmaningsföretag ringa och ställa frågor utan att boka intervju?