vara med i kommunal eller inte???
Arbetar man på en arbetsplats där det finns kollektivavtal så gäller det avtalet för alla, oavsett man är fackligt ansluten eller ej.
Jag har aldrig varit med i något fackförbund och kommer aldrig att gå med, jag anser själv att 1) jag är väl insatt i arbetsrätt 2) arbetsmarknaden är god inom mitt område så om en arbetsgivare skulle bete sig illa har jag inga problem att röra på mig. Däremot är jag med i a-kassan, det är en förhållandevis billig försäkring OM jag skulle bli arbetslös en period.
MEN det finns ju självklart nackdelar med att tänka som jag gör. Ett starkt fackförbund med många medlemmar utgör en stark avtalspart gentemot arbetsgivaren när kollektivavtal skall tecknas eller omförhandlas. Blir facket svagare så lär förmåner och annat försämras så småningom.
Pensioner, försäkringar som träder in vid längre tid sjukdom eller dödsfall och den typen av förmåner är ju också ofta kollektivavtalade. Så ur den aspekten borde jag kanske ansluta mig till ett fack då jag anser att kollektivavtalen är väldigt viktiga.
Än så länge har jag valt att se till mig själv i första hand dock, den som lever får se om jag ändrar mig i frågan.
Jag har arbetat inom många olika avtalsområden och aldrig upplevt att det är skillnad mellan fackligt anslutna och andra. Det är oftast ingen som ens vet vilka som är fackligt anslutna om inte vederbörande själv har talat om det. Och alla omfattas som sagt ändå av samma kollektivavtal så det har jag faktiskt aldrig sett något utav.