• Anti75

vara med i kommunal eller inte???

Nån som vill delge för och nackdelar med att vara med i facket. Jag är med i kommunal. Men har länge funderat på att gå ur. Och bara vara med i a-kassan. Jag menar, vad gynnar det mig egentligen att vara med o betala så dyrt varje månad???

• Svar på tråden vara med i kommunal eller inte???
  • Fjäril kär

Som mammaledig eller sjukskriven har du rätt till en försäkring via facket som ger dig 10% av lönen när du är hemma. (alltså utöver det du redan får)

• K Markatta

Klart du ska vara med! Här får man ju verkligen valuta för medlemsavgiften! Följande ingår:

* Betala för att förvärva och driva en stor luxuös festlokal där man anordnar spritfester för höjdarna inom förbundet, givetvis utan alkoholtillstånd. Såna saker som tillstånd och följa lagarna gäller ju vanligt folk som du och inte eliten. När fackpamparna inte super och festar i sin pompösa lokal lånas den ut till evenemang där exempelvis porrstjärnor uppträder.

* Skaffa ett bestånd av dyra lägenheter i Stockholm. Dessa hyr man sedan ut till förmånlig hyra till bostadslösa medl... eh... förlåt, till höjdare inom den egna organisationen och till rika personer i regeringen, som Margot Wallström, som annars enkelt kunde köpt sin bostad istället.

• Topcom

Hade en kompis som har betalat 400 kr i
    Månaden i flera år. Blev arbetslös i två veckor och fick ut 500 sek. Ett skämt.

• Anonym (12345)

Om man blir sjukskriven får man 10 procent av lönen via en försäkring via kommunal och så har man gratis hemförsäkring vilket är kanon bra!

• K Markatta
    Anonym (12345) skrev 2016-01-15 18:45:54 följande:
    Om man blir sjukskriven får man 10 procent av lönen via en försäkring via kommunal och så har man gratis hemförsäkring vilket är kanon bra!
    Så superduperbra är den inte:

www.arbetarbladet.se/gastrikland/sandviken/familjen-johnsson-litade-pa-hemforsakringen-nu-ar-de-hemlosa

Familjen Johnsson litade på hemförsäkringen - nu är de hemlösa

Maria Johansson från Järbo trodde att hon hade en bra försäkring via Kommunal. Hon hade fel. Nu tvingas familjen flytta runt medan huset saneras från svamp.

Arbetarbladet har inte kunnat nå Kommunal för en kommentar om försäkringen de erbjuder.
  • Anonym (Nix)
    Anonym (12345) skrev 2016-01-15 18:45:54 följande:

Gratis och gratis, man betalar för den i avgiften.

Var på medlemsutbildning för kanske 10 år sen, då kostade den 75:-. Säkert mer nu.

Men man kan inte ta bort den kostnaden om man inte vill ha den.
  • Fjäril kär
    Kung Markatta skrev 2016-01-15 18:58:37 följande:

www.arbetarbladet.se/gastrikland/sandviken/familjen-johnsson-litade-pa-hemforsakringen-nu-ar-de-hemlosa

Maria Johansson från Järbo trodde att hon hade en bra försäkring via Kommunal. Hon hade fel. Nu tvingas familjen flytta runt medan huset saneras från svamp.

Arbetarbladet har inte kunnat nå Kommunal för en kommentar om försäkringen de erbjuder.
    fat oavsett försäkring eller bolag så är det ju den enskilde försäkringstagaren dvs du och jag som är skyldig att se till att man fattar vilken typ av försäkring man faktiskt tecknat och vad den täcker. 

hemförsäkringen täcker inte allt, det är ingen nyhet.
  • felix le chat

Jag vill gå med i kommunal !  Måste man jobba för kommunen ?

Man kan få fina lägenheter, gratis semester och massa roliga fester.
    Jag är med i unionen och dom är skittråkiga.
    Inte har jag fått någon lägenhet heller.
    SJUKT MISSNÖJD !!!

• Egon den stora

Försäkringen är kass. Glöm att ens få tag i någon visa telefon bättre något hänt. Det finns inga fördelar med att vara med i kommunal.

• Anonym (12345)
    Kung Markatta skrev 2016-01-15 18:58:37 följande:

Fast så är det väl med alla hemförsäkringar? Ingen täcker allt?
Svar på tråden vara med i kommunal eller inte???