Inlägg från: Sommarmalva |Visa alla inlägg
  • Sommarmalva

BF Juli 2016 (ny!)

Nej, mjölkstockning är nåt av det värsta! Kul att ha skitont i bröstet, ha 40.5 i feber, och en liten kille som ska amma... Roligare kan man ha... Det kanske hade gått att få igång bröstet om jag verkligen kämpat, men orken ska ju infinna sig också..nu har det nog gått för lång tid. Nu kämpar jag med att amma ofta och länge så att det ska räcka med ett bröst framöver. Får se om det funkar. Har blivit betydligt mer mjölk nu iallafall.

Moorii skrev 2016-08-08 16:54:33 följande:

Ånej :/ mjölkstockning låter inte kul alls. Går det inte att få igång andra bröstet ifall du pumpar? Eller har det gått för lång tid? Jag har inte jättebra koll på det där. Känner igen det där, våran kille gör likadant, spottar ut nappen osv. Inatt ville han inte heller somna, klara pigga ögon.. Själv höll jag på att falla ihop av trötthet. Men till slut så.

Ojdå, nej då är det full rulle på dagarna kan jag tänka mig. Hoppas på att Max får in rutinen att sova på nätterna framöver så du får sova med! Jag blir ju knäckt även fast jag ändå får ok med sömn. Du gör det bra! Inatt sov lillen mellan 12 och 5, somnade om 7 och sov till 11. Otroligt. Hoppas verkligen det håller i sig!

• Sommarmalva

En till med amningsnapp alltså! Hur kom det sig att ni började med den? Jag fick bara vara glad i en dag, för senare samma natt så var han tvungen att ha den igen. Låg där och bökade bara och fattade inte vad han skulle göra, suck!

Liinaa91 skrev 2016-08-08 22:43:31 följande:

Usch ja min ammas fortfarande med amningsnappen .. har försökt vänja bort men han blir så arg.

• Sommarmalva

Lycka till!

calabalic skrev 2016-08-09 08:04:37 följande:

Verkar som det är på g äntligen idag på BF+11. Har haft värkar i drygt 5h nu, första timmen ca 15 min intervall och sen dess ca 4-6 min intervall, lite oregelbundet fortfarande. Har skvätt ut lite vatten oxå och en del blod. Gör rättså ont men inte outhärdligt ännu. Hoppas att det inte stannar av nu, så vi får träffa bebis idag eller imorgon!

• Sommarmalva
    Liinaa91 skrev 2016-08-10 03:31:12 följande:
    Han ville amma direkt när han föddes och ville dricka i timmar ... så han tog tag felboch jag hade såriga bröst första dagen... men än idag öppnar han ej munnen för att ammas utan den! Han är 5 veckor
    Oh aj! Det där med såriga bröstvårtor... Vet hur det är. Fasansfullt att behöva amma när man har så ont, och blöder. Blev det bättre på en gång med nappen? Jag fick börja med nappen efter en natt på BB med en bebis som bara inte förstod vad han skulle göra... Han låg där och bökade med ansiktet bara. Sög ingenting! Dagen efter introducerade bm nappen för oss. Även då hade han svårt att suga tag. Tog ett par dagar innan han kom på vad han skulle göra. Trodde att det var nåt som kom automatiskt hos bebisar... Bm sa att det kunde vara att han var två veckor tidig, men jag vet inte. Två veckor innan räknas de ju ändå som fullgångna.
  • Sommarmalva
    Mal Mal skrev 2016-08-10 10:22:35 följande:
    Min första kom bf-10, blev igångsatt. Han hade svårt o suga första veckorna.. Men sen fick han kläm på det! Mina andra två bf+5 och bf+2 sög klockrent direkt. Så det kanske har med det o göra...?

Med tvåan fick jag jättesåriga bröst, fyyyyyy va ont!
    Ah ok, då stämmer det kanske? Jag blev igångsatt på bf -14, så han var ju inte beredd på att komma ut riktigt än. Gick din första ner mycket i vikt i början pga detta? Min lille gick ner ganska mycket, från närmare 4300 till 3700... Har haft svårt att komma ikapp. Han är snart 4 veckor och jag hoppas han kommit till födelsevikten på 1 månadskontrollen iallafall. Förra veckan nådde han 4 kilos strecket iallafall! Yippei!!! Tänkte om du kunde koppla ihop några viktproblem med sugproblemen som din hade?
  • Sommarmalva
    cutepoison skrev 2016-08-10 10:52:55 följande:

Nu är jag inlagd också, som jag har väntat men det verkar segt att bli igångsatt. De försökte sätta in en ballong men det gick inte så barnet blev lite stressad så nu måste jag vänta med att ta den där medicinen till bebisen lugnat sig. Jag var inte öppen nästan alls vilket är konstigt med tanke på att jag är 42+0 idag. Min kropp tror kanske att jag är elefant...

Så jobbigt att det går segt! Men måste vara skönt att det är på g iallafall. Hoppas bebis lugnar sig snart så ni kan sätta igång. Stort lycka till!
  • Sommarmalva
    Mal Mal skrev 2016-08-10 11:20:44 följande:
    Han vägde 3160 och gick ner till 2750. Nådde sin födelsevikt först efter nästan 4 v. Jag både ammade och gav flaska den tiden. Jag hade både hydronefros och brusten blindtarm så låg inne m antibiotika både före och efter fl. det kan också ha spelat in....
    Jag har också både ammat och gett tillägg, hoppas på att set ska räcka att amma framöver men som det är nu så är han inte nöjd med enbart bröstmjölk.
    Vad är hydronefros?
  • Sommarmalva
    Liinaa91 skrev 2016-08-10 22:10:32 följande:
    Nej han tog tag direkt .. så skönt de var! Gjorde inte ont alls.
    Härligt att den hjälpte på en gång! Jag lyckades tom få såriga bröstvårtor när jag hade nappen... Antagligen för att han inte visste hur han skulle göra.
  • Sommarmalva
    tovemaja skrev 2016-08-11 07:40:11 följande:

Jag vet att det bara är temporärt men njuter så av att lillen sover bra på natten! Han somnar runt 21~22 och vaknar sedan för mat 4-5 ggr innan kl 07 när han gör morgon... Men det är korta uppvak och han somnar om direkt efteråt.. Guld! Storebrors sömn har strulat från dag1 så detta är helt nytt för mig!

Jag njuter också! Min lille är tre veckor gammal och somnar mellan 22-24 på kvällen. Äter runt kl 4 och sen på morgonen vid 7 tiden. Fast då är han vaken en timma iallafall när han vaknar bara för att jag både ammar och ger tillägg efteråt, så det tar ju sin lilla stund. Hade vart skönt om han blev nöjd med bara amningen så hade jag kunnat ligga ner o amma, och han somna. Men men. En timma varje natt är ju jättebra mot hur det kan vara. Mitt första barn var ett kolikbarn så jag har erfarenhet av bägge delar...
  • Sommarmalva
    Liinaa91 skrev 2016-08-11 11:07:25 följande:
    Så kan det bli tyvärr.. men vill så gärna få bort nappen
    Jag försöker också få bort nappen. Vid ett par tillfällen, senast idag så har det gått om jag börjar med nappen, sen när han pausar lite så tar jag bort den. Då tar han tag av bara farten och suger utan. Tänkte göra så varje gång nu så kanske han vänjer sig.
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)