Inlägg från: calabalic |Visa alla inlägg
  • calabalic

BF Juli 2016 (ny!)

tovemaja skrev 2017-01-13 08:15:16 följande:

Då bra allas bebisar sover på natten! Blur lite avis men försöker att inte jämföra! Då blir man tokig tror jag! Noa åt varannan timme hela natten inatt mellan 21-07. Men han behöver det nog eftersom han dalar på viktkurvan spurtar på längden...

Vad jobbigt! Vet hur det känns, storebror vaknade minst en gång i timmen varje natt sina första 9 mån. Det blev lite bättre när vi slutade amma. Men han sover fortfarande rätt dåligt. Lillasyster sover bra men vad hjälper det när storebror håller oss vakna..

Hur går det annars med att vara hemma själv med två små? Hur brukar era dagar se ut ungefär? Blir det mycket att båda skriker samtidigt?
  • calabalic
    tovemaja skrev 2017-01-14 10:43:13 följande:
    Går jättefint att vara hemma med båda. Tappar humöret någon gång per dag men det är ju ok. Noa är väldigt sällan missnöjd så det är smidigt så. Halva dagen brukar vi vara på typ öppna fsk eller hos barnens faster eller liknande och andra halvan är vi hemma och fixar, leker, lagar mat. Joel kommer hem runt 18 och löser av så att jag får andas lite.
    Vad skönt att det funkar så bra! Vi är fortfarande hemma båda två och det är ju skönt men jag har insett att båda barnen pga det har vant sig vid att alltid få assistans och uppmärksamhet direkt, dvs de lär sig inte tålamod och är inte vana vid att vänta på sin tur. Därför blir det rättså svårt när man ska vara själv med dem. Det brukar gå bra en stund typ 20 min men sen blir det gnäll och skrik. Tur att Youtube finns! Vi föräldrar har ju inte fått träna in några rutiner för att vara ensam med båda heller, så t ex att ge sig ut och åka med båda barnen blir en stor utmaning. Det går ju, men det är jobbigt. Men det blir ju lättare vartefter båda blir äldre.
  • calabalic

Min lilla verkar också bli körig i magen när hon får annat än bröstmjölk. Kanske inte ont så hon skriker men hon blir väldigt gasig och sover dåligt pga det. Dessutom har bajsmönstret ändrats radikalt. Från att ha bajsat flera ggr om dagen blir det nu plötsligt var fjärde dag - och då med besked! Igår blev det raka vägen till badkaret efter den största ryggbajs jag sett, hela bodyn var full ända upp till nacken! Och då satt hon ändå upp när hon bajsade, snacka om urladdning.

Så jag har faktiskt tagit det väldigt försiktigt med att introducera mat. Tar bara lite i taget, med pauser emellan. Med storebror var vi ivriga att ge honom annan mat så han inte skulle vara så beroende av mig. Då kunde mannen ta större ansvar så jag fick mer frihet. Men nu när vi har två små får man ju ändå ingen frihet haha, så kan lika gärna amma..

• calabalic

Min lilla är oxå förkyld, inte kul men tyckte det var värre när hon var förkyld vid 3 månaders ålder. Nu vid nästan 6 mån fixar hon det bättre. Men hon sover oxå dåligt..

Är förvånad att hon inte varit sjuk oftare med tanke på att storebrorsan varit sjuk nästan konstant i 3 månader.. förskolebaciller.. I veckan fick han sitt livs andra krupp-anfall. Fy vad jag hatar krupp!! Det är så himla obehagligt när han knappt kan andas och han blir ju så rädd. :( Har ni andra barn som haft krupp?

Sen fick han massa feber dagarna efteråt, jättesynd om honom. Har inte blivit mycket sömn för oss i veckan. Funderar ibland på om man borde ha honom hemma från förskolan tills mars när de värsta sjukorna lagt sig.. men samtidigt är det väl bra att jobba upp lite immunförsvar. Tycker bara så synd om honom att behöva vara sjuk hela tiden...

