• Fia88

Räknar kcal.. Behöver hjälp..

Är tjej, 27 år, 162cm och väger 89kg.. Vill ner till 60kg.

Har alltid vart normalviktig men efter 2 täta graviditeter så gick jag upp kolossalt mycket. Minsta är 4 månader och jag har i desperata försök provat både lchf och vlcd. Inget av det passar mig så nu har jag sen 2 veckor tillbaks räknat kcal. Använder mig av lifesum. Äter ca 1500kcal/dag. (Väger, mäter o skriver in varenda liten sak o är noga) Och dricker 2 liter vatten om dagen.

Jag har gått upp 1 kg på dessa två veckor..

Jag blir så jävla ledsen

Tränar 4-6 dar i veckan, värmer upp på crosstrainer/gåband sen kör jag 2split överkropp/underkropp varannan gång.

Behöver era erfarenheter! Fattar inte varför jag inte går ner minsta lilla gram

• Svar på tråden Räknar kcal.. Behöver hjälp..
  • Anonym (Man)

Bara fortsätta. Du får väl muskler av all träning som väger. Ge det mer tid.

• Anonym (nja)

Låter som om du äter för lite. Så mycket som du tränar borde du ligga på ca 2000 kcal för att gå ner ca 0,5 kg i veckan.

• Fia88
    Anonym (nja) skrev 2016-01-18 10:02:42 följande:

Låter som om du äter för lite. Så mycket som du tränar borde du ligga på ca 2000 kcal för att gå ner ca 0,5 kg i veckan.

Oj tror du verkligen det? Jag är ju inte jätte explosiv när jag tränar.. är ju så tjock o otränad nu så jag orkar inte hur mycket som helst men blir svettig varje gång iaf o får träningsvärk ibland.
  • Nyfikna72

Sluta träna för bantandets skull, du kan lika gärna ta en promenad om dagen istället. Håll koll på kosten som du gör, rör på dig och skit i vågen och se på resultatet om ett år istället.

• chrissepisse

Fortsätt räkna kalorier och gå en rask promenad på 1 - 1 1/2 timme med vagnen dagligen. 1 500 kcal är inte för lite om du vill minska i vikt. Försäkra dig om att du verkligen inte äter mer och se till att inte fuska för mycket på helgerna (vet jag inte om du gör, jag vet dock att jag lätt gör det). Jag har upplevt att viktminskning var svårare de första sex månaderna efter graviditet än vid andra tillfällen, så det kanske är så att det ger sig efter ett tag.

• Anton Chigurh
    Anonym (nja) skrev 2016-01-18 10:02:42 följande:
    Du vet iofs inte hur intensivt TS tränar, eller hur länge. Det är väldigt lite av din totala kaloriförbrukning som du gör av med via träning, såvida du inte är elitidrottare på tex Gunde Svans nivå. När han låg i hårdträning kunde han bränna 10.000 kcal per dag, men som motionsidrottare är det mycket lite din energiförbrukning ökar, sett över tid. Om du hänger med.

1500 kcal/dag som TS trycker i sig låter ypperligt, tycker jag, och fortsätter TS på den inslagna banan.....så kommer viktminskningen garanterat. Jag lovar. 1500 kcal/dygn är inte för lite.

Kram //Antontreadmill2.gif
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (nja)

Nej jag vet inte hur ts tränar men att träna normalt 4-6 dagar i veckan då är 1500 kcal för lite. Min styvmamma tävlar i fitness, pappas bästa kompis äger ett gym, båda har hjälpt mig med min vikt sen jag var 15 år och efter 2 graviditeter, så jag vet vad jag pratar om. Att äta för lite när man vill gå ner vikt är ert av det vanligaste felet folk gör.

• Fia88
    chrissepisse skrev 2016-01-18 11:05:45 följande:

Fortsätt räkna kalorier och gå en rask promenad på 1 - 1 1/2 timme med vagnen dagligen. 1 500 kcal är inte för lite om du vill minska i vikt. Försäkra dig om att du verkligen inte äter mer och se till att inte fuska för mycket på helgerna (vet jag inte om du gör, jag vet dock att jag lätt gör det). Jag har upplevt att viktminskning var svårare de första sex månaderna efter graviditet än vid andra tillfällen, så det kanske är så att det ger sig efter ett tag.

