Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Anonym (?)

Varför andranamn?

Ni som valt andranamn åt era barn, varför? Är det bara släktnamn ni valt eller andra namn som inte har något med släkten att göra?

Jag frågar eftersom jag själv funderar på att ge mina framtida barn andranamn, mest eftersom att det finns så många fina/betydelsefulla namn och jag kan ju knappast skaffa lika många ungar, men det känns egentligen ganska onödigt. Förstår inte riktigt meningen så därför jag undrar varför just ni valt det. 

Jag är uppväxt med att man endast får ett namn, ingen i släkten har andranamn osv så är osäker lite på hur det funkar. Men när barnet ska till läkare, börjar skolan osv, kommer andranamnet alltid synas för dem eller endast förnamnet/tilltalsnamnet? 

• Svar på tråden Varför andranamn?
  • Anonym (J)

Tror inte andranamnet syns i skolan. Jag har aldrig känt till kompisars andranamn i skolan i alla fall. Jag har två namn, men kan ärligt inte förstå vitsen med det. Min man kommer från en kultur där man bara har ett namn. Han förstår verkligen inte varför vi har flera namn här i Sverige när man ändå bara använder tilltalsnamnet. Därför har våra barn bara ett namn. Viktigt dock att tilltalsnamnet är det första, annars kommer alla tro att du heter det andra namnet om du förstår. När man besöker läkare etc.

• Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2016-01-14 22:19:42 följande:

Tror inte andranamnet syns i skolan. Jag har aldrig känt till kompisars andranamn i skolan i alla fall. Jag har två namn, men kan ärligt inte förstå vitsen med det. Min man kommer från en kultur där man bara har ett namn. Han förstår verkligen inte varför vi har flera namn här i Sverige när man ändå bara använder tilltalsnamnet. Därför har våra barn bara ett namn. Viktigt dock att tilltalsnamnet är det första, annars kommer alla tro att du heter det andra namnet om du förstår. När man besöker läkare etc.

Kommer också från en kultur där man bara har ett namn, så har därför också lite svårt att förstå. Det enda positiva är ju ifall man vill ha ett annat namn också, som man dock inte vill ha som tilltalsnamn. Och därför funderar jag lite på det. 

Jo självklart, tycker det ser så konstigt ut annars. :s
  • Anonym (Wildrat)

Mina barn har tre förnamn. Helt enkelt för att jag ville ha det så.

• Anonym (F)

Vårt barn har två namn utöver tilltalsnamnet. Det ena är ett släktnamn som vi tycker är fint och det andra är vad vi kallade barnet för innan vi kom fram till rätt tilltalsnamn. Vi tycker helt enkelt att det är en fin kombination. Tilltalsnamnet är i mitten (för att det låter bäst så) och vi har aldrig haft problem med att läkare eller liknande säger det andranamnet som står först. På listorna på förskolan står bara tilltalsnamnet. De gånger alla namn står med är på brev från myndigheter typ, och i passet. Jag är lärare och det är ytterst sällan det står mer än tilltalsnamnet i klasslistor och liknande. Då har det ofta blivit något fel eller missförstånd.

• Anonym (Flerbarnsmamman)

Jag har ett tilltalsnamn och ett mellannamn (båda kallas väl eg för förnamn). Min man har 3. Alla våra barn har 3, men vår 4a är nu 5mån och idag bestämde vi att han skulle få ett fjärde namn. Alla barnen har släktnamn som mellannamn, detta fjärde namn är inget släktnamn men det är ett namn som vi egentligen ville ha som tilltalsnamn men pga att smeknamnet skulle bli så fult så valde vi bort det.. Detta namnet sa jag direkt på BB att han såg ut att heta! Har inte kunnat släppa namnet heller så nu ska han få det som mellannamn ändå :)

Tycker det är fint med flera namn.. :) alltid tyckt det varit så trist att jag bara har två! :)

• Anonym (J)

[quote=76230231][quote-nick]Anonym (F) skrev 2016-01-14 22:28:04 följande:[/quote-nick]vi har aldrig haft problem med att läkare eller liknande säger det andranamnet som står först.[/

Inte för att det spelar nån roll egentligen, men jobbar i vården och i vårt system syns inte vilket som är tilltalsnamnet. Händer typ varje dag att jag ropar upp fel namn.

• Anonym (Anna)

Jag fick två släktnamn + mitt tilltalsnamn, mina syskon har lite blandade namn som mamma och pappa tyckte var fina. Mannen och hans bröder har samma andranamn allihop.

Varje gång jag går till läkare får jag heta Anna (som är mitt andranamn och som mina föräldrar satte först i ordningen.

Än så länge har jag inga barn, men de kommer nog få släktnamn som andranamn. Ett från min sida och ett från mannens. Vi har pratat om det innan och jag får bestämma namnen i och med att jag tog hans efternamn när vi gifte oss.

• nilsonee

Sonen har ett mellannamn och det är ett släktnamn från både min och pappans sida (samma namn), tilltalsnamnet är ett "påhitt".

Bebis i magen kommer också få två mellannamn, och är det en tjej så kommer hon få två mellannamn + tilltalsnamn. Alla tre namnen där är släktnamn. Min farmors mellannamn och pappans farmors tilltalnamn i mellannamn samt en "form" av min mormor och farmors förnamn som tilltalsnamn. Just dessa tre namn blir det för dom är så himla vackra och betyder mycket för oss.
    Om det blir en kille så har vi ingen aning, haha!

