• cero

Bodelning under betänketid

Jag och min man har valt att gå vidare i livet och skickat skilsmässoansökan. Betänktetiden började för ca en månad sedan och eftersom vi har ett barn tillsammans måste vi vänta i sex månader.

Vi har kommit överens om bodelning och ska skriva under ikväll samt ska registrera det hos Skatteverket. Min fråga till er är: behöver vi göra en till bodelning efter betänktetidensslut? Eller räcker det vi har gjort nu?

Tacksam för all svar

Med vänlig hälsning

Cero

• Svar på tråden Bodelning under betänketid
  • mrskreiz

Bodelningen behöver inte ens registreras hos Skatteverket. Den ska vara skriven på ett juridiskt hållbart sätt och har ni båda skrivit under den så är den giltig. Se till att ni har ett varsitt påskrivet ex, den gäller sedan. Ni kan ta hjälp av en jurist som gör detta, men det behövs inte egentligen.

När de sex månaderna gått kommer ni få hem papper från tingsrätten där ni ska besvara om ni vill färdigställa skilsmässan, ångrat er eller i vissa fall tror jag ni kan be om ytterligare tid. Det räcker t.om att en av er skickar in pappret, så kommer tingsrätten besluta om skilsmässa (inget ni behöver vara där om). Allt det här vet du kanske redan, fråga mig annars, jag är ofrivillig expert på ämnet. :)

PS. Be någon utomstående gå igenom bodelningen. En månad efteråt kan man lura sig själv och gå med på en bodelning som man i efterhand förstår inte är bra. Har ni både skrivit på så är ni rökta att riva upp det, även om avtalet är tydligt oschysst fördelat. Så se verkligen till att allt är med och att allt är "fair". Även om det är en som lämnar eller dylikt. 

-- Jag bloggar om livet som långtidssjukskriven. -- www.familjeliv.se/blogg/thewaiting/ --
  • cero

tack mrskre­iz,
    vi kommer skriva ett ganska enkel avtal där det står att jag tar över lånet för bostaden samt att hon får hyreslägenheten jag har. vi har också skrivit att alla skulder/vinster/pengarna som han har i sitt bank är hans och det jag har är mitt.

vi har inte specat något siffror i avtalet, tror det det räcker?

Tack för hjälpen

• mrskreiz

Det räcker juridiskt men hur länge har ni levt ihop? Skulderna är ju era gemensamma, även om de står på en respektive person. När jag skilde mig så hade vi två bilar som vi tog en varsin av. Men bilarna var ungefär lika gamla och till samma värde. Fritidshus? Husvagn? 

Om ni har en bostad så kan det finnas en vinst i den, som då utgå till den som tar över hyresrätten. 

Lösöret är lätt att missa. Min man behöll t.ex allt som tillhörde huset. Vi resonerade att det var småsaker som inte var värt så mycket, men i efterhand insåg jag att la man ihop värdet för dem så talade vi nog ändå om 100 tkr. 
    Praktiska småsaker, om en person behåller t.ex allt porslin och köksredskap så är de kanske inte värda så mycket, men då måste den andra köpa nytt. Återigen, många bäckar små...

Jag skulle rekommendera att ni ber en vän läsa igenom och hjälpa er, för en vän vet ju kanske vad ni äger och har, så att inget missas. 

Ska ni ha gemensam vårdnad om barnet och ha det växelvisboende (varannan vecka)? Annars har du ytterligare en hel del ekonomiskt att tänka på. 

• mrskreiz

Glöm inte heller pensionen. Om en av er tjänar mer än den andre så är det oxå en inkomst som ska delas på - eller medvetet lämnas. 

• ella84ella

För att vara juridiskt bindande måste det registreras! Ni kan själva komma överens om innehållet och fördelning osv, utan inblandning utav jurist, men som sagt, för att vara ett giltigt avtal måste det registreras.

• Anonym (L)
    ella84ella skrev 2016-01-14 15:33:23 följande:

För att vara juridiskt bindande måste det registreras! Ni kan själva komma överens om innehållet och fördelning osv, utan inblandning utav jurist, men som sagt, för att vara ett giltigt avtal måste det registreras.

Nej, det finns inget krav på att det måste registreras för att vara giltigt. Däremot FÅR man göra det, om man vill.
  • Anonym (Mia)

Vi gjorde bodelning via jurist på Sparbanken i somras, skilsmässan gick igenom under hösten efter de obligatoriska sex månaderna med hemmavarande barn. Vår bodelning finns visserligen hos Sparbanken men behöver inte registreras någonstans. Juristen påpekade noga att originalet till bodelningen är ett värdepapper som vi skall förvara säkert (hamnade i mitt bankfack!). Ingen ytterligare bodelning behöver göras efter att skilsmässan gått igenom. Juristen var mycket noga med att påpeka att om vi valde att inte slutföra skilsmässan så var vår bodelning ändå giltig.

