• Äldre 21 Jan 15:50
    2192 visningar
    7 svar
    7
    2192

    Potträning dagis

    Hej!

    Är nyfiken på hur de brukar göra på förskolor när det gäller potträning på små barn.

    Min flicka är snart 2 år, och har en utvecklingssförsening så hon är som en 1 åring. Hon har nu via habiliteringen fått en plats på förskolan med extraresurs.

    Vi har satt henne på pottan efter maten sen hon var 8 månader, hon bajsar aldrig i blöjan och kissar så lite så byter bara blöja morgon och kväll. Hon kissar/bajsar direkt när vi sätter henne, så man behöver inte sitta och vänta. Har bett de på förskolan att sätta henne efter maten, de säger inte emot men verkar inte vilja det direkt. Det gör mig jättebesviken, för är väl onödigt att hon ska vänja sig vid att bajsa i blöjan? Vill bibehålla det hon faktiskt kan och är duktig med, hon kommer få tillräckligt svårt att lära sig saker ändå.

    Men min fundering är att börja man inte så även med normalutvecklade barn? Att man sätter de på pottan efter maten, eller väntar man tills de kan säga till själva?

  • Svar på tråden Potträning dagis
  • Äldre 21 Jan 16:02
    #2

    Hon har en egen resurs. Men har sagt att det är inte så viktigt just efter maten men att jag vill att de sätter henne en gång per dag. Men tyvärr har de nog svårt att tro på att hon är så duktig med det. Sen tvättar de ändå händerna in samma rum som pottan efter maten och då går det snabbt att bara dra ner blöja och byxa och sätta henne.

  • Äldre 21 Jan 16:51
    #5

    detta är det enda hon inte är sen med. så därför blir jag så ledsen ifall det bli förstört men får nog ligga på de.

  • Äldre 21 Jan 20:34
    #7

    Jag förstår att de hade varit lite "konstigt" om jag ville att de skulle sätta henne varje timme. Men efter maten tänker jag att man sätter många barn i början av potträningen.. Våran dotter lär sig allt mycket långsammare än andra barn, varför vet man inte, men därför vill jag hålla kvar detta vi lagt ner tid på, för hon kanske aldrig blir blöjfri annars.

Svar på tråden Potträning dagis