ella84ella skrev 2016-01-15 13:43:36 följande:
Gjorde vår bodelning i onsdags med jurist, man kan uppföra överenskommelse,med eller utan jurist, vi hade egentligen ett avtal sedan tidigare som varit bevittnat av utomstående, om vi är överens så kan vi hålla oss till det avtalet, men eftersom det ej varit registrerat så är det ej ett juridiskt bindande dokument i lagens mening, om vi tex måste ta tvisten till domstol. Så om någon ångrar sig efter ett ej registrert avtal och vill göra ändringar så gäller det ej, endast om det varit riktigt registrerat, med eller utan jurist inblandad.
Jag är högst tveksam till om det här stämmer, givet min egen erfarenhet som jag beskrivit ovan. Som jag skrev, vi gjorde ett avtal med en jurist, vi fick varsitt påskrivet ex. Det registrerades ingenstans.
Jag har i efterhand uppsökt (annan) jurist för att få reda på om avtalet på något vis kan ogiltförklaras eller om jag har rätt att på annat vis göra om bodelningen. Jag har fått svar i klartext att det går inte. Finns ingen misstanke om att någon av oss medvetet farit med osanning eller försökt föra den andra bakom ljuset så kommer jag aldrig kunna vinna en sådan tvist.
Men du skriver ju att ni haft ett avtal sedan tidigare, och det kanske förändrar saken. Men som sagt, ett "vanligt" bodelningsavtal är giltigt om det är påskrivet och båda är överens.