Inlägg från: cameleon |Visa alla inlägg
  • cameleon

BF Juli 2016 (ny!)

När jag ger flaskan så brukar jag ha lillan i nestet, jag sitter i skräddarställning och drar upp nestet lite över mina ben så hon halvsitter. Jag orkar inte ha henne på armen för hon är så tung, haha..! Då har jag en arm fri :)

• cameleon
    Sommarmalva skrev 2016-09-01 14:35:50 följande:
    Visst är det jobbigt att fixa flaskan på natten. Jag brukar hälla upp lagom med vatten på kvällen för på natten är jag så trött och ser nästan inte vad jag gör
    Jag har inget babynest så jag har alla händer upptagna tyvärr.
    Vi har en tillbringare uppkokat vatten i kylen (vi har egen brunn), så jag häller bara i en skvätt i vattenkokaren och ställer in vilken temperatur jag vill att vattnet skall bli.
    Skönt att slippa koka upp det till 100 grader och sedan stå och kyla flaskan under rinnande vatten, så gjorde vi några gånger i början men det tog ju sjukt lång tid!
  • cameleon

Imorgon blir min lilla en månad och väger nu 5400 och är 59 cm lång, herregud! Enligt läkaren var det dom två extra veckorna i magen som gjorde att hon är så stor :)

• cameleon
    calabalic skrev 2016-09-15 15:25:22 följande:

Ni som ger flaska, vad använder ni för termometer för att ha koll på hur varm mjölken/ersättningen är? Jag skulle vilja hitta nån bra dedikerad termometer som är spädbarnssäker men hittar bara stektermometrar typ.

Jag använder inte heller någon termometer.. Har en vattenkokare jag ställer in hur många grader jag vill ha + att jag känner på handleden.
  • cameleon
    fastfrusen skrev 2016-09-15 20:52:01 följande:

Och vi kör rumstempererat!

När jag är ute så tar jag med tetror och det äter hon rumstempererat. Jag märker att hon inte gillar det lika mycket men det går. Jag tycker det är bra att vänja henne för tillgång till att värma finns ju inte alltid. I början släpade jag med termos men gud vad drygt!
  • cameleon

Jag slapp också gå upp i natt :) Cate åt mellan kl. 21-22 och nu när klockan ringde, vid 5-snåret. Himla härligt men då fick hon 150 ml, märker att hon inte alltid blir mätt på 120 ml, särskilt när det gått så lång tid emellan.

Idag skall vi åka och hotella, skall bo på två hotell under helgen, skall bli spännande att se hur det går med Catie :)

• cameleon

Har ni varit på efterkontroll hos er barnmorska än? Hur lång tid efter förlossningen? Min mvc-sköterska sade att jag skulle beställa tid när min bebis är runt 3 månader. Är det så lång tid för er också?

• cameleon

Jag hade missuppfattat min bvc-sköterska, det var inte 3 månader efter förlossningen utan 2 som jag skulle beställa tid för efterkontroll hos barnmorskan så det är dags nu.

Var på bvc idag, lillan är 6 veckor och väger 5810 och är 61 lång Hjärta

Hur sover ni med era små?
    Min lilla vägrar somna själv utan måste alltid somna in liggandes på magen/bröstet och nu börjar hon bli så tung så efter ett tag gör det ont över lungorna och det blir tungt att andas. När jag märker att hon sover djupt rullar jag försiktigt ner henne på min sida där hon har sin kudde så sover vi så. Samma procedur efter matningarna på natten (oftast bara en matning/natt).
    Jag sover alltid med henne i min säng intill mig. Tyvärr gillar hon inte att ligga på rygg så det är nästan bara sidoläge som gäller, lägger jag ner henne på rygg så vaknar hon nästan alltid inom 5 minuter och skriker..

• cameleon

Vi började sexa en månad efter kejsarsnittet, kanske lite tidigare till och med.. Första gången var riktigt obehaglig men efter det kändes det som vanligt.

Vi behöver inget preventivmedel eftersom jag inte har några äggledare.

