Ekonomisk hjälp från föräldrarna
Är det tänkt som ett "lån" till er, som ni sedan ska betala tillbaka? Eller är det mer som ett framtida arv? Hur gamla är ni?
Det är ju troligt att dom under årens lopp hunnit spara ihop en större summa, eller har amorterat av sitt bolån, och därför har "pengar över", som dom kan ge/låna ut till er. Så 180 000 svider säkert inte i deras plånbok, då skulle de nog inte erbjudit att ge dom till er.
Vet inte riktigt vart jag står i frågan, då alla har olika bakgrund och förutsättningar, och jag tror inte att ett enda svar är det rätta för alla.
Jag fick som du ca 5000kr när jag flyttade hemifrån som 18-åring.
Fick ingen ekonomisk hjälp av föräldrar (eller svärföräldrar) när jag och min man köpte hus för 2år sedan. Vi var då 24 & 26 år, och hade själva sparat ihop 285 000kr till kontantinsats.
Vi har tre barn, och ärligt talat vet jag inte helt hur vi kommer göra i framtiden när det gäller deras boenden. Jag tror dock inte att vi skulle "ge" bort pengar, men kanske låta dom "låna" utan ränta, då vi räknar med att ha mycket kapital i framtiden, om vi fortsätter spara och investera som vi gör nu.
Jag tycker att man först och främst själv bör tjäna ihop sina pengar när man är vuxen, men som sagt står jag inte helt fast på den punkten, då alla har olika liv och förutsättningar.
Känner ni själva att ni vill ta emot pengarna?