Inlägg från: Anonym (?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (?)

Varför andranamn?

Ni som valt andranamn åt era barn, varför? Är det bara släktnamn ni valt eller andra namn som inte har något med släkten att göra?

Jag frågar eftersom jag själv funderar på att ge mina framtida barn andranamn, mest eftersom att det finns så många fina/betydelsefulla namn och jag kan ju knappast skaffa lika många ungar, men det känns egentligen ganska onödigt. Förstår inte riktigt meningen så därför jag undrar varför just ni valt det. 

Jag är uppväxt med att man endast får ett namn, ingen i släkten har andranamn osv så är osäker lite på hur det funkar. Men när barnet ska till läkare, börjar skolan osv, kommer andranamnet alltid synas för dem eller endast förnamnet/tilltalsnamnet? 

• Svar på tråden Varför andranamn?
  • Anonym (?)
    Anonym (J) skrev 2016-01-14 22:19:42 följande:

Tror inte andranamnet syns i skolan. Jag har aldrig känt till kompisars andranamn i skolan i alla fall. Jag har två namn, men kan ärligt inte förstå vitsen med det. Min man kommer från en kultur där man bara har ett namn. Han förstår verkligen inte varför vi har flera namn här i Sverige när man ändå bara använder tilltalsnamnet. Därför har våra barn bara ett namn. Viktigt dock att tilltalsnamnet är det första, annars kommer alla tro att du heter det andra namnet om du förstår. När man besöker läkare etc.

Kommer också från en kultur där man bara har ett namn, så har därför också lite svårt att förstå. Det enda positiva är ju ifall man vill ha ett annat namn också, som man dock inte vill ha som tilltalsnamn. Och därför funderar jag lite på det. 

Jo självklart, tycker det ser så konstigt ut annars. :s
Svar på tråden Varför andranamn?