Milleman skrev 2016-01-22 10:08:05 följande:
Hade vi haft ett skepp hade vi kunnat ta med spjälsäng ;) problemet är utrymme och förvaring.
Sittdelen behövs för att ha mjuklift. Och vi måste ha med även babyskyddet.
Förra gången (med ett barn, en nyfödd) hade vi bara med babyskyddet. Han sov mellan oss i förpiken utan något externt tillbehör.
Detta år är vi fler och måste lösa sovfrågan för bebis :) och förvaring och packning.
Dessutom har vi ju redan en komplett vagn med "hård" liggdel så att köpa till delar till vagnen som bara används en begränsad tid känns onödigt.
Ett babynest kan vi ju använda från dag ett hemma. Så min fråga var väl eg i allmänhet om det är värt att köpa ett babynest, även för den tid vi är hemma :)
Jag fattar att ni inte har utrymme

.
Jag är dock övertygad om att användningsområdet för ett babynest är mer begränsat än med en mjuklift. Bebisen kan sova i mjukliften på exakt samma sätt som i ett nest (även i en vuxensäng på natten), bara det att kanterna kanske är lite mer stabila och högre i en mjuklift och dessutom har du rejäla handtag.
Jag inbillar mig att båtlivet innefattar en hel del hopp i land, gå på klippor, i skog och mark och liknande där vagn kanske inte rullar så bra? Är inte en mjuklift perfekt då att kunna bära med överallt om bebisen sover? Du kan ju ha användning för den senare om stora barnet går på dagis t.ex, då kan du lyfta med dig bebisen enkelt ur vagnen i liften och den kan ligga och sprattla i den ist för på ett skitigt golv när du ska hämta.
Nu vet ju inte jag hur det är med båtliv alls eftersom jag aldrig levt sådant. Men jag hade nog skippat vagnen helt och tagit sele och mjuklift (quadrolift från Emmaljunga) med mig. Det har jag haft på landet där det bara är skogsstigar, gräs och sandstrand och vagn helt oanvändbart

.