Jag tycker det är värt pengarna att anlita jurist. De räknar in skattetekniska bitar av fiktiv försäljning av bostad med avdrag för fiktivt mäklararvode. Känns mycket bra att ha gjort en korrekt bodelning så inga frågor om pengar kan komma och förstöra samarbetet om barnen i framtiden.

Har du koll på hur mycket pengar han har i jämförelse med det du har? Har en mycket mer? För har man barn är det vanligt kvinnan gått hemma ett drygt år och jag tycker ärligt pengarna skall delas på mitten. För mig är det lite surt då jag fått ganska mycket pengar genom åren av min far som vi nu delat på mitten.

• Kjell2
    cero skrev 2016-01-14 13:13:54 följande:

tack mrskre­iz,
    vi kommer skriva ett ganska enkel avtal där det står att jag tar över lånet för bostaden samt att hon får hyreslägenheten jag har. vi har också skrivit att alla skulder/vinster/pengarna som han har i sitt bank är hans och det jag har är mitt.

vi har inte specat något siffror i avtalet, tror det det räcker?

Tack för hjälpen

Ni kanske redan har stämt av med banken men för att skriva över ett lån måste banken godkänna det. Motsvarande gäller hyresrätten, värden måste säga ok.

• mrskreiz

Jag är personligen högst tveksam till en jurist. Vi försökte göra allt rätt och betalade därför dyra pengar till den jurist som vår bank rekommenderade. Problemet var det som jag försökt beskriva - juristen vet ju inte vad vi äger. Han frågade oss bara "har ni nu med allt och är överens" och där och då svarade vi "ja". Sedan i efterhand insåg åtminstone jag att vi inte alls hade med allt och inte alls hade tänkt rätt - och då var det kört. Vi har båda skrivit på och det finns ingen misstanke om att mitt ex medvetet förde mig bakom ljuset. Vi tänkte helt enkelt fel där och då.

Därav mitt råd om att ta in en vän. En vän vet vad ni äger på ett ungefär och kan hjälpa er att inte missa. De vet hur ni har det, om en t.ex flyttar in ett vardagsrum från Hans K och en annan i ett vardagsrum från Jysk osv osv (detta är lite överdrivet för att förtydliga). Lösöret i en villa är förmodligen långt mycket högre än lösöret i en hyresrätt.En jurist kan hjälpa er att formulera er juridiskt i vissa frågor, men de kan inte veta vad ni äger!

Prata med vänner som skilt sig och be om deras bästa råd för att på så vis dra erfarenhet av andra som redan varit där.

Lycka till!

-- Jag bloggar om livet som långtidssjukskriven. -- www.familjeliv.se/blogg/thewaiting/ --
  • ella84ella
    Anonym (L) skrev 2016-01-14 22:14:12 följande:

Nej, det finns inget krav på att det måste registreras för att vara giltigt. Däremot FÅR man göra det, om man vill.

Gjorde vår bodelning i onsdags med jurist, man kan uppföra överenskommelse,med eller utan jurist, vi hade egentligen ett avtal sedan tidigare som varit bevittnat av utomstående, om vi är överens så kan vi hålla oss till det avtalet, men eftersom det ej varit registrerat så är det ej ett juridiskt bindande dokument i lagens mening, om vi tex måste ta tvisten till domstol. Så om någon ångrar sig efter ett ej registrert avtal och vill göra ändringar så gäller det ej, endast om det varit riktigt registrerat, med eller utan jurist inblandad.
  • mrskreiz
    ella84ella skrev 2016-01-15 13:43:36 följande:
    Gjorde vår bodelning i onsdags med jurist, man kan uppföra överenskommelse,med eller utan jurist, vi hade egentligen ett avtal sedan tidigare som varit bevittnat av utomstående, om vi är överens så kan vi hålla oss till det avtalet, men eftersom det ej varit registrerat så är det ej ett juridiskt bindande dokument i lagens mening, om vi tex måste ta tvisten till domstol. Så om någon ångrar sig efter ett ej registrert avtal och vill göra ändringar så gäller det ej, endast om det varit riktigt registrerat, med eller utan jurist inblandad.
    Jag är högst tveksam till om det här stämmer, givet min egen erfarenhet som jag beskrivit ovan. Som jag skrev, vi gjorde ett avtal med en jurist, vi fick varsitt påskrivet ex. Det registrerades ingenstans. 
    Jag har i efterhand uppsökt (annan) jurist för att få reda på om avtalet på något vis kan ogiltförklaras eller om jag har rätt att på annat vis göra om bodelningen. Jag har fått svar i klartext att det går inte. Finns ingen misstanke om att någon av oss medvetet farit med osanning eller försökt föra den andra bakom ljuset så kommer jag aldrig kunna vinna en sådan tvist.

Men du skriver ju att ni haft ett avtal sedan tidigare, och det kanske förändrar saken. Men som sagt, ett "vanligt" bodelningsavtal är giltigt om det är påskrivet och båda är överens. 
Svar på tråden Bodelning under betänketid