• cameleon

Har man mens när man har kopparspiral?

Jag behöver ju inget preventivmedel eftersom jag inte kan bli gravid på naturlig väg men nu har jag ändå börjar fundera på något preventivmedel bara för att slippa mensen. Men det är kanske bara hormonpreparat som tar bort mensen? Och jag vill inte ha något hormonpreparat, då har jag hellre mens..

• cameleon
    calabalic skrev 2016-10-08 11:32:42 följande:
    Jag tror folk reagerar olika på kopparspiral, en del blir av med mensen medan andra får mer mens (större blödningar och fler dagar) än tidigare. Med hormonspiral försvinner dock mensen helt, jag hade ingen mens på 5 år - hur skönt som helst.

Just det, du hade inga äggledare va? I så fall är det ju rätt safe. Annars hade jag tänkt tipsa om att jag resonerade precis sådär förra sommaren när jag hade fått första barnet, att jag inte behöver nåt preventivmedel eftersom jag inte kan bli gravid naturligt (tyckte jag efter 5 år och 4 ivf - dock oförklarligt). Jag sa det till läkaren på återbesöket. Två veckor senare var jag gravid..
    Exakt, har inga äggledare.
    Fick utomkvedshavande och opererade bort den ena, efter det försökte vi bli gravida på naturlig väg i 7 år, sedan blev det ivf. Blev gravid men det blev ett till utomkvedshavande = förlorade den andra äggledaren. 
  • cameleon
    calabalic skrev 2016-10-08 13:31:05 följande:
    Oj verkligen lång väg för er då.. tur att det ledde till barn till slut i alla fall! Är det inte ovanligt med utomkveds efter ivf?
    Jo det är ovanligt men jag har alltid otur när det kommer till allt vad vård innebär, hehe..
    Ja verkligen tur att lillan kom tillslut, hon ger oss en sådan enorm lycka <3
  • cameleon
    cutepoison skrev 2016-10-08 19:45:50 följande:
    Jag fick större blödning och ondare av kopparspiral. Jag kan ju inte heller bli gravid på egen hand men kommer ändå sätta in en hormonspiral för att slippa mens. :)
    Jag känner att jag inte vill "fucka upp" kroppen med hormoner ifall om vi vill ivf:a senare.. Man vet ju inte hur hormonerna påverkar.. Svårt val..!
  • cameleon
    cutepoison skrev 2016-10-09 15:46:10 följande:
    Hur menar du att det skulle påverka? Min barnmorska sa ingenting om det och hon vet att jag gjort IVF. Hormonet går väl ur kroppen när man tar ur spiralen? 
    Alla reagerar ju olika på hormon + hur länge det stannar i kroppen.
    Vissa kan sluta med p-piller och bli gravid direkt medan andra kan det ta sjukt lång tid för.
    Jag känner att jag inte vill chansa.
  • cameleon
    Moorii skrev 2016-10-12 14:19:23 följande:

Åh, blev så glatt överraskad idag! La Gustav på mage som vanligt för att öva att lyfta på huvudet, och så rullade han över på rygg, helt själv! Som tur var hade min man inte hunnit åka till jobbet, så ropade på honom, la Gustav på mage igen, och så gjorde han det en gång till :D så häftigt! Tänk vad stolt man kan bli över sin lilla bebis ^^

Vad härligt! Det är så roligt med framsteg!

Min lilla skrattade för första gången igår, 2 mån + 2 dagar. Alltså, jag började typ grina. Fan är så jävla blödig, hehe :)
  • cameleon

Länge sedan jag skrev så nu kommer en uppdatering. Min lilla Cate är nu 6 månader och 12  dagar.
    Fick sin första tand på 5-månaders dagen, nu har hon två tänder. Sitter själv en liten stund men behöver stöd. Försöker åla sig fram men det går inte direkt bra, hehe..
    Hon väljer själv hur hon vill sova, oftast blir det på mage (usch, jag är lite rädd för det, har läst att risken för psd ökar om dom ligger på mage). Men hon är sjukt stadig så hon kan ju lyfta huvudet om hon hamnar med näsan i madrassen. Kudde vill hon inte sova på längre, hon tar bort den och lägger den över sig istället.
    Är väldigt social, kan sitta hos vem som helst och vara nöjd (inte för länge bara).

