Inlägg från: tovemaja |Visa alla inlägg
  • tovemaja

BF Juli 2016 (ny!)

Samma här sommarmalva! Min mamma är mitt stora stöd trots att hon bor 5-6 timmar bort. Kan jag bli hälften så bra mamma som hon så har jag gjort ett bra jobb :)

Calabalic: jobbigt det låter med kvällsskriken! Hu! Och läggningarna av brorsan... Här har vi väldigt lätta läggningar (5-15 min) men många uppvak på natten.

Lillebror har äntligen sovit gott igen! 4tim följt av 2 innan vi var tvungna att gå upp och byta blöja. Så skönt!

Ikväll tar jag med pumpen och lämnar maken hemma med barnen och flaskan. Jag ska käka och gå på bio med tjejkompisar som inte har barn. Ska bli så skönt men självklart gnager mammasamvetet lite.. Min man får hjälp av en vän, annars hade jag inte åkt. För svårt att lägga dem själv.

Nu ska jag försöka somna om någon timme här bredvid min ammande lillskatt. Ha en fin dag!

• tovemaja

Sommarmalva: låter ljuvligt med en hembars sömn! Även vi hade en toppennatt med 3x3 timmar med väldigt lätta amningar vid 03 och 06.

Calabalic: nej, inga "kurer" utan tror att det är en trygghetsgrej att han vaknar för att känna att vi är där typ. Det lär växa bort med tiden. Har ni testat några sovkurer?

• tovemaja

Min lille tar heller inte napp trots att vi kämpar på som tusan. Nätterna går dock över förväntan såhär långt så jag kan verkligen inte klaga. 2 uppvak nu
    Bara mellan 22-08. Ett om jag har tur. Så otroligt mycket lättare än med storebror.

Inatt skulle jag dock sova med min man för första gången på typ 4 månader... Shit va HAN stör mig nu när han sover! Sparkar, läten, snarkningar, rullningar... Zzzz.

Förresten, apropå män. Vi "post-förlossnings-sexade" för första gången i förrgår och jag nojar nu som tusan! Jag helammar och sist kom ägglossningen igång efter 5 månader. Vi körde avbrutet men dagen efter hade jag världens äl-flytning. Hoppas verkligen att allt är lugnt för vill VERKLIGEN inte ha 3 barn under 3 år! Så korkat av mig. Jag skulle varit på efterkontroll igår men bm var sjuk. Annat skulle en spiral in!

Hur gör ni med preventivmedel nu efter förlossningen?

• tovemaja

Är nog lugnt för min del. Fick en blödning igår och idag så kroppen är nog bara knäpp :) tror inte sen var redo för sex heller så det får definitivt vänta tills nästa gång.

Sommarmalva: segt med mycket utgifter och liten inkomst! Alla preventivmedel borde vara gratis tycker jag! Jag vill inte ha "vanlig" hormonspiralen utan en sådan mini med mindre hormon som håller i 3 år. Känns för mig som lagom tid att bestämma om vi alls ska ha fler barn då. (Jag vill men inte min man). Jag kommer att vara 35 då.

• tovemaja

Tror det är vanligt att blöda vid insättning. Skönt att höra att det inte ska göra lika ont när man nyss fött. Jag har precis bestämt att jag sätter in en minispiral den 20/10.

• tovemaja
    Sommarmalva skrev 2016-10-03 21:28:09 följande:
    Vad är minispiral?
    En hormonspiral men mindre hormon. Håller i tre år istället för fem.
  • tovemaja

Just kommit hem efter 5 dagar i Tyskland. Det gick att flyga med två barn under 2 år! Men nu är vi rätt slitna hela familjen. Babybjörn one har varit räddningen.

• tovemaja
    Sommarmalva skrev 2016-10-19 09:01:48 följande:

Jag har sovit hela natten!! Max somnade runt 22.30 och jag vaknade 6.20 av att han gjorde nåt ljud men han sov fortfarande!! Dessvärre var jag tvungen att väcka honom för att mata... efter en hel natt så känner man sig ganska sprängfull, och om jag skulle hinna med resten av morgonen med tre ungar som ska till skolan så var han tvungen att äta. Tror nog det kan bero på att han fick vaccin igår, men gudars vad skönt att vakna pigg!!! Kan definitivt tänka mig att göra om detta

8h ostörd sömn låter magiskt. Tycker att vi sover prima men vaknar alltid 2ggr mellan 22.30-08 för mat. Känner mig dock väldigt utsövd faktiskt. Får se hur det känns när jag har båda barnen på morgonen... om Folke kan somna om efter att hand pappa gått upp. Hoppas så på det!

Annars har vi det fint. Är dock oväntat otålig med den sega viktnedgången och min kropp som jag inte känner igen. Jag Har liksom inga muskler kvar typ! Och återuppbyggandet går långsamt i och med att jag fortfarande känner av foglossningen. Segt! Kör just nu mamma mage appen och är på nivå 4, snart 5. Någon annan som kär någon form av mammaträning?
  • tovemaja

Kul att höra on hur det går för er andra med träningen och känslan i kroppen. Appen är ju tråkig men funkar bra och är dessutom gratis. Eftersom jag till och med får ont efter en snabb vagnpromenad är liksom annan träning låååångt bort än så länge.

Förutom vikten (+6kg fortfarande) som väl ger sig sig så småningom så har jag lite problem med att helt förlika mig med tanken på att mina bristningar på magen ska vara där resten av livet... känns inte så kul! Märker dock redan att de bleknat en aning. Skönt!

• tovemaja
    Sommarmalva skrev 2016-11-17 11:22:13 följande:

Hej hopp! Är det någon som har erfarenhet av att trappa ner på amningen? Jag har ju hittills bara ammat på ett bröst pga två mjölkstockningar på raken i början, som gjorde att mjölken sinade på det bröstet. Hittills har jag då ammat och gett flaska efteråt eftersom mjölken inte räckt till. Nu känner jag att jag inte orkar hålla på så längre. Tar sååå mycket tid och ork. Blir bara deppig av att få en bebis som blir ledsen när mjölken är slut, men vill amma mera. Känns skit! Så nu för ett par dagar sen tänkte jag dra ner på amningen för att så småningom sluta helt. Tänkte att jag skulle amma bara när bröstet är fyllt, men nu har jag åkt på början till mjölkstockning!!! Får panik!! Än så länge är det bara lite ömt men vill verkligen inte att det blir värre så nu ammar jag ju mer än nånsin istället... hur ska jag bära mig åt?!? Ska till BVC nästa tisdag så ska höra med bm. Men finns någon här som har tips så länge?

Gör tvärtom är mitt råd! Ge flaska först (lika ofta som du ammade förut) och ge lite tutte efteråt. Efter hand kan du ju sluta med bröstet efter vissa mål, sedan efter alla. Så hade nog jag gjort.

Lycka till!
Svar på tråden BF Juli 2016 (ny!)