• nilsonee
    nilsonee skrev 2016-01-14 23:54:20 följande:

Sonen har ett mellannamn och det är ett släktnamn från både min och pappans sida (samma namn), tilltalsnamnet är ett "påhitt".

Bebis i magen kommer också få två mellannamn, och är det en tjej så kommer hon få två mellannamn + tilltalsnamn. Alla tre namnen där är släktnamn. Min farmors mellannamn och pappans farmors tilltalnamn i mellannamn samt en "form" av min mormor och farmors förnamn som tilltalsnamn. Just dessa tre namn blir det för dom är så himla vackra och betyder mycket för oss.
    Om det blir en kille så har vi ingen aning, haha!

Bebisen i magen kommer också få två namn ***
  • Anonym (B)

Mitt barn ska få fyra till namn för att jag tycker det är vackert! Lite som Pippi.

• ÄrDuTolvEller

Samtliga namn syns i skola, hos tandläkare, läkare, fritids, dagis, osv.

Alla såna platser syns det på, då man endast knappar personnr och då kommer allt fram.

• Snow Crash

Jag har tre förnamn, tilltalsnamnet är i mitten eftersom det lät bäst så. Ett är ett släktnamn från båda sidor av släkten, ett är från en film mina föräldrar tyckte om och ett tyckte de bara var fint.
    Hos läkare osv håller jag alltid ett halvt öra öppet om de skulle ropa upp bara det första namnet. Om ingen annan reagerar så är det mig de menar!
    Enda gången det ställt till problem att ha tilltalsnamnet i mitten var när jag flyttade utomlands. Då var jag tvungen att ange det namn som står först i passet som tilltalsnamn. Eftersom jag även gifte mig i samma veva och tog min mans efternamn heter jag alltså helt annorlunda än i Sverige!
    Så ska ni vara mycket i länder där man bara har ett namn (barnet kanske t om ska ha dubbla pass) rekommenderar jag att sätta tilltalsnamnet först!

• Anonym (B)
    Snow Crash skrev 2016-01-15 01:51:17 följande:

Jag har tre förnamn, tilltalsnamnet är i mitten eftersom det lät bäst så. Ett är ett släktnamn från båda sidor av släkten, ett är från en film mina föräldrar tyckte om och ett tyckte de bara var fint.

Hos läkare osv håller jag alltid ett halvt öra öppet om de skulle ropa upp bara det första namnet. Om ingen annan reagerar så är det mig de menar!

Enda gången det ställt till problem att ha tilltalsnamnet i mitten var när jag flyttade utomlands. Då var jag tvungen att ange det namn som står först i passet som tilltalsnamn. Eftersom jag även gifte mig i samma veva och tog min mans efternamn heter jag alltså helt annorlunda än i Sverige!

Så ska ni vara mycket i länder där man bara har ett namn (barnet kanske t om ska ha dubbla pass) rekommenderar jag att sätta tilltalsnamnet först!

Bra tips! Det har jag aldrig tänkt på. För mig är det samma sak så jag hade hetat något annat om jag bodde utomlands :)
  • Anonym (L)

Jag har två andranamn, ett släktnamn och ett mina föräldrar tyckte var fint. Släktnamnet känns meningsfullt, det kommer jag fortsätta med när jag får egna barn. Tycker det representerar tillhörighet på nått vis.

• Anonym (F)
    Anonym (J) skrev 2016-01-14 23:17:10 följande:

[quote=76230231][quote-nick]Anonym (F) skrev 2016-01-14 22:28:04 följande:[/quote-nick]vi har aldrig haft problem med att läkare eller liknande säger det andranamnet som står först.[/

Inte för att det spelar nån roll egentligen, men jobbar i vården och i vårt system syns inte vilket som är tilltalsnamnet. Händer typ varje dag att jag ropar upp fel namn.

Nu sa jag ju aldrig att det inte händer bara att det inte har hänt oss. När vi har anmält oss har vi sagt tilltalsnamnet och då har väl de noterat det eller nåt för det har som sagt aldrig blivit fel. Jag blir dock alltid uppropad med mitt andranamn, trots att jag har tilltalsnamnet först, när jag är hos tandläkaren.
  • LaOtona
    Anonym (F) skrev 2016-01-15 06:03:45 följande:

Nu sa jag ju aldrig att det inte händer bara att det inte har hänt oss. När vi har anmält oss har vi sagt tilltalsnamnet och då har väl de noterat det eller nåt för det har som sagt aldrig blivit fel. Jag blir dock alltid uppropad med mitt andranamn, trots att jag har tilltalsnamnet först, när jag är hos tandläkaren.

Tror också att vissa journalsystem fetar tilltalsnamnet.
  • Anonym (Förnamn)

Mina barn har släktnamn som mellannamn. Jag har två tilltalsnamn enligt skatteverket o de är med på mina brev. Dock används bara första namnet som tilltalsnamn o det andra har alltid bara varit ett mellannamn. Antar det beror på hur man fyller i blanketten om namn vid födelse.

Svar på tråden Varför andranamn?