Jag kommer att bli helt ensam en dag
Liksom ovanstående person så arbetar jag inom äldreomsorgen. Jag har många vårdtagare som inte har några anhöriga kvar i livet, varken barn, vänner eller bekanta. Flera av dessa har jag haft långa samtal med om just ensamheten, om de finner det jobbigt men faktum är att många (åtminstone de jag har träffat) inte känner sig särskilt ensamma. De har på något sätt lärt sig att leva med det. Däremot uppskattar dem kanske mitt besök mer än vad andra gör men oftast håller de sig ju sysselsatta med någonting.
Jag minns en dam vi hade, hon blev 107 år och hade en dotter men henne hade hon överlevt. Den sista tiden i livet var hon helt sängbunden och det gick inte att konversera med henne. Hon var förövrigt en gammal konstnär och väldigt förmögen, bodde i en stor våning i Stockholm. Efter hennes död fick vi veta att hon skänkte hela sin förmögenhet till en kattjour. Hon hade själv haft katter och älskade dem.
När du är död så är du död, då ska du vila i frid och inte tänka på vem som tar hand om dina papper och ditt boende.