Problemet med vagnpromenaderna är att jag har en dotter på snart 2 år.. Det blir inte så snabba turer liksom hehe..

Jag har inte fuskat än iaf (har också den tendensen) försöker hålla mig borta från affären på helgen så det inte slinker ner nåt onödigt.

Ja kanske är det så, ska hålla ut nu o se vad som händer. Det MÅSTE ju släppa tillslut.

Jag blir bara så frustrerad när jag anstränger mig o det inte händer något direkt. Ska ge det mer tid. Tack för ditt svar!
  • Anton Chigurh
    Anonym (nja) skrev 2016-01-18 11:26:37 följande:
    Nej jag vet inte hur ts tränar    men att träna normalt 4-6 dagar i veckan då är 1500 kcal för lite.

Min styvmamma tävlar i fitness, pappas bästa kompis äger ett gym, båda har hjälpt mig med min vikt sen jag var 15 år och efter 2 graviditeter, så jag vet vad jag pratar om. Att äta för lite när man vill gå ner vikt är ert av det vanligaste felet folk gör.
    Visst har du en poäng, nja, att det är vanligt att folk äter för lite när dom vill minska i vikt, men 1500 kcal per dag är inte "lite" för en kvinna på 162 cm, som för övrigt är "normal" i sin kroppsbyggnad. Jag har tränat på gym i över 25 år, läst och förkovrat mig mycket inom näringsfysiologi, så jag har också en hel del kunskap i ämnet. Inte menat som skryt, verkligen inte, vill bara påpeka att jag inte har tagit mina åsikter "direkt ur luften".Glad 

Sen att TS tränar som hon gör, det ökar hennes totala energiförbrukning ganska lite, om du räknar hennes totala förbrukning per vecka, det är ett faktum som du säkert håller med om, nja...

När du, som motionär, skall minska i vikt är det en god regel att du ser minskningen av näringsintaget (maten, lördagsmysmaten/tilltuggen mm mm) som 90 % av insatsen för din viktminskning, och 10 % är din träning. Detta är generella siffror, förstås, med ger iaf en fingervisning om att det är maten i första hand som är av avgörande betydelse för en lyckad viktminskningsresa. Träning ÄR viktig, inget snack, och det är framför allt viktigt när det kommer till ditt välbefinnande. 

Sen kommer den största utmaningen faktiskt när du väl har nått ditt mål och gått ner till, i TS fal, 60 kilo, och det är att hålla din målvikt, att fortsätta äta nyttigt och lite mindre än tidigare. Viktminskning som skall hålla i längden handlar oftast om att lägga om sin livsstil. 

Lite så.Glad

Mvh //Anton

(Mina inlägg är svar till dig, nja, men TS kan se dom som svar på hennes frågor ocksåGlad).
    Most people are only alive because it is illegal to shoot them.
  • Anonym (Jodådåatte)
    Anonym (Man) skrev 2016-01-18 09:23:39 följande:

Bara fortsätta. Du får väl muskler av all träning som väger. Ge det mer tid.

Fast det finns ingen (spec inte kvinna) som lägger på sig ett kilo muskler på två veckor. 
  • Anonym (Jodådåatte)
    Fia88 skrev 2016-01-18 09:12:21 följande:

Är tjej, 27 år, 162cm och väger 89kg.. Vill ner till 60kg.

Har alltid vart normalviktig men efter 2 täta graviditeter så gick jag upp kolossalt mycket. Minsta är 4 månader och jag har i desperata försök provat både lchf och vlcd. Inget av det passar mig så nu har jag sen 2 veckor tillbaks räknat kcal. Använder mig av lifesum. Äter ca 1500kcal/dag. (Väger, mäter o skriver in varenda liten sak o är noga) Och dricker 2 liter vatten om dagen.

Jag har gått upp 1 kg på dessa två veckor..

Jag blir så jävla ledsen

Tränar 4-6 dar i veckan, värmer upp på crosstrainer/gåband sen kör jag 2split överkropp/underkropp varannan gång.

Behöver era erfarenheter! Fattar inte varför jag inte går ner minsta lilla gram

Du gör nog inget "fel", fortsätt så ett par veckor till. Det kan vara så att om du tränar hårt så kan kroppen samla lite vätska. Speciellt om kroppen inte är van vid träning. Lifesum och kaloriräkning funkar jättebra, och tillslut lär man sig vad man kan äta osv så du kommer inte behöva väga all mat i all framtid. :) Håll ut! Och håll oss uppdaterade om ett par veckor. :)
  • Lillmajsan

Då du är kvinna så är min spontana tanke att det kan ha att göra med din mens- cykel att att du har ökat 1 kg. Vid ÄL och innan/ under mensen kan jag själv öka upp mot 5 kg på bara någon dag. Samlar på mig fruktansvärt mycket vätska. Kan det vara något sådant du har råkat ut för?

• Nyfikna72

Problemet med att träna mycket och späka sig är ju oftast att man tröttnar och tappar sugen. Det är ju till 99% problemet varför det inte fungerar för de flesta för man är jäkligt motiverad i början och sen kanske det inte händer nåt och sen är det precis alla möjliga fel till varför det inte fungerar. Helst vill ju de flesta gå ner tio kg i veckan.............

Tränar man normalt eller promenerar så ska man ju komma ihåg att en liten kanelbulle motsvarar många timmars träning så det är mycket lätt att träna och sen rättfärdiga sig nå gott.

• Fia88
    Lillmajsan skrev 2016-01-18 12:36:44 följande:

Då du är kvinna så är min spontana tanke att det kan ha att göra med din mens- cykel att att du har ökat 1 kg. Vid ÄL och innan/ under mensen kan jag själv öka upp mot 5 kg på bara någon dag. Samlar på mig fruktansvärt mycket vätska. Kan det vara något sådant du har råkat ut för?

Men Gud att jag inte tänkt på det! Jag ska ha min mens om 1-2 dagar ju!

Absolut kan det vara den. Åh nu blev jag glad haha.
  • Fia88

Tack alla för era svar, uppskattar det verkligen!

Med kalorimängden antar jag att jag får testa mig fram. Det är så svårt att veta vad som är rätt för just min kropp. Om det nu är runt 1500 eller 2000 det får tiden utvisa.

Vad gäller träning så har jag tränat 2split upplägg i 7 år innan jag blev gravid och det har fungerat bra, har kunnat bygga och forma min kropp och jag tycker det är roligt, så det ska jag fortsätta med

Jag hoppas nu att viktuppgången beror på lingonveckan och att det börjar röra på sig när den är över

• Aniiee
    Fia88 skrev 2016-01-18 14:04:26 följande:

Tack alla för era svar, uppskattar det verkligen!

Med kalorimängden antar jag att jag får testa mig fram. Det är så svårt att veta vad som är rätt för just min kropp. Om det nu är runt 1500 eller 2000 det får tiden utvisa.

Vad gäller träning så har jag tränat 2split upplägg i 7 år innan jag blev gravid och det har fungerat bra, har kunnat bygga och forma min kropp och jag tycker det är roligt, så det ska jag fortsätta med

Jag hoppas nu att viktuppgången beror på lingonveckan och att det börjar röra på sig när den är över

Gör en pal-beräkning på typ matkalkyl.se eller så, så får du ett bättre hum om hur mycket du bör äta. 

Att du gått upp beror sannolikt på mens-cykeln. Vääääldig många kvinnor är inte medveten om att hormonerna påverkar och blir jättebesvikna och arga på sig själva när viktnedgången stannar av/de går upp runt ägglossning fram till/tills efter mens.Så ha det i bakhuvudet.
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • Nitan

Testa LCHF - läs om LCHFThess och Den rosa ingenjören My - de har gjort fantastiska viktresor! 

Räkna inte med att motionen får dig att gå ner i vikt, den stärker din kropp, men gör inte nämnvärt mycket för vikten. 

• Anonym (Rätt spår)

Du är på rätt spår det tar bara tid du bygger muskler som även kommer öka din förbränning. Fortsätt som du gjort och tittar mindre på vågen och mer på måttbandet, glöm inte att muskler väger mer än fett.

Svar på tråden Räknar kcal.. Behöver hjälp..