• calabalic
    cutepoison skrev 2017-01-29 19:37:15 följande:
    Ja exakt! Har varit väldigt sjuk. Mår bättre nu men ska nog hålla mig hemma några dagar till. Sen får vi besök. Edvin har klarat sig än så länge som tur är!! Min man fick vara hemma i fredags för jag låg med nästan 40 graders feber. Gick bara upp för att amma, annars sov jag hela dagen. Då har man testat på det...
    Men fy vad jobbigt att vara SÅ sjuk och samtidigt ta hand om litet barn. Jag är förkyld med halsont och ont i kroppen och det är ju jobbigt, men ingen feber.. och ändå tycker jag det är piss-jobbigt. Båda barnen är iofs oxå sjuka. En del har barn som blir lugnare när de är sjuka - inte vi...
  • calabalic

Kul att läsa om hur det går för era! :)

Här är dottern 6,5 månader och sitter stadigt, står med stöd och ställer sig i krypställning men inte listat ut krypandet än, känns dock inte så långt borta. Hon har sagt både mamma och pappa fast tror bara hon lärt sig ljuden, vet nog inte vad det innebär. Är tryggare och mer social nu äntligen, förut var hon rädd för alla utom oss och storebror. Har världens mest avväpnande leende, man faller som en fura för det och även storebror kan inte låta bli att le tillbaka. Det är fantastiskt att se deras samspel!

Maten har hon varit lite trög med, hon har haft svårt att fatta hur hon ska göra - försöker snutta in maten från skeden liksom. Nu börjar hon fatta och hon älskar fruktpuré, gillar välling och majskrokar, men får kväljningar av de flesta grönsakspuréer. Vi övar och övar. Men mycket amning fortfarande.

Hon bajsar nåt helt kopiöst, det blir översvämning nästan varje dag. Häromdagen nådde ryggbajsen ända upp till håret!

Sömnen är ok de flesta nätter, somnar vid 19 och sen ca 3-5 uppvak tills 6-7 när hon vill gå upp. Vilket är väldigt bra jämfört med hur storebror sov i samma ålder. Hon har precis lärt sig sova i stillastående vagn, förut sov hon bara i famnen eller rullande vagn dagtid. Nu kan vi vagna henne till sömns på 3 min och sen sover hon gärna 2,5 timmar i vagnen om hon får.

Två små tänder än så länge. 7,1 kg och 65 cm lång så inte så stor. Men söt! :)

• calabalic

Här fortsätter dottern vara tidig ned motoriken (6 mån och sitter stadigt utan stöd, ställer sig i krypställning, kan ställa sig upp mot stöd, tar steg när man håller henne under armarna.. hon älskar att stå och gå!) men sen med maten. Hon gillar välling och fruktpuré men får kväljningar av allt annat. Har precis fått henne att tycka att gröt smaksatt med frukt eller bär är ok. Men det blir väldigt mkt amning fortfarande.

En fråga: hur gör ni med nattningen av era små? Somnar de på egen hand nu eller måste de vaggas, ammas osv till sömns?

• calabalic
    tovemaja skrev 2017-03-04 11:42:47 följande:

Jag samsover med Noa och han somnar i min famn. Storebror samsover med sin pappa. Vi har ju haft helt ok nätter sedan Noa föddes.. visst, han vaknar och äter ett par ggr men somnar snabbt om och det gör jag också. Men nu i veckan har han haft influensa med efterföljande öroninflammation... ooo jeeez vilken tuff tid! Varit dålig själv också vilket inte gör det lättare. Nu har han fått penicillin och det har vänt men han vaknar och hostar mycket på natten.

Usch låter jättejobbigt! Klarade sig Folke eller var det han som kom hem med infektionen från början? Jobbigt med sjuka barn iaf, särskilt när de är så små. Här han vi haft en riktigt kämpig vecka med svår krupp. Storebror har ju haft det 3 ggr förut men bara en natt och det har räckt att gå ut i kylan en stund. Men denna gång blev det fyra kruppnätter i rad varav vi två nätter fick åka till barnakuten. Och som om det inte vore nog, femte natten när storebrors krupp äntligen gått över - då fick lillasyster 6 månader sitt första kruppanfall! Också så vi fick åka till barnakuten.. Usch, vi hade verkligen hoppats hon skulle slippa. :( Blivit väldigt lite sömn i veckan.. hatar krupp!
  • calabalic
    tovemaja skrev 2017-03-10 20:45:34 följande:
    Krupp är överjävligt! Långt värre än något annat vi haft så du har min fulla sympati! Bara haft två "anfall" med Folke och åkt till akuten en gång... hoppas att vi aldrig får det igen och att Noa slipper helt.

