Ekonomisk hjälp från föräldrarna
Vad tycker ni om det här med föräldrar som hjälper sina vuxna barn ekonomiskt med relativt stora summor? Fick ni hjälp av föräldrarna inför köpet av första bostaden? Skulle ni själv hjälpa era egna barn?
Vi har hjälp båda våra barn ekonomiskt när det har behövts eller när det har underlättat för dem. Dessa pengar skulle de i alla fall ha fått som arv, men det är nu det behövs. Varför ska vi spara för att de ska få ärva när de är i 60-årsåldern då det är nu de har störst nytta av pengarna. Pengar ska vara till nytta och glädje.
Beroende på hur er relation till föräldrarna är tycker jag absolut att ni ska tacka ja.
Hade min mans föräldrar erbjudit pengar (tror inte att de någonsin skulle göra det även om de hade några) skulle jag aldrig i livet tacka ja. Jag vill inte vara "skyldig" dem pengar den dagen de behöver kanskw den dubbla summan som de förväntar sig att man ska hosta upp.
Däremot mina föräldrar... De har hjälpt både mig och mina syskon något otroligt mycket, även ekonomiskt. Och då har de inga pengar i överflöd egentligen. Vi är tre barn.
En har fått stor hjälp ekonomiskt då denna har en fysisk sjukdom som gör att denne inte kan arbeta. Får pengar nu och då, när det behövs.
Mitt andra syskon har fått hjälp under studietiden och sluppit ta CSN-lån. Dessutom har föräldrarna satt in sitt hus som säkerhet till dennes lägenhet så att inte handpenning behövdes.
Jag (& min man) har fått samma hjälp som ovan med huset som säkerhet. De betalade mitt bröllop (ett enkelt bröllop, som ändå kostade en del). Dessutom lägger de in Extraslantar på barnens konto ibland.
Utöver detta får vi hjälp och stöttning då vi behöver det, och får tillstucket pengar då vi vill unna oss något extra. Som ett frisörbesök eller massage eller dylikt. Dessutom har vi alla tre varsin bil som pappa köpt.
Mina föräldrar hade ett sparande på ca 30000 till mig att få när jag fyllde 18. Av dessa gick kanske hälften till att köpa grejer till första barnet, såsom barnvagn och att köpa en till bil.
Jag har dock en superrik morbror som aldrig gett sina barn en krona, utöver det man "måste" som förälder. De har fått ta studielån och jobba extra på donken under studieåren.
Jag kommer göra allt jag kan för att vi ska kunna hjälpa våra barn så mycket vi bara kan. Det är en ynnest att få chansen att hjälpa sina barn till bättre/lättare liv.
Jag kan inte med ord beskriva hur tacksam jag är mina föräldrar.
Det där låter precis som svärfar. Han brukar säga precis så, att det är ju nu när vi är unga som vi behöver pengarna, innan vi fått ordning på våra liv och kommit igång med stadiga jobb m.m. Jag kan inte annat än hålla med, faktiskt.
Inte bara låter, det är bortskämt, jag vet ingen som fått lägenhet av sina föräldrar, trots att föräldrarna har det väldigt bra ekonomiskt (då pratar vi föräldrar som verkligen har det bra ställt). Vet ingen i den uppväxande generationen som blivit flygfärdiga som fått det heller.
Däremot har man, i en mån de har haft möjlighet, stöttat på det sättet de har kunnat och många har skrivit över sina sommarstugor till barnen (ja, vi är flera som har sommarhus av mina vänner).
När svärmor och hennes man sålde sitt hus, så hade de en slant över och inte en chans att de skulle ge bort dessa pengar, speciellt när svärmor har en väldigt låg pension, nu kan de fortfarande unna sig saker.
Svärfar och hans fru sålde en lägenhet, de pengarna la de in i deras hus så de kunde bo med bara driftkostnader vilket är utmärkt, då de båda har låga pensioner.
Det är väldigt få i min generation som kommer få bra pensioner, många kommer troligen inte kunna bo kvar och ändå anser du att man ska, istället för att se till att man har en bra buffert i framtiden, spara åt sina barn.
Nej, vi har inte heller sparat och nej vi kommer inte göra det. Skulle det komma in en extraslant, typ om man vinner på Lotto eller något annat osannolikt, då delar man nog med sig.
Att ta emot så mycket pengar som gåva från föräldrar som inte är superrika tycker jag inte alls skulle kännas bra och väldigt själviskt. Att däremot låna så att man betalar ränta på pengarna är en annan sak. Det är svårt att kunna spara ihop till ett boende och om man då kan få ett lån till kontantinsatsen till bra ränta (motsvarande bottenlån) så är ju det jättebra hjälp utan att man egentligen tar något till sig själv eftersom att man faktiskt betalar för det.
Så jag tycker att ni ska tacka så mycket för hjälpen och skriva ett ordentligt låneavtal och betala ränta varje månad. När ni säljer lägenheten kan de få tillbaka pengarna och ev. vinst kan läggas som kontantinsats på nästa boende. Eller så fortsätter ni låna i evighet.
jag tycker det är bättre att man får pengar när man är i behov av den, i början på vuxenlivet (om föräldrarna har möjlighet och vill) än att man skulle ärva en stor summa när man själv passerat 50årsåldern - då är man förmodligen inte i så stort behov.
Tacka och ta emot.