Josefine85 skrev 2016-01-22 10:48:28 följande:
Vi uppmuntrar alltid och gör saker enskilt. Den äldste älskar att få ensamtid med min sambo i garaget. Han kan snickra i timmar osv.
Vi använder oss aldrig utav bestraffning. Att det blev ett typ "lotteri"/lek var svärfars idé för att bryta det dåliga de sysslade med i soffan.
Har också sagt till båda barnen, den yngste kan han med såklart, att hämta en vuxen om de inte kan lösa situationen själva! Men 8-åringen är liksom explosiv! Konsekvensanalyser har vi också testat som gavs som förslag ovan.. Men svaren är oftast IIINGEEET, DET VAR HAAAANS FEEEL... Osv osv.
Vi vill ju stötta och hjälpa honom att ta sig ur dethär dåliga som blir. Få honom att förstå att man inte kan vara först jämt! Hade svärfar sagt tex. "då bestämmer jag att den yngste får välja idag, så får du välja nästa gång ni kommer", så hade det förmodligen blivit samma reaktion från den äldste! Han är bara nöjd om han alltid får vara först och bestämma!
Fast din svärfar ska ju inte bestämma hur konflikten ska lösas alls. Klart det blir bråk om din äldste inte upplever att han är med och påverkar situationen. Det ska ju barnen själva göra, medan ni stöttar.
Ta ingens parti. Det är så himla lätt att man tycker att man har alla svaren och vet vad som blir mest rättvist, men det har man inte. Om barnen inte kan komma överens om film, ja då går ju all filmtid åt till att gräla om vilken film som ska ses. Och det är helt ok. Så länge de inte slåss, då får ni kliva in, bryta upp slagsmålet och be dem försöka igen. Medan ni vägrar komma med en färdig lösning eller bestämma vem som har rätt. Då lär de sig att hitta en lösning snabbare nästa gång.
Man kan komma med förslag dock: "Jaha, du vill bestämma film. Vad kan du erbjuda din bror istället då?" "Jag vill låna storebrors ipad i bilen på vägen hem i så fall!" "Jaha, låter det bra för din del?" "Nej, jag vill bestämma ändå!" "Jaha, ja, jag hör det, men det verkar inte som att lillebror kommer att gå med på det så då får du fundera ut något annat..." "Han får bestämma film imorgon hemma." "Är det ok, lillebror?" "Ja, okej då." "Okej. Då har ni bestämt det." Typ.