Nu är Noa frisk med Folke har både öron och ögoninflammation med penicillin. Stackars ungar! Och vi ska till fjällen i helgen... får se om vi väntar några dagar med att åka upp.
    Jasså ni har också fått testa på krupp? Usch. Hur gammal var Folke när han fick det första gången? Hoppas ni slipper fler anfall som sagt. Jag känner mig helt knäckt efter den här veckan. Inget känns roligt just nu.
  • calabalic

Här gör de också hembesök vid 8 mån, om man vill, för att prata säkerhet. Men vi pratade ju säkerhet vid den här tiden förra året så vi har det färskt i minnet. :)

Tovemaja låter jättejobbigt!! :( Hoppas ni mår bättre snart. Här har ju förkylningar, krupp och magsjukor avlöst varann sen oktober. Hoppas VERKLIGEN att det blir bättre nu när det blir vår för jag orkar snart inte mer. Jag kommer bli deprimerad till slut! Känner att den här två-täta-småbarnstiden tär på mig enormt. Hade man fått sova lite eller kunnat lämna bort lilltjejen till barnvakt ibland hade det kanske känts lättare, jag vet inte. Om vi sluppit otyget krupp hade det garanterat känts betydligt bättre. Men jag är på bristningsgränsen varje dag. Undrar när man kommer andas ut och känna att det känns lättare? Önskar jag hade ett datum att räkna ner till.

Hur mår ni andra? Börjar ni klättra på väggarna än eller stortrivs ni? Med storebror var det nånstans mellan 6-8 mån som jag började längta tillbaka till jobbet. Men jag var inte på långa vägar så utmattad som jag är nu..

• calabalic

Så härligt det måste vara att njuta av att gå hemma som mammaledig. Jag trodde jag skulle känna så men föräldraledighet är inte min grej tydligen. Kanske för att jag trivs så väldigt bra på jobbet. Eller för att jag gillar variation. Tror det blir bättre nu under vår/försommar, missade ju den tiden förra året med sonen (pappan var hemma då).

Angående bilbarnstol har vi en Britax Max Way och en Britax Multitech. Är nöjd med båda, både sonen på 22 mån och dottern snart 8 mån sitter bra i båda.

Vad långa era bebisar är! Jag vet inte riktigt hur lång min dotter är men gissar runt 68. Hon var knappt 65 när hon var 6 mån. Hon har fortfarande 68 i kläder iaf även om det börjar bli lite tajt.

Ni som ammar, hur länge till har ni tänkt fortsätta? Sonen slutade vid 9 mån och det kändes rätt bra, men han åt väldigt bra av vanlig mat medan dottern nu fortfarande inte är särskilt förtjust i annat än välling och fruktpuré. Känns som hon behöver amningen. Men hon är så snuttig så nätterna är hopplösa.

• calabalic

Här är lilltjejen nyss fyllda 10 månader. Hon har precis lärt sig gå! Eller hon kan ta 6-7 steg iaf och kan stå själv utan stöd. Hon har även börjat säga mamma, pappa och tack. Hon är dock dålig på att äta, får kväljningar o sätter i halsen så hon kräks så fort man ger bitar istället för puré. Kräsen och ogillar det mesta i matväg. Kan vara därför hon tappat två kurvor i vikt och längd sen hon var 6 mån. Är bara 68 cm och väger 8 kg. Sen har hon fortfarande svårt att sova själv, vill inte sova i spjälsängen och vill snutta mycket. Hatar att åka bil och att bada, gillar inte att vara hos barnvakt. Men annars är hon en väldigt charmig, glad och go tjej som är väldigt nyfiken på livet!

Hur går det för er andra?

• calabalic

Hej! Ytterligare tid har gått, hur går det för er? Min lilla är nu snart 1 år och 2 mån. Hon är social, charmig, busig, glad och otroligt duktig fysiskt. Gick ju vid 10 mån, springer nu och går baklänges, snurrar, klättrar upp i soffan o på stolar, parerar fall (läs brorsans knuffar), etc. Lite mindre i längd o vikt än genomsnittet tror jag. Började dagis för 1 mån sen, trivs kanon.

Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)