Inlägg från: Debawe |Visa alla inlägg
  • Debawe

Hoppa av husköp?

Behöver hjälp att bolla mina tankar. Jag och sambon har efter många om och men köpt ett hus som jag hela tiden varit tveksam till, men ändå känt att det är ett bra hus och sambon är jätteglad i det. Det jag har mest ångest över är att det är en jätteliten tomt, som en liten radhusplätt, inte alls som jag tänkt mig vårt hus. Nu har vi skrivit kontrakt men det ska även besiktigas, vi har rätt att frånträda köpet efter besiktning. Jag vet att det är elakt mot säljaren men vet inte om det är rätt heller att jag ska tvinga mig in i det? Trots klump i magen och ångest när jag tänker på huset! Eller borde jag ge det en chans? Tacksam för hjälp!!

• Svar på tråden Hoppa av husköp?
  • Debawe

Tack för er input. Om jag tolkar avtalet rätt så behöver vi egentligen inte ange någon anledning att häva köpet pga av besiktningsklausulen. Har ej det framför mig men det står likt: "Köparen har rätt att frånträda köpet efter besiktning, handpenningen betalas tillbaka i sin helhet och ingen skadestånd utgår till säljaren"

Jag tänker mer på känslorna i det. Jag vet jag borde tänkt till före men trodde jag gjort det, och att jag tog ett bra och rationellt beslut. Ändå dyker ångesten upp, pga magkänslan inte kan styras av rationella saker. Men jag borde kanske gå på känslan att jag ändå bestämt mig för det en gång. Fast jag ångrar det beslutet idag.

• Debawe

Klumpen i magen kommer nog från att vi kompromissade med tomten för bättre läge och bra standard. Vilket ju ändå låter logiskt i mina öron. På lite sämre läge kunde vi nog köpt ett liknande hus med större tomt för samma peng. Och jag börjar nog ångra min prioritering. Eftersom ändå läget är rätt bra tänker jag också att det iaf kan vara en bra investering, och att vi lär kunna sälja det om några om om vi vill. Det kanske är ok att inte vara helt förälskad i ett hus man köper?

Svar på tråden Hoppa av husköp?