Inlägg från: tovemaja |Visa alla inlägg
  • tovemaja

BF Juli 2016 (ny!)

Liinaa91 skrev 2016-09-12 04:29:50 följande:

Hej har ni fått eran första mens efter förlossningen än? Min har ej kommit är fundersam.. sonen är 2,2 månader

Ammar du? I så fall kommer gissningsvis inte mensen förrän du ammar med längre mellanrum (up 4-5 timmar) när barnet är större. För vissa är mensen borta en stund efter att man slutat amma, andra får den tillbaka trots amning... Men det vanliga är att den är borta så länge du enbart ammar. Sköööönt!
  • tovemaja

Hehe, min sover enligt mina mått väl.. Domnar vid 22-23 med mig och en bra natt ammar vi 02-04-06 och går upp runt 08-09. I jämförelse med era små är detta ju "dåligt".

Men om man jämför med sonen på 1,5 så är lillebror rena drömmen! Jag vaknar utvilad på mornarna, lärt mig somna om direkt. Fasar dock för hur det blir när min man börjar jobba.

• tovemaja
    calabalic skrev 2016-09-18 09:09:03 följande:
    När ska han börja jobba? Har sonen börjat på förskola än (sån där 15h/vecka) eller väntar ni med det? Vi har precis skolat in vår 15 månaders och det har gått bra förutom mardrömmar på nätterna. Det kommer underlätta lite iaf när jag ska ha hand om båda själv sen.
    Vi har ställt oss i kö för förskola i januari men eventuellt skolar vi in båda samtidigt när lillebror är ca 2 år (hemma 1 år var). Så visst är det eget val, men blir tufft ändå :) min man går tillbaka till jobbet i november
  • tovemaja
    Liinaa91 skrev 2016-09-18 12:01:22 följande:

Idag har jag haft en jobbig natt. Tösen är förkyld så hon har vaknar ofta och ropat på mig vilket ledde till att lillebror hörde och vaknade. Men toppen av allt har jag fått mjölkstockning som inte ger sig hur mycket jag ammar.

Ajajaj! Dusch och värme och massage?
  • tovemaja

Aaaahh... Giv mig styrka! Storebror på 1,5 har varit vaken sedan midnatt och skrikigt, lillen är pigg nu och bajsar och äter i ett kör... Och maken har ryggproblem och kan inte lyfta. Småbarnslivet är ju bara fantastiskt ibland! Det blir ett helvete att ta sig igenom dagen men det är väl bara att bita ihop. Zzzzz

• tovemaja
    Sommarmalva skrev 2016-09-20 05:22:51 följande:
    Åh va jobbigt! Går storebror på dagis eller ska han vara hemma? Du kanske kan tajma in att de sover samtidigt på dagen så du får vila?
    Inget dagis men både jag och pappan är hemma så det funkar hyfsat idag:) dyngtrött dock.
  • tovemaja
    calabalic skrev 2016-09-20 09:28:06 följande:
    Uuuhh vad jobbigt! Vi har precis fått lite ordning igen efter två jobbiga veckor när storebror sovit väldigt dåligt varje natt och varit grinig varje dag pga tandsprickning, förkylning och förskoleinskolning. Ont och mardrömmar, så han har vaknat och gallskrikit minst en gång i timmen, ofta en gång i kvarten. Stackars plutt. :( Men de senaste två nätterna har han sovit bra igen och varit harmonisk på dagarna.
    Oj! Jobbigt att ha kämpiga nätter så länge i streck! Skönt att det är bättre nu. Hur sover han en bra natt?
  • tovemaja
    Moorii skrev 2016-09-20 06:55:15 följande:

Måste ju bara berätta om detta.. Har i flera dagar oroat mig över ont i vaderna. Har inte fattat vad det kommer ifrån och tänkt att det kanske är någon svit från graviditeten.. Tills jag kom på att det är träningsvärk från att ha gått i uppförsbackar med barnvagnen. Snacka om att det var längesen jag tränade när jag glömt hur det känns

Hehe, lite Som här :) får ont i rumpan också, på insidan skinkorna för det liksom skaver... Snacka om ständig påminnelse om att ens bak inte är vad den varit :)
  • tovemaja
    calabalic skrev 2016-09-20 15:09:06 följande:
    En bra natt somnar han ca 20 och har sen bara kanske två uppvak som kräver åtgärd (bära eller ge flaska) fram till ca 06:30. Din då?

Läser frenetiskt om pseudotvillingar och alla fördelar man får efter att ha tagit sig igenom ett tufft första år. Det ger lite pepp! :)
    En bra natt somnar vi samtidigt mellan 22 och 23 och vaknar sedan 02 och 04 och 06 för mat och så går vi upp runt 08,09. Inga blöjbyten.

En dålig vaknar vi istället varannan till varje timme hela natten och med 2-3 blöjbyten.
  • tovemaja
    Sommarmalva skrev 2016-09-22 20:38:56 följande:

Åh! Denna dag! Hade lust att sticka hemifrån tidigare i kväll. Min 6 åring skulle få ta över 12 åringens säng, och byta upp sig från växa säng till vanlig säng. 12 åringen fick en ny. Men då vårt hus är litet o trångt med krökar o hörn överallt fick vi montera isär hela sängen (s.k dagbädd, från Jysk). Suck. Sen montera ihop den igen. Med en 9 åring som absolut inte kan hjälpa till. En 6 åring som bara har trots o skriker o tjuter hela tiden. En bebis som bara gråter och vill sitta i bärsele hela tiden. Ryggen har gått av minst 10 ggr idag! Ska mitt i detta också försöka få till middag! Steker pannkaka med bäbis på magen. En 6 åring som tjuter över att jag inte fixade klart bäddmadrass innan maten. 9 åring vägrar duka. 12 åring borta på läger, typiskt! Mannen ryggont, typiskt! Kvällen fortsätter med 6 åring som vägrar borsta tänder och bebis som vägrar mat o bara skriker.... Suck! Men!!! När 6 åring lägger sig i "nya" sängen så är hon så glad över sin "vuxensäng" och bara fnissar o skrattar! Underbart! All kaos som vart hela eftermiddagen o kvällen, försvinner med det skrattet! Nu istället för stress och ont i hela kroppen så har jag en underbar känsla och dagen slutade på bästa sätt!
    Ville bara få ur mig detta. Och berätta hur fantastiskt det trots allt är med ungar. Gud vad jag älskar dom trots allt!!

Du är ta mig tusan min idol! Har 2 under 2 och skulle absolut inte palla mer nu!
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)