IamRose skrev 2016-04-09 23:11:52 följande:
Jag har barn födda november -13 och augusti -15 och är i sånt dilemma om det ska bli en trea. Egentligen ville vi nog vänta några år med ev trea då båda våra är intensiva och alltid sovit dåligt. Dock har vi åldern emot oss och ska det bli så får det bli snart.
Det mesta talar emot, 2 barn är lättare att resa med, lättare om man behöver barnvakt, kräver ej ny bil, vi kommer snart ur de värsta sömnsvårigheterna, vi har en chans att punktmarkera, vi har en chans att ge var och en den tid de kräver och vi kanske tom kan hålla relationen vid liv... ;)
Det som talar för är väl mestadels att jag inte känner mig klar, och min sambo nog inte heller. Vi har kärlek så det räcker, det betvivlar jag inte alls men borde nog sluta nu...
samtidigt kan jag ju inte hålla mig ifrån dessa trådar. Hur vet ni andra att det är rätt för er med 3 barn? Ingen annan med tvivel och beslutsångest?
Vi har alltid vetat att vi vill ha en stor familj, 5-6 stycken. För oss har allt runt omkring inte känts så viktigt. Ekonomi, boende, bil, resor, barnvakt osv... det löser sig.
Jag är hemma med vårdnadsbidrag just nu och det är ju bara 3000 kr i månaden, jag jobbar inget extra utöver det. Min man har väl en medellön. Vi badar inte i pengar, men vi har så att vi klarar oss. Mycket har handlat om prioriteringar och det kanske alltid är det roligaste, men å andra sidan har vi massa tid med barnen vilket aldrig går att väga upp med mycket pengar. Barnen är ju så små nu också så de bryr sig inte det minsta att vi inte reser varje år osv. Värre är det väl om 10 år när de stora barnen går mot tonåren, men då kommer vi å andra sidan ha två fulla inkomster igen som löser det :)
Nu vet jag givetvis inte hur ni bor, men jag får känslan av att man idag måste bo så vansinnigt stort. Alla ska ha eget rum från att de föds nästan. Det är inget fel i att dela rum. Faktum är att många barn gärna vill dela rum med ett syskon, det är roligt. Kanske inte när man är tonåring, men man löser det mesta om man inte vill flytta :)
Man behöver väl inte byta bil för tre barn? Visst, det beror ju såklart på vilken bil man har, och med tre bilbarnstolar blir det ju trångt. Man får helt enkelt se till att leta efter smala modeller. Både min svåger och svägerska har haft tre barn i bilstolsåldern samtidigt och de hade en vanlig 5-sitsig bil.
Visst blir det lättare/billigare att resa med två barn än tre. Men å andra sidan skulle det vara lättare/billigare att resa med ett barn än två ;) Jag tror att när det väl kommer till kritan spelar det nog inte så stor roll om man har två eller tre. Samma gäller barnvakt... De jag känner som har tre barn har inga problem med barnvakt. Tycker mormor att det blir för mycket med tre barn kanske farmor kan passa ett av barnen, eller någon vän eller ett av barnen kanske vill sova hos en kompis när de blir äldre osv.
För oss har det mer handlat om NÄR det är rätt tid att få fler barn. Vi har känt att det passar bra så snart som möjligt. Vi gillar att ha dem tätt och hoppas kunna fortsätta med det tills vi inte ska ha fler barn.
Jag tänker lite att man aldrig kommer ångra ett barn man faktiskt får. Och jag tror att man kommer känna i kroppen när man verkligen är KLAR. De i min närhet som inte ska ha fler barn har beskrivit känslan som att man inte längre längtar efter att vara gravid, föda barn, få ha en bebis. Att man känner en okej känsla i att aldrig mer ha en nyfödd, inte få köpa små mini-kläder och allt det där. Att man helt enkelt vill fokusera allt man har på de barn man redan har.
Så länge man känner att man har tid, ork, kärlek och en önskan om ett till barn så tror jag att det mesta runt omkring löser sig.