• Anti75

vara med i kommunal eller inte???

Nån som vill delge för och nackdelar med att vara med i facket. Jag är med i kommunal. Men har länge funderat på att gå ur. Och bara vara med i a-kassan. Jag menar, vad gynnar det mig egentligen att vara med o betala så dyrt varje månad???

• Svar på tråden vara med i kommunal eller inte???
  • Anonym (12345)
    Anonym (Nix) skrev 2016-01-15 19:09:49 följande:
    Gratis och gratis, man betalar för den i avgiften.

Var på medlemsutbildning för kanske 10 år sen, då kostade den 75:-. Säkert mer nu.

Men man kan inte ta bort den kostnaden om man inte vill ha den.
    Okej, är det så att den kostar 75 kronor är det ändå väldigt billigt för en försäkring. Att både ha hemförsäkring och kunna få pengar när man är sjukskriven är i alla fall enligt mig bra.
  • Holma
    Egon den stora skrev 2016-01-15 20:54:10 följande:

Försäkringen är kass. Glöm att ens få tag i någon visa telefon bättre något hänt. Det finns inga fördelar med att vara med i kommunal.

Försäkringarna är ju vis Folksam så varför skulle inte dom gå o få tag på ?
    Har aldrig haft problem med det .
  • Holma
    Kung Markatta skrev 2016-01-15 18:58:37 följande:
    Så superduperbra är den inte:

www.arbetarbladet.se/gastrikland/sandviken/familjen-johnsson-litade-pa-hemforsakringen-nu-ar-de-hemlosa

Familjen Johnsson litade på hemförsäkringen - nu är de hemlösa

Maria Johansson från Järbo trodde att hon hade en bra försäkring via Kommunal. Hon hade fel. Nu tvingas familjen flytta runt medan huset saneras från svamp.

Arbetarbladet har inte kunnat nå Kommunal för en kommentar om försäkringen de erbjuder.
    Det gäller ju att läsa om vad försäkringen täcker , så är det ju med alla inte bara dom via facket
  • Hanky Panky
    Topcom skrev 2016-01-15 18:40:52 följande:
    Hade en kompis som har betalat 400 kr i Månaden i flera år. Blev arbetslös i två veckor och fick ut 500 sek. Ett skämt.
    När man blir arbetslös har man alltid 7 dagars karens. Så hans två veckor skulle ge 3 dagars ersättning. 500 efter skatt låter inte konstigt. Det är absolut inte mycket pengar, det håller jag med om. Men det är hur mycket han har arbetat som reglerar ersättningen, fackavgiften har inget med saken att göra.

• KillBill
    Egon den stora skrev 2016-01-15 20:54:10 följande:

Försäkringen är kass. Glöm att ens få tag i någon visa telefon bättre något hänt. Det finns inga fördelar med att vara med i kommunal.

Har varit försäkrad i Folksam genom ett annat fackförbund i mer än 20 år och jag har inte upplevt några problem. För någon månad sedan blev ett av mina barn av med en mobiltelefon. Det var inga problem att komma fram till de som tog emot anmälan på Folksam och vi fick ersättning dagen efter. Försäkringsvillkoren finns på nätet så det är enkelt att jämföra villkoren mot andra försäkringsbolag.
  • Holma
    KillBill skrev 2016-01-16 14:23:16 följande:
    Har varit försäkrad i Folksam genom ett annat fackförbund i mer än 20 år och jag har inte upplevt några problem. För någon månad sedan blev ett av mina barn av med en mobiltelefon. Det var inga problem att komma fram till de som tog emot anmälan på Folksam och vi fick ersättning dagen efter. Försäkringsvillkoren finns på nätet så det är enkelt att jämföra villkoren mot andra försäkringsbolag.
    Håller med , snabbt o smidigt har det gått när jag använt olycksfall via fackets försäkring på både mig o barnen
  • Egon den stora
    Holma skrev 2016-01-16 14:37:56 följande:

Håller med , snabbt o smidigt har det gått när jag använt olycksfall via fackets försäkring på både mig o barnen

Det är bara att gratulera! Min erfarenhet är en annan.
  • Holma
    Egon den stora skrev 2016-01-16 21:00:15 följande:
    Det är bara att gratulera! Min erfarenhet är en annan.
    Har faktiskt aldrig hört att nån haft problem med Folksam
  • Holma
    Anti75 skrev 2016-01-15 18:18:38 följande:

Nån som vill delge för och nackdelar med att vara med i facket. Jag är med i kommunal. Men har länge funderat på att gå ur. Och bara vara med i a-kassan. Jag menar, vad gynnar det mig egentligen att vara med o betala så dyrt varje månad???

Den dagen du hamnar i en situation som dispyt med arbetsgivare tex som kommer du att tacka dig skälv att du inte gått ur . Har det inte hänt förr att du behövt facket så kommer det säkert att ske om du går ur .
  • Egon den stora
    Holma skrev 2016-01-16 21:05:19 följande:

Har faktiskt aldrig hört att nån haft problem med Folksam

Nu har du det!
Svar på tråden vara med i kommunal eller inte???