Inlägg från: Josefine85 |Visa alla inlägg
  • Josefine85

Min 8-åring gör mig rosenrasande

Jag har 2 söner på snart 7 och 8,5 år. 7-åringen är vad jag själv anser helt "normal" i sina utvecklingsfaser, testar gränser osv. Min 8-åring har 2 sidor.

1: Han är världens underbaraste, fixar frukost till mig och sambon under helgerna och talar om hur mycket han älskar oss och att vi är världens bästa föräldrar. Han är generös om han tex har godis, bjuder alltid, väldigt kärleksfull och delar ut pussar och kramar, kallar sin lillebror för "lilla gubben" osv. och vi är givetvis ömsesidiga tillbaka. Vi är en väldigt kärleksfull familj.

2: EXEMPEL: barnen kan inte komma överens om vilken film de ska se på tex netflix. Efter långt kompromissande och en miljon förslag så erbjuder svärfar en typ utav "lotteri"! Jättekul tyckte barnen och blir lyriska!

Den yngste sonen vann, och fick därmed välja film. 8-åringen surnar ihop totalt, stoppar fingrarna i öronen och säger retsamt "bla bla bla" när vi vuxna försöker förklara att de båda var överens om att lotta osv osv. Han liksom kryper ihop till en boll, det riktigt pyr om honom, han blir så förbannad så man tror hustaket ska explodera! Och såhär är det ALLTID. Vid minsta missnöje så ska han helt plötsligt inte vara med och leka, han blir dum och knuffas/slåss mm.

Det är sån otrolig skillnad på pojkarna, då den yngste faktiskt inser faktum tex. "ja. Jag förlorade denhär gången, men accepterar att jag får välja film, spel eller vad det nu kan vara, nästa gång"!

Vi har testat ALLT. Diskutera lugnt med honom och förklarat på bästa sätt, reaktionen kan vara som ovan, med fingrar i öronen och total ignorans, eller ett hånflin rätt upp i ansiktet tex.

I morse blev den yngste inputtad i ett element. Den äldste stod på toalocket och blockerade för den yngste som ville kissa, de börjar tjafsa, och slutar med att den lille får däng och blir ledsen. Han får ta sååååå mycket skit H.E.L.A tiden!

Jag blev rosenrasande! Det gick liksom inte att hålla sig! Jag är så trött på dessa dagliga bråk. Är inte den äldste nöjd, så ska ingen annan heller få vara det!

HUR ska vi hantera detta?! Det är alltså en unge som är inåtvänd och inte vill prata känslor osv. Vi vill ju göra på bästa sätt för att det ska bli bra för alla! Hur man än vänder sig så har man arslet bak!

Ge mig vettiga tips och råd!

Loke -07, Alvin -09
  • Svar på tråden Min 8-åring gör mig rosenrasande
  • Josefine85

Vi brukar inte jämföra och ettikera. Vi brukar alltid försöka låta barnen lösa situationen och lägger oss inte i i första taget. Men det slutar jämt med att lillebror får stryk! Vi försöker i längsta mån vara rättvisa, men att den yngste ska behöva åka på stryk varenda gång det inte blir som den äldste vill, då är det ju inte längre rättvist!

I just detta fall med netflix-incidenten var vi hemma hos svärföräldrarna på middag.

Ska absolut kolla upp dendär boken! Tack!

Loke -07, Alvin -09
  • Josefine85

Vi uppmuntrar alltid och gör saker enskilt. Den äldste älskar att få ensamtid med min sambo i garaget. Han kan snickra i timmar osv.

Vi använder oss aldrig utav bestraffning. Att det blev ett typ "lotteri"/lek var svärfars idé för att bryta det dåliga de sysslade med i soffan.

Har också sagt till båda barnen, den yngste kan han med såklart, att hämta en vuxen om de inte kan lösa situationen själva! Men 8-åringen är liksom explosiv! Konsekvensanalyser har vi också testat som gavs som förslag ovan.. Men svaren är oftast IIINGEEET, DET VAR HAAAANS FEEEL... Osv osv.

Vi vill ju stötta och hjälpa honom att ta sig ur dethär dåliga som blir. Få honom att förstå att man inte kan vara först jämt! Hade svärfar sagt tex. "då bestämmer jag att den yngste får välja idag, så får du välja nästa gång ni kommer", så hade det förmodligen blivit samma reaktion från den äldste! Han är bara nöjd om han alltid får vara först och bestämma!

Loke -07, Alvin -09
  • Josefine85

Vi vuxna är också alltid noga med att be om ursäkt om vi tex har höjt rösten, samt förklarar varför vi reagerar som vi gör, utan att försöka ge barnen skuldkänslor eller känna skam!

Det är verkligen svårt... Dethär med barn!

Loke -07, Alvin -09
  • Josefine85

Så är det ju. Jag säger inte att det du säger är fel, och visst kan saker och ting lysa igenom!

Jag tycker vi har testat 100 olika sätt minst för att komma fram till någon slags bra lösning. Förstår inte varför han är så utåtagerande! Jag VET att han vet och kan bättre!

Loke -07, Alvin -09
  • Josefine85
    Imse skrev 2016-01-27 18:32:56 följande:

Jag hade kunnat skriva precis som du. Vi har också precis den här situationen ibland med våra söner som är i samma ålder som dina.

Kanske betyder det att det är normalt ????

Ja, det kanske är det :D i sådant fall så är det ju skönt att höra :)
    Loke -07, Alvin -09
  • Josefine85
    Josefine85 skrev 2016-01-28 05:35:16 följande:

Lillebror vågar säga ifrån

Oj. Jag råkade skicka... Jo.. Han säger ifrån. Och då kontrar så gott som alltid storebror med tex. "jag är inte med".., så slutar det med att den äldre "vinner" och får på sitt vis iaf!
    Loke -07, Alvin -09
Svar på tråden Min 8-åring gör mig rosenrasande