Äter verkligen allt! Hon har inte ratat en enda burkmat vi provat och vi har provat dom flesta! Gröt och puréer är också smaskens. Tyvärr är hon mjölkproteinallergisk så vi får särskild ersättning, det upptäcktes pga att hon bajsade alldeles för sällan, en gång i veckan bara, skulle säkert vara mer sällan ändå om jag inte gett henne lavemang (Microlax).. Nu är det bättre med bajsandet men ändå inte helt bra.. 2-4 gånger i veckan.. Dom dagar hon bajsar blir det oftast flera gånger per dag.
    Nästa vecka är det dags för andra dosen vaccin och 6-månaderskontroll, sist vägde hon 8 kg och var 69 cm lång.

Hon somnar alltid mellan kl. 23-00 och vaknar runt kl. 7-8 och vill ha mat, därefter sover hon till mellan kl. 11-12. Hon sover i sin spjälsäng intill min säng (har tagit bort ena sidan på spjälsängen).

Hon är väldigt hårdhänt! Slåss, sparkas, rivs och är väldigt vild, rivsår i ansiktet får jag då och då.. Annars väldigt kramig och go, ett riktigt mysmonster :)

• cameleon
    cutepoison skrev 2017-02-21 06:26:37 följande:
    Vad roligt att läsa om lilla Cate! Måste bara få fråga om mjölkproteinallergi, hur kom ni fram till det? Var det bvc som sa att de kunde vara det? Jag har bara ammat Edvin de senaste månaderna men han fick ersättning de första veckorna och har alltid bara bajsat 1 gång i veckan. På bvc har de sagt att det är normalt men han har också alltid varit så gasig så jag har tänkt på allergi. Nu när han äter vanlig mat också så har han så ont!

Vi har börjat med lactulos nu men oj, för en redan gasig mage blev det inte så roligt. :(
    Alltså Cate har alltid bajsat sällan men efter ett tag blev det mer sällan och som sagt, jag började ge lavemang var 6:e dag. Hon hade alltid jättejobbigt när hon skulle bajsa, skrek, blev svettig och mådde dåligt, hade det för jävligt varje gång och det gjorde såå ont att se hur hon kämpade! Började med 2,5 ml Laktulos, hände ingenting så till slut var vi uppe på 10 ml men det hjälpte inte heller! Katrinplommon har heller aldrig hjälp.

BVC-sköterskan sade att det är normalt men sedan ångrade hon sig och tyckte vi skulle prova mjölkfritt och bättre blev det. Nu när hon bajsar märks det inte ens på henne, helt plötsligt börjar det bara lukta bajs..
    Barn som bara äter ersättning (inte ammas) bör bajsa i alla fall varannan dag har jag hört men det gör inte Cate än..
    Nu säger BVC-sköterskan att hon är säker på att det är allergi.
  • cameleon

Det är nytt från och med i år och ett hembesök vid 8-månaderskontrollen skall gälla i hela Sverige. Men än så länge verkar det inte finnas resurser för det. Jag fick brev igår att hembesöket var inställt så jag får gå till BVC i stället. Dom hade inte tillräckligt med personal för alla hembesök än.

• cameleon
    Sommarmalva skrev 2017-03-23 14:27:16 följande:
    Jaha, det sa de inget om... fast varför behöver de komma hem? Känns som att det är för att kontrollera. Eller är det för att kunna ge konkreta råd och tips om hur man har det hemma?
    Det var andra grejer som var nytt för i år också, något läkarbesök bland annat + något läkarbesök som var flyttad till en annan ålder..

Ingen aning varför dom vill komma hem men jag tycker det är bra, det är nog många barn som bor i stök och kaos (nu menar jag inte vanligt stök och kaos för det har ju alla hemma ibland).
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)