• Debawe

Hoppa av husköp?

Behöver hjälp att bolla mina tankar. Jag och sambon har efter många om och men köpt ett hus som jag hela tiden varit tveksam till, men ändå känt att det är ett bra hus och sambon är jätteglad i det. Det jag har mest ångest över är att det är en jätteliten tomt, som en liten radhusplätt, inte alls som jag tänkt mig vårt hus. Nu har vi skrivit kontrakt men det ska även besiktigas, vi har rätt att frånträda köpet efter besiktning. Jag vet att det är elakt mot säljaren men vet inte om det är rätt heller att jag ska tvinga mig in i det? Trots klump i magen och ångest när jag tänker på huset! Eller borde jag ge det en chans? Tacksam för hjälp!!

• Svar på tråden Hoppa av husköp?
  • Yoker
    Debawe skrev 2016-01-15 18:35:06 följande:

Behöver hjälp att bolla mina tankar. Jag och sambon har efter många om och men köpt ett hus som jag hela tiden varit tveksam till, men ändå känt att det är ett bra hus och sambon är jätteglad i det. Det jag har mest ångest över är att det är en jätteliten tomt, som en liten radhusplätt, inte alls som jag tänkt mig vårt hus. Nu har vi skrivit kontrakt men det ska även besiktigas, vi har rätt att frånträda köpet efter besiktning. Jag vet att det är elakt mot säljaren men vet inte om det är rätt heller att jag ska tvinga mig in i det? Trots klump i magen och ångest när jag tänker på huset! Eller borde jag ge det en chans? Tacksam för hjälp!!

Jag hade nog backat. Eventuellt köpt, känt efter och sen sålt om det inte kändes bra. Det förutsätter ju dock att huset är sådant att det går relativt lätt att sälja.
  • MajaVira

Vad står det mer exakt i kontraktet? I de kontrakt jag sett får man bara frånträda köpet efter besiktningen om något större fel på huset upptäcks.

• Lucius Vorenus

Rätt att frånträda efter besiktningen gäller väll enbart om det uppkommer något som förändrar förutsättningar för köpet som ni inte kunnat förutse vid en vanlig husesyn?

• MajaVira

Det hade varit mycket bättre om du tänkt efter innan ni var med i budgivningen och definitivt innan ni skrev på kontraktet...

www.maklare.se/Artiklar/Koparen-backar

Vad händer om köparen backar?

Om kontrakt skrivits

Om ett kontrakt skrivits blir det klart svårare för köparen att dra sig ur. Det kan förekomma att kontraktet är villkorat. Om villkoren inte uppfylls kan köparen dra sig ur utan att betala något. Det kan vara om det i kontraktet står att köparen ska ha sålt sitt eget hus, eller att det krävs en godkänd besiktning för att köpet ska gå igenom. I övriga fall blir köparen som drar sig ur ersättningsskyldig för de kostnader och ekonomiska förluster som det orsakar säljaren. Säljaren kan alltså känna sig ganska säker på att fastigheten faktiskt sålts om kontraktet skrivits. Det bästa för säljaren är om avtalet inte är villkorat. Då ska mycket till för att dra sig ur.

Ersättningen?

Ersättningen som kan komma ifråga tas i första hand ur handpenningen. Om det inte räcker får köparen betala till säljaren det som blir mellanskillnanden. Det är det som är det fina med handpenning. Förlusten kan räknas i faktiska kostnader. Om arvoden måste betalas ut för försäljningen trots att den inte blir av är det köparen som ska betala det. Extrakostnader för dubbelt boende om säljaren köpt ett nytt hus, och mellanskillnad för att huset sedan säljs till ett lägre pris kan också komma ifråga. Detsamma gäller en säljare. Om den backar ur får den står för omkostnader och förluster som är behäftade med att affären inte blev av.

• Debawe

Tack för er input. Om jag tolkar avtalet rätt så behöver vi egentligen inte ange någon anledning att häva köpet pga av besiktningsklausulen. Har ej det framför mig men det står likt: "Köparen har rätt att frånträda köpet efter besiktning, handpenningen betalas tillbaka i sin helhet och ingen skadestånd utgår till säljaren"

Jag tänker mer på känslorna i det. Jag vet jag borde tänkt till före men trodde jag gjort det, och att jag tog ett bra och rationellt beslut. Ändå dyker ångesten upp, pga magkänslan inte kan styras av rationella saker. Men jag borde kanske gå på känslan att jag ändå bestämt mig för det en gång. Fast jag ångrar det beslutet idag.

• Jenny mäklaren

Hej!

Du kan enligt klausulen hoppa av, men skall man hårddra det (som säljaren kan välja att göra) så krävs det att ni gjort en besiktning för att sedan kunna hoppa av. Däremot krävs det inte något särskilt efter besiktningen för att hoppa av, räcker med något fel eller brist ni inte kunnat förvänta er!

Skall ni hoppa av är det schystast att göra det så snart som möjligt så hinner mäklaren/säljaren förhoppningsvis kontakta de andra som eventuellt varit intresserade och på så sätt inte förlora så mycket!

• ÄnnuEnStockholmare

Det sign. Jenny mäklaren säger låter som det vettigaste.

Du kanske kan se huset som en ren kapitalinvestering, tillsvidare, det är ju inte så att ni nödvändigtvis behöver bo i just detta hus fram till pensioneringen.

Av din berättelse här, verkar det mer som att din ångest kanske hänger samman med att det inte är "drömhuset" så som du föreställt dig detta i fantasin. Men samtidigt kan en stor tomt gör huset dyrare osv. och kanske låg "drömhuset" inte inom räckhåll just nu.

Berätta mer om vad, mer exakt, det är som gör att du får en "klump i magen"? Berätta mer om hur det kom sig att du gick med på köpet om du var tveksam, vad var det som fick dig att gå med på köpet så här långt?

• Debawe

Klumpen i magen kommer nog från att vi kompromissade med tomten för bättre läge och bra standard. Vilket ju ändå låter logiskt i mina öron. På lite sämre läge kunde vi nog köpt ett liknande hus med större tomt för samma peng. Och jag börjar nog ångra min prioritering. Eftersom ändå läget är rätt bra tänker jag också att det iaf kan vara en bra investering, och att vi lär kunna sälja det om några om om vi vill. Det kanske är ok att inte vara helt förälskad i ett hus man köper?

• Yoker
    Debawe skrev 2016-01-16 10:00:57 följande:

Det kanske är ok att inte vara helt förälskad i ett hus man köper?

Det är absolut ok. Hade själv drömhuset i sikte etc, men insåg snabbt att vi inte har råd med ett hus på 2,7 miljoner. Så det får bli en budgetvariant, där vi får sänka våra krav lite och vara beredda på att behöva fixa och renovera lite själva. Helst hade vi köpt ett hus max 5 år gammalt med många sovrum och fräscha ytor och hög standard, stor grön tomt med skogen nära och en stor terass. Nu blir det i stället hus från -56, varav halva är renoverat och andra halvan inte är färdig. Men det är det vi har råd med.. Jag tror man lär sig älska det hus man köper, så länge det inte finns allvarliga brister i det förstås. Klart man alltid vill ha "något bättre", sån är i alla fall jag, men nån gång måste man nöja sig också.
Svar på tråden Hoppa av husköp?