Inlägg från: cutepoison |Visa alla inlägg
  • cutepoison

BF Juli 2016 (ny!)

Moorii skrev 2016-11-18 21:28:50 följande:

Oj, vad jobbigt med förlossningsdepression :( skönt att det börjar bli bättre! Jag mådde extremt psykiskt dåligt de sista tio veckorna av graviditeten, men det var inget som fortsatte efter förlossningen tack och lov. Det är tufft, speciellt när man bara är hemma med sina egna tankar hela tiden. Har du tagit upp det på BVC?

Här går det bra! Gustav är lite gnällig på dagarna nu och sover inte lika mycket längre, finns väl ett samband kanske. Han hade nån vecka när han vaknade 5-6 ggr på nätterna, men nu är det 2-3 ggr som tidigare, så hoppas verkligen det håller i sig! Han skrattade första gången för kanske två veckor sen, härligaste ljudet! I övrigt tjötar han så mycket nu så man har svårt att få en syl i vädret :P spenderar dagarna mest hemma faktiskt, alltid en längre barnvagnspromenad, minst. Öppna förskolan en gång i veckan. Igår sprang jag för första gången, så underbart! Gick jättebra, lite ont i lungorna, men annars inga problem. Skönt också att få komma iväg själv en stund!

Ja jag fick remiss till psykolog från bvc så det var ju bra. Vad roligt att första skrattet kommit! :) Där är inte vi än, han gör något ljud så det är väl på väg. jag tycker det ska bli så kul att höra hur de låter när de börjar prata :p
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-11-19 23:54:42 följande:

Måste bara berätta att Max idag kunde styra sina händer och ta det han ville ha!! Lite skakigt o ryckigt var det men han lyckades! Kändes såå stort! Det var iofs en fin chokladask som jag höll i så det är ju inte så konstigt hur är det med era små? Vilka framsteg har de gjort? Känns som att Max är lite seg med framsteg, koncentrerar sig mest på att sova o växa tror jag... hihi...

Spännande!! :D Edvin greppar saker bra nu och stoppar allt i munnen. Haha. Han har också rullat från mage till rygg och börjat hasa sig framåt när han ligger på mage.
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-11-20 10:55:06 följande:

Oj vilken duktig kille! Är han tidig eller är det nu ungefär de ska göra dessa saker? Max har varit sen hittills med grejer, har behövt tid på sig. Blicken fäste han jättesent och att börja följa saker med blicken. Han gör typ inget av det du skrev. Stödjer Edvin på benen när ni ställer honom upp? Tänkte ta upp lite av detta på BVC. Alla är väl olika men när vi träffar andra i samma ålder så känns Max så mycket mer bebis än de andra...

Jag skulle tro att han är lite tidig beroende på vem man frågar men det är nog vid 3-4 månader de brukar börja för jag har en vän med en 4 månaders som gör ungefär samma saker som Edvin. På 1177 står det dock att det vanligaste är att de rullar när de är 5-6 månader så jag tror inte att du behöver ha panik! En stund stödjer han benen ja men de viker ju sig också såklart. Det är nog bra att prata med bvc men det behöver ju absolut inte vara något "fel" med Max. Det är väldigt olika hur tidiga eller sena de är med saker och man blir nog lite uppstressad när andra berättar saker som deras bebis kan.
  • cutepoison

Hej alla! Nu har de ju gått några månader och tänkte höra vad era väger nu och hur långa dem är? Tycker alla har så små bebisar fast de är typ två månader äldre än E. :p Vet att de är individuellt men har faktiskt fått en del kommentarer och är sjukt less på det nu, en bebis kan väl inte vara tjock? Ska väga honom imorgon så återkommer men skulle tippa på att han väger 6,8 kg och är 62 cm. Han är 3,5 månad nu.

• cutepoison
    tovemaja skrev 2016-11-24 22:05:49 följande:

För två veckor sedan vägde Noa nästan 8kg och var 68cm lång. Ser inte ett dugg tjock ut :)

MammaMage träningen är tråkig men bra! Är på nivå 5 jag också.

Han är ju lång! :)
  • cutepoison

Känns bra att ni inte bryr er och är lite samma för er så ni inte hade pyttebebisar och inte förstod mig :) Jag hade ganska rätt. Han är 62 cm och väger 6750. Hade föräldragrupp direkt efter och en frågade hur det hade gått och när jag berättade visade hon högt och tydligt hur stort barn jag hade!!! Känns sådär ..

• cutepoison

Tack för era svar, har inte hunnit skriva, har varit så mycket. Då vet jag att det inte är onormalt att väga kring 7 kg vid 4 månader. Är bara så less. Vägde han igår när jag var till föräldragruppen (som är på bvc) och han hade gått upp 500 g till på 10 dagar....så han vägde 7,2 men vad ska man göra... Han ammar typ hela tiden fortfarande som han gjorde i början. Folk brukar säga att det minskar när de blir större men nä inte han. I sig bryr jag mig inte men var själv överviktig hela min uppväxt så antar att jag är orolig för att han ska bli det, tror ni att de kan bli det av amning? Är präglad av folks kommentarer. Först gick han bara ner i vikt och då var jag jätte ledsen över det och orolig och sen när han började gå upp så går han upp för mycket tydligen... inget är bra liksom. 

• cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-12-08 23:15:22 följande:

Han blir 5 månader den 18e. Din lille då?

Gröt kan de äta mer av redan från början (4 månader) fick jag lära mig! Man kanske inte ska ge flera teskedar först men ganska snart kan man ge 3-4 teskedar sa de på bvc. Gröten är så mild. Man får ju testa sig fram och se vad de tål såklart. Vi ska börja nästa vecka med smaksensationerna, ska bli spännande!
  • cutepoison
    Sommarmalva skrev 2016-12-09 09:55:29 följande:

Hur gammal är din lille nu? Är så många att hålla reda på här nu tyckte det var jättekul att börja med smaksensationer! Max tyckte inte det var konstigt alls att få currysås på tungan, hihi. Minns inte att man gjort så med de andra barnen. Är det nåt nytt BVC har kommit på? En bra ide tycker jag iallafall. Så de lär sig att mat smakar! Och vad hag förstår så är det bara saltet som är farligt va? Kryddor o så kan man ha i?

Han blir 4 månader på söndag!
    Moorii skrev 2016-12-09 12:21:16 följande:

Sommarmalva, han är 4 månader och en vecka. Då förstår jag att ni hunnit lite längre :)

Cutepoison, jaså, det sa dom inte till mig! Ska prova med gröten idag tänkte jag :)

Japp så sa vår bvc sköterska :) men man ska kanske testa med mindre först för att se hur magen reagerar men 2-3 teskedar kan man ge sen.
  • cutepoison
    Moorii skrev 2016-12-09 18:44:40 följande:

Får prova med litegrann ikväll då :) hittade också en klämmis för bebisar från fyra månader, får prova det en annan dag!

Kul att testa! Gillar han mat då?

Men rekommendationen är ändå att man helammar/ger ersättning till 6 månader. Inte ger portioner. Det står på livsmedelsverkets hemsida iaf så det ska jag följa, dvs bara ge kryddmått och ev. lite mer gröt om han skulle